Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 4(34) | 77-91

Article title

Adaptacja MSLQ – The Motivated Strategies for Learning Questionnaire – Kwestionariusz motywacyjnych strategii uczenia się (P.R. Pintrich, E.V. De Groot, 1990) w polskiej wersji językowej A. Dłużniewskiej i I. Kucharczyk

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Adaptation of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) (P.R. Pintrich, E.V. De Groot, 1990) to the Polish language by A. Dłużniewska and I. Kucharczyk

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Celem artykułu była adaptacja do warunków polskich narzędzia The Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Paul R. Pintrich, Elisabeth V. De Groot, 1990) – Kwestionariusza motywacyjnych strategii uczenia się. Procedura adaptacyjna zawierała tłumaczenie narzędzia z języka angielskiego na język polski i odwrotnie. Kwestionariusz ten umożliwia ocenę strategii motywacyjnych wykorzystywanych przez uczniów w procesie uczenia się. MSLQ składa się z 44 itemów, a odpowiedzi udzielane są na 7-stopniowej skali Likerta. Pytania zostały podzielone na dwie grupy: I. Pytania dotyczące motywacji: (1) podskala Poczucie własnej skuteczności – bada przekonanie uczniów o własnej skuteczności w zakresie zdolności do wykonania zadania; (2) podskala Wartość wewnętrzna – składnik wartości, obejmujący cele i przekonania uczniów o znaczeniu i użyteczności nauki; (3) podskala Lęk przed oceną – komponent afektywny, który zawiera emocjonalne reakcje uczniów na zadanie. II. Pytania dotyczące umiejętności wykorzystywania strategii uczenia i samoregulacji: (4) podskala Wykorzystywanie strategii kognitywnych; (5) podskala Samoregulacja w procesie uczenia się. MSLQ motywację i strategie w uczeniu się ujmuje w kategoriach poznawczych.
EN
The aim of this study was to adapt P.R. Pintrich and E.V De Groot’s Motivated Strategies for Learning Questionnaire (1990) to Polish conditions. The adaptation procedure included the translation of the original version into Polish, followed by back translation. The Questionnaire was designed to assess motivation and learning strategies used by students. This is a 44-item instrument that uses a 7-point Likert scale. This instrument has two sections: One is designed to measure students’ motivational orientations: (1) Self-Efficacy (confidence that one’s abilities are sufficient to succeed), (2) Intrinsic Value (the reason why one engages in the task), and (3) Test Anxiety (emotional aspect of the task); the other is intended to measure learning strategies: (4) Self-Regulated Learning Strategies and (5) Self-Regulation. The Motivated Strategies for Learning Questionnaire is based on a general cognitive view of motivation and learning strategies.

Contributors

  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa; tel. +48 22 5893600

References

  • Burden, R. (2008). Is dyslexia necessarily associated with negative feelings of self-worth? A review and implications for future research. Dyslexia, 14, 188–196.
  • Chi-kin Lee, J., Yin, H., Zhang, Z. (2010). Adaptation and analysis of Motivated Strategies for Learning Questionnaire in the Chinese setting. International Journal of Testing, 10, 2, 149–165.
  • Erutan-Iker, G., Arslan, Y., Demirhan, G. (2014). A validity and reliability study of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire. Educational Sciences: Theory and Practice, 14, 3, 829–833.
  • Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Kirby, A., Davies, R., Bryant, A. (2005). Do teachers know more about specific learning difficulties than general practitioners? British Journal of Special Education, 32(3), 122–126.
  • Linnenbring, E.A., Pintrich, P.R. (2002). Motivation as an enabler for academic success. School Psychology Review, 31(3), 313–327.
  • Lufi, D., Okasha, S., Cohen, A. (2004). Test anxiety and its effect on the personality of students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 27(3), 176–184.
  • Macdonald, S.J. (2009). Windows of reflection: Conceptualizing dyslexia using the social model of disability. Dyslexia, 15, 347–362.
  • Macdonald, S.J. (2010). Towards a social reality of dyslexia. British Journal of Learning Disabilities, 38, 271–279.
  • Pintrich, P.R., Anderman, E., Klobucar, Ch. (1994). Intraindividual differences in motivation and cognition in students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 27, 6, 360–370.
  • Pintrich, P.R., De Groot, E.V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33–40.
  • Pintrich, P.R., Smith, A.F., Garcia, T., McKeache, W.J. (1993). Reliability and predictive validity of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Educational and Psychological Measurement, 53, 801–813.
  • Ramirez-Dorantes, M. del Carmen; Canto y Rodriguez, J.E., Bueno-Alvarez, A., Echazarreta- Moreno, A. (2013). Psychometric Validation of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire with Mexican University Students. Journal of Research in Educational Psychology, 11, 1, 193–214.
  • Terras, M.M., Thompson, L.C., Minnis, H. (2009). Dyslexia and psycho-social functioning: An exploratory study of the role of self-esteem and understanding. Dyslexia, 15, 304–327.
  • Wang, J. (2012). Motivated Strategies for Learning Questionnaire for secondary school students. The International Journal of Research and Review, 8, 19–32.
  • Whitaker Sena, J.D., Lowe, P.A., Lee, S.W. (2007). Significant predictors of test anxiety among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 40, 360–376.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-8ee0179c-a81c-44b5-af46-c26f57c8d6f3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.