PL EN


2021 | 161 | 7-35
Article title

Lola Arias: Pozostać w fikcji, by przekroczyć fikcję

Content
Title variants
EN
Lola Arias: To Remain in Fiction in Order to Transcend It
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
In this article, the author describes the work of the Argentinian artist, Lola Arias, from the perspective of her interest in individual and collective memory. The frame for this research is the notion of „time machine” compared with Maria Janion’s notion of „archive of existence”. The author situates the work and biography of Lola Arias the director, filmmaker and visual artist within the „archeontology in action”. Also, he describes Arias’ strategy of overlapping reality and fiction to project the new vision of the future. Her performances are juxtaposed with Donna Haraway’s notion of „speculative fabulation” according to whichsmall, individual stories help us to understand complex reality and new modes of perception.
Year
Volume
161
Pages
7-35
Physical description
Dates
published
2021-02
Contributors
  • Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie
References
  • Arias, Lola i zespół, Atlas of Communism, angielskie tłumaczenie scenariusza, 2016, archiwum prywatne autora.
  • Arias, Lola, Futureland, nagranie spektaklu, 2019, archiwum prywatne autora.
  • Arias, Lola na podstawie opowieści sześciu weteranów wojny o Falklandy, Minefield/Campo Minado, przeł. Daniel Tunnard, London 2017.
  • Arias, Lola, What they want to hear?, nagranie spektaklu, 2018, archiwum prywatne autora.
  • Audition for a Demonstration. Athens, 2015, https://vimeo.com/222668222 [dostęp: 12 XI 2020].
  • Domańska, Ewa, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006.
  • Domosławski, Artur, Gorączka latynoamerykańska, Wielka Litera, Warszawa 2017.
  • Janion, Maria, Archiwum egzystencji, „Tygodnik Powszechny”, 18 III 2019, https://www.tygodnikpowszechny.pl/archiwum-egzystencji-158046 [dostęp 12 XI 2020].
  • Ferdman, Bertie, The work of art is a Parasite, „Theater” 2014, nr 44 (2).
  • Gielen, Pascal, Sensuos Science. On the Treshold between Fact and Fiction, [w:] When Fact Is Fiction. Documentary Art. in the Post-Truth Era, red. N. Wynants, Valiz, Amsterdam 2020.
  • Haraway, Donna J., Staying with the Trouble, Duke University Press, Durham 2016.
  • In prospettiva. Dialoghi sur teatro. Lola Arias, z Lolą Arias rozmawia Piersandra di Matteo, 2020, https://www.facebook.com/watch/?v=809986603099767 [dostęp: 15 I 2021].
  • Lejeune, Philippe, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, przeł. W. Grajewski, S. Jaworski, A. Labuda, R. Lubas-Bartoszyńska, Universitas, Kraków 2001.
  • Lola Arias. Re-enacting Life, red. J. Graham-Jones, Performance Research Books, Aberystwyth 2019.
  • Schneider, Rebecca, Performans pozostaje, przeł. D. Sosnowska, [w:] RE//MIX. Performans i dokumentacja, red. T. Plata i D. Sajewska, Krytyka Polityczna, Warszawa 2014.
  • Sontag, Susan, O fotografii, przeł. S. Magala, Karakter, Kraków 2009.
  • Sosa, Cecilia, Lola Arias: Expanding the Real, [w:] No More Drama, red. P. Crawley, W. White, Project Press, Dublin 2011.
  • Speaking with Theater Director Who Reconstructs Histories of Communities on Conflict, z Lolą Arias rozmawia Silvia Rottenberg, „Hyperalergic”, 22 II 2019, https://hyperallergic.com/486245/speaking-with-a-theater-director-who-r… [dostęp: 15 I 2021].
  • Teatr jest pracą społeczną, z Lolą Arias rozmawiał Mike Urbaniak, „Vogue Polska” 2018, https://www.vogue.pl/a/lola-arias-teatr-jest-praca-spoleczna [dostęp: 15 I 2021].
  • Theatre of War: an Interview with Lola Arias, z Lolą Arias rozmawiała Nadia Bee, „Kinefile”, 3 III 2018, https://kinefile.com/2018/03/03/theatre-of-war-an-interview-with-lola-a… [dostęp: 15 I 2021].
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-918742d6-84cb-485f-bf40-a32388ba7ff3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.