Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2010 | 1(62) | 199-211

Article title

Aplikacja konstruktywizmu do praktyki poradnictwa

Content

Title variants

EN
Constructivism in counselling practice

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W prezentowanym artykule autorka podjęła próbę refleksji nad kierunkiem zmian spojrzenia na teorię i praktykę poradnictwa w kontekście perspektywy konstruktywistycznej. Konstruktywizm traktuje jako perspektywę teoretyczną, dającą prawomocność nowej sylwetce doradcy oraz samemu działaniu poradniczemu. Przedstawia poradnictwo jako działanie społeczne, przekształcające się z aktywności narzucającej obowiązkowy wzór konstrukcji rzeczywistości społecznej oraz życiorysu człowieka, będącego jej uczestnikiem, w kierunku stawania się praktyką dającą przestrzeń do bycia twórcą konstruującym własną biografię.
EN
In the presented article the Author attempts to consider the direction of changes to counselling practice and theory in the context of a constructivist perspective. Constructivism is treated as a theoretical perspective, giving strong legitimacy to the new counsellor and the counselling activity itself. Counselling is demonstrated to be a social activity, which changes from an activity forcing a model of social reality and personal biography of the participant into being the practice allowing him or her to construct their own biography.

Year

Issue

Pages

199-211

Physical description

Contributors

  • Dolnośląska Szkoła Wyższa ul. Strzegomska 55 53-611 Wrocław

References

  • Drabik-Podgórna V. (2005), Innowacja edukacyjna w poradnictwie zawodowym. Aplikacja rozwiązań francuskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  • Giddens A. (2006), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Gołębniak B. D. (2009), Aplikacje konstruktywizmu do poradoznawstwa. Inspiracje pedentologiczne, [w:] Kargulowa A. (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Illeris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP we Wrocławiu, Wrocław.
  • Kargulowa A. (1986), Poradnictwo jako wiedza i system działań. Wstęp do poradoznawstwa, Wyd. UWr., Wrocław.
  • Kargulowa A. (1996), Przeciw bezradności. Nurty – opcje – kontrowersje w poradnictwie i poradoznawstwie, Wyd. UWr, Wrocław.
  • Kargulowa A. (2003), Doradca we współczesnym (nie)ładzie społecznym, [w:] Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca – profesja, pasja, powołanie? Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa.
  • Kargulowa A. (2004), O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kargulowa A. (2009), Wstęp, [w:] Kargulowa A. (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Lave J., Wenger E. (1991), Situated learning. Legitimate peripheral participation, Cambridge University Press.
  • Łysek J. (1998), O podstawach kreowania racjonalności hermeneutycznej w pedagogice, Wyd. Śląsk, Katowice.
  • Malewski M. (2006), W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych, „Teraźniejszość –Człowiek - Edukacja”, Nr 2(34).
  • Malewski M. (2003), Poradnictwo wobec zmieniających się wzorów ludzkiego życia, [w:] Wojtasik B., A. Kargulowa A. (red.), Doradca – profesja, pasja, powołanie? Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa.
  • Minta J.(2009), Poradnictwo światem uczenia się w perspektywie wybranych koncepcji andragogicznych, [w:] Kargulowa A. (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Szacki J. (2004), Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Sztompka P. (1999), Stawanie się społeczeństwa: pomiędzy strukturą a zmianą, [w:] Kurczewska J. (red.), Zmiana społeczna. Teorie i doświadczenia polskie, Wyd. IFiS PAN, Warszawa.
  • Trębińska-Szumigraj E. (2009), Emancypacja w poradnictwie, [w:] Kargulowa A. (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Wenger E. (1998), Communities of Practice: Learning, Meaning, an Identity. Cambridge, Mass.: Cambridge University Press, s. 4-6, cyt. za: Illeris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP we Wrocławiu, Wrocław.
  • Wojtasik B. (1993), Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa, Wyd. UWr., Wrocław.
  • Wojtasik B. (2003), Refleksyjne konstruowanie kariery życiowej w ponowoczesnej codzienności, „Teraźniejszość –Człowiek – Edukacja”, Numer Specjalny.
  • Wojtasik B. (2007), Doradca jako refleksyjny badacz, [w:] Drabik-Podgórna V. (red.), Poradnictwo między etyką a techniką, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-930d03eb-9909-41ca-ab93-0c1573c9fecb
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.