Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 2(23) | 163-170

Article title

Effects of colours on the attitude towards an e-commerce website: A multicultural approach

Content

Title variants

PL
Wpływ kolorów na stosunek do handlowej strony internetowej. Podejście wielokulturowe

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The aim of this research consists of studying the effects of the colours on the formation of an attitude towards an e-commerce website according to the nationality of the user. Colours used at the website can be a major element in the design of the interface by introduction of easily identifiable areas within the website. On the basis of semi-directive interviews, information about French and Tunisian Internet users were obtained to identify their perception of the interface of e-commerce websites. The topics referring to the national culture and to the affective states experienced by the consumer in the context of shopping on the Internet emerged. The findings reinforce the effects of the colour variable by consumers. They also show differences of perception according to the country of origin.
PL
Kolory wykorzystywane w projektowaniu stron internetowych mogą stanowić istotny element ich użyteczności, wyznaczając łatwe do identyfikacji obszary tematyczne portalu. Celem przedstawionych w artykule badań jest analiza wpływu kolorów na kształtowanie się stosunku klienta do handlowej strony internetowej w zależności od jego narodowości. Wykorzystując technikę wywiadu częściowo ustrukturyzowanego, uzyskano informacje o sposobie postrzegania stron internetowych prowadzących e-handel przez francuskich i tunezyjskich użytkowników internetu. Dostrzeżono problem uwarunkowań kulturowych oraz stanów emocjonalnych doświadczanych przez konsumentów w odniesieniu do zakupów internetowych. Wyniki badań potwierdzają wpływ koloru na konsumentów; pokazują także różnice w odbiorze strony w zależności od kraju pochodzenia użytkownika.

Year

Issue

Pages

163-170

Physical description

Dates

published
2013-12

Contributors

  • KMCMSTM, IEMN-IAE, Nantes University, Chemin de la Censive du Tertre, BP 52231, 44322 Nantes Cedex 3, France, tel.: +33 06 30 53 69 76

References

  • Birren F. Color & human response. New York: Van Nostrand Reinhold Co., 1978. ISBN 0442207875.
  • Boyatzis C.J., Varghese R. “Children’s emotional associations with colors”. The Journal of Genetic Psychology, 1993, no. 155, pp. 77–85.
  • Derbaix C., Poncin I. “La mesure des réactions affectives en marketing: Évaluation des principaux outils”. Recherche et Applications en Marketing, Numéro spécial sur La Mesure, 2005, vol. 20, iss. 2, pp. 55–76.
  • Ettis S. L’atmosphère des sites web marchands et les réactions des consommateurs enligne: Impact de la couleur dominante, de la musique et des animations. Thèse de Doctorat en Sciences de Gestion, IMEN-IAE, Université de Nantes, 2008.
  • Fassotte G., Bartikowski B., Singh N. “Acceptation des sites web à l’international. Une étude Franco-Allemande”. In: Actes du XXème Congrès International de l’Association Française de Marketing, Saint-Malo, 2004.
  • Filser M. Le comportement du consommateur. Paris: Précis Dalloz, 1994. ISBN 2-247-01564-6.
  • Kang K.S., Corbitt B. “Effectiveness of graphical components in web site e-commerce application: A cultural perspective”. The Electronic Journal on Information Systems in Developing Countries, 2001, vol. 7, no. 2, pp. 1–6.
  • Khalbous S. “Cultures et recherches en marketing”. Revue Tunisienne d’Economie et de Gestion, 2004.
  • Mattelart A. The invention of communication. Transl by S. Emanuel. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1996. ISBN 0816626979.
  • Mucchielli A. Les méthodes qualitatives, Que sais-je?. Paris: Presses Universitaires de France, 1991. ISBN 2-13-043750-8.
  • Neuendorf B.F., Blake K. “Cross-national differences in website appeal: A framework for assessment”. Journal of Computer-Mediated Communication, 2004, vol. 9, iss. 4.
  • Odom A.S., Sholtz S.S. “The reds, whites, and blues of emotion: Examinig color hue effects on mood tones” [online, accessed: 2013-10-25]. National Undergraduate Research Clearinghouse, 2000. Available online: http://www.webclearinghouse.net/volume/3/ODOM-TheRedsWhi.php.
  • Okazaki S. “Searching the web for global brands: How American brands standardize their web site in Europe”. European Journal of Marketing, 2005, vol. 39, iss. 1–2, pp. 87–109.
  • Pelet J.-É. “Effets de la couleur des sites web marchands sur la mémorisation et sur l’intention d’achat”. Systèmes d’Information et Management, 2010, iss. 15 (1).
  • Singh N., Baack D.W. “Web site adaptation: A cross-cultural comparison between U.S. and Mexican web sites”. Journal of Computer Mediated Communication, 2004, vol. 9, iss. 4.
  • Usunier J.-C. Commerce entre cultures. Paris: Presses universitaires de France, 1992. ISBN 2130441882.
  • Valdez P., Mehrabian J. “Effects of color on emotions”. Journal of Experimental Psychology, General, 1994, vol. 123, iss. 4, pp. 394–409.
  • Violino B. “E-business lurches abroad”. Internet Week, 2001, March 19th.
  • Ziems D., Christman S. “Effects of mood on color perception as a function of dimensions of valence and arousal”. Perceptual and Motor Skills, 1998, iss. 87, pp. 531–535.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-93b7fcb2-60d6-48fd-8626-88de1ddf8a37
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.