Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 116 Kino i tożsamośc społeczna | 121-144

Article title

Nerwowy uśmiech Meduzy. Tożsamości rodzicielskie w pierwszym sezonie serialu Wychowane przez wilki

Title variants

EN
The Anxious Smile of the Medusa: Parental Identities in the First Season of Raised by Wolves

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł jest analizą pierwszego sezonu serialu HBO Max Wychowane przez wilki (Raised by Wolves, prod. Aaron Guzikowski, 2020) w kontekście sposobu przedstawienia tożsamości rodzicielskich. Autorka koncentruje się na sposobie ukazania rodziny i postaci matki (centralnej w opowiadanej historii) oraz problemie reprodukcji i jej wpisania w konstrukcję fikcyjnego, serialowego uniwersum. Badając wytwarzane w serialu (i przez niego) wyobrażenia, zwraca uwagę na ich zakorzenienie we wcześniejszych, XX-wiecznych wizjach rodziny, kobiecości, macierzyństwa, nauki i technologii. Analiza serialu pozwala zaobserwować przemiany niegdysiejszych projektów emancypacyjnych (szczególnie tych związanych z feminizmem) oraz sposób, w jaki popularna narracja science fiction oddaje współczesną wrażliwość związaną z wyobrażeniami rodzicielstwa i jego roli społecznej.
EN
The article analyzes the first season of HBO Max show Raised by Wolves (2020, showrunner: Aaron Guzikowski), tracing its ways of presenting parental identities. It focuses on the way the family is portrayed, on the figure of the mother that seems to be central to the story, and on the problem of reproduction, within the broader context of the construction of the fictional universe. By tracing the representations shown in Raised by Wolves, the article reveals their rooting within earlier, 20th century visions of the family, womanhood, motherhood, science and technology, while simultaneously noting their transformations. Thus, the analysis of the show allows the author to look at the changes of the erstwhile emancipation projects (especially linked to feminism) and to note how the popular science fiction show reflects contemporary ideas of parenthood and its social role.

Year

Pages

121-144

Physical description

Contributors

References

  • Baudrillard J. (2005). Pakt jasności. O inteligencji zła (tłum. S. Królak). Warszawa: Wydawnictwo Sic! (Publikacja oryginału: 2004).
  • Baudrillard J. (2005). Precesja symulakrów (tłum. S. Królak). W: Tegoż, Symulakry i symulacja. Warszawa: Wydawnictwo Sic! (Publikacja oryginału: 1981).
  • Berger J. (1999). After the End. Representations of Post-Apocalypse, Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Brown K. (2016). Plutopia. Atomowe miasta i nieznane katastrofy nuklearne (tłum. T. Bieroń). Wołowiec: Wydawnictwo Czarne (Publikacja oryginału: 2013).
  • Chitwood A. (2020, 1 października). “Raised by Wolves” Finale Explained by Showrunner: WTF Was That?. Collider. https://collider.com/raised-by-wolves-finale-ending-explained-hbo-max/.
  • Cixous H. (1993). Śmiech Meduzy (tłum. A. Nasiłowska). Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 4/5/6 (22/23/24), ss. 147–166 (Publikacja oryginału: 1976).
  • Ellwood G. (2020, 4 września). “Raised by Wolves”: Aaron Guzikowski on Atheists, Androids & World Building With Ridley Scott [Interview]. The Playlist. https://theplaylist.net/raised-by-wolves-aaron-guzikowski-interview-20200904/.
  • Fiedorczuk J. (2015). Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
  • Firestone S. (1972). The Dialectic of Sex: The Case for Feminist Revolution, New York: Bantam Books (Publikacja oryginału: 1970).
  • Fiuk, E. (2020), Transgresja i dyskryminacja. Sztuczne kobiety w kinie fantastycznonaukowym, Kwartalnik Filmowy nr 10, s. 100-119, DOI: https://doi.org/10.36744/kf.330.
  • Franklin S. (2000). Life itself. Global Nature and the Genetic Imaginary (ss. 188-227). W: S. Franklin, C. Lury, J. Stacey (red.) Global Nature, Global Culture, London: SAGE Publications.
  • Franklin S. (2018). Feminism and Reproduction. W: N. Hopwood, R. Flemming, L. Kassel (red.), Reproduction. Antiquity to the Present Day (ss.627-639), Cambridge: Cambridge University Press.
  • Haraway D. (2003). Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych (tłum. S. Królak, E. Majewska). Przegląd Filozoficzno-Literacki nr 1(3) ss. 49-87. (Publikacja oryginału: 1985).
  • Lévi-Strauss C. (1987). Rodzina (tłum. M. Kolankiewicz). Odra nr 3 ss. 19–27, nr 4 ss. 42–49 (Publikacja oryginału: 1983).
  • Lippit A.M. (2005). Atomic Light (Shadow Optics). Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Mulvey L. (2010). Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne (tłum. J. Mach). W: Tejże, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, red. K. Kuc, L. Thompson. Kraków-Warszawa: korporacja ha!art–era nowe horyzonty (ss. 33–47). (Publikacja oryginału: 1975).
  • Nurse P. (2020). Czym jest życie? Biologia w pięciu krokach (tłum. A. Zano). Warszawa: Wydawnictwo Marginesy. (Publikacja oryginału: 2020).
  • Radkowska-Walkowicz M. (2012). Doświadczenie in vitro. Niepłodność i nowe technologie reprodukcyjne w perspektywie antropologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
  • Rich A. (2000) Zrodzone z kobiety. Macierzyństwo jako doświadczenie i instytucja (tłum. J. Mizielińska). Warszawa: Wydawnictwo Sic! (Publikacja oryginału: 1976)
  • Stańczyk M. (2018). Groza in utero. Horror macierzyński i upolitycznienie fizjologii. W: A. Kmak, P. Kwiatkowska, M. Szewczyk (red.), Cięcie ciał. Ruchome obrazy. Warszawa: Fundacja Mammal.
  • Szewczyk M. (2016). Zjawianie się bomby. Metafizyka, estetyka, trauma, Kwartalnik Filmowy nr 96 (156), s. 202–215
  • Szewczyk M. (2018). “Babska rzecz”, czyli kim jest Ellen Ripley (ss. 106-126). W: A. Kmak, P. Kwiatkowska, M. Szewczyk (red.), Cięcie ciał. Ruchome obrazy. Warszawa: 2018.
  • Szewczyk M. (2019). Revelations of science: discussing images of prenatal development by Ernst Haeckel and Lennart Nilsson, “Panoptikum” nr. 21. https://doi.org/10.26881/pan.2019.21.06.
  • Weart S. (1988). Nuclear Fear. A History of Images, Cambridge Massachusetts: Harvard University Press.
  • Weintraub S. (2020, 14 października). “Raised by Wolves” Showrunner Answers Burning Season 1 Questions And Teases Season 2 (and Beyond). Collider. https://collider.com/raised-by-wolves-spoiler-interview-aaron-guzikowski-season-1-finale-season-2/.
  • Zdrojewska-Żywiecka A. (2012). Terror laktacyjny versus nagonka butelkowa. O konfliktach między kobietami w zakresie praktyk macierzyństwa. W: R.E. Hryciuk, E. Korolczuk (red.), Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-944b7f0c-6237-4fd7-ac1d-4f75f74d6b83
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.