PL EN


2017 | XIX (XXVIII) | 187-204
Article title

Anthropophagy as a concept of the Brazilian avant-garde at the end of the 1920s. Between history, myth and artistic conception

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The metaphor of anthropophagy is one of the most vital phenomena in contemporary Brazilian culture. It originated as an artistic concept introduced by Oswald de Andrade in his Anthropophagous Manifesto (1924), and since its inception it was characterised by an intrinsic link between text and visual images. The concept of anthropophagy should be regarded as a manifesto of singularity of the Brazilian modernist movement, despite being related to contemporary global trends within the avant-garde movement. In creating the metaphor, Brazilian modernists have drawn on the topoi of cannibalism, associated for centuries with the native inhabitants of America. Anthropophagy is present in the work of many Brazilian artists, including the initiators of the concept (Oswald de Andrade, Tarsila do Amaral), the artists working in a later period (Candido Portinari), and contemporary artists (Andriana Varejão).
PL
Metafora antropofagii jest jednym z bardziej żywych fenomenów obecnych we współczesnej kulturze brazylijskiej. Zainicjowana została, jako koncepcja artystyczna, przez Oswalda de Andrade w jego Manifeście Antropofagicznym (1924) i od początku charakteryzuje się silnymi związkami pomiędzy tekstem i obrazem. Koncepcję antropofagiczną, mimo jej wpisania w światowe tendencje awangardy, należy traktować jako manifest odrębności brazylijskich modernistów. W kreowaniu nowej metafory sięgnęli oni do toposów kanibalizmu od wieków łączonych z rodzimymi mieszkańcami Ameryki. Pojawiają się one w twórczości wielu brazylijskich artystów, począwszy od inicjatorów idei (Oswald de Andrade, Tarsila do Amaral), poprzez artystów działających w późniejszym okresie (Candido Portinari), aż po współczesnych twórców (Adriana Varejão).
Year
Volume
Pages
187-204
Physical description
Dates
published
2017
Contributors
author
References
  • Amaral Tarsila do (1978 [1939]), Pintura Pau-brasil y antropofagia, in: A. Amaral, ed., Arte
  • y arquitectura del modernism brasileño, transl. M. Traba, Caracas: Biblioteca Ayacucho, pp. 37-41.
  • Andrade Mario de (1978 [1922]) Klaxon, in: A. Amaral, ed., Arte y arquitectura del modernismo brasileño (1917-1930), Caracas: Biblioteca Ayacucho, pp. 135-136.
  • Andrade Oswaldo de (1978 [1924]), Manifiesto de Poesía Palo-Brasil, in: A. Amaral ed., Arte
  • y arquitectura del modernism brasileño, transl. M. Traba, Caracas: Biblioteca Ayacucho, pp. 137-141.
  • Andrade Oswaldo de (2004 [1928]) The Anthropophagous Manifesto, trans. V. Kilgour, in: M.C. Ramírez, H. Olea, eds., Inverted Utopias. Avant-Garde Art in Latin America, New Haven and London: Yale University Press, pp. 466-467.
  • Arens William (2010 [1979]) Mit ludożercy. Antropologia i antropofagia, transl. W. Pessel, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Buarque de Holanda Sérgio (2010 [1961]), História general da civilização brasileira, t. 1, A época colonial, vol. 1, Do descobrimento à expansão territorial, Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil.
  • Buvelot Quentin (2004) Albert Eckhout: a dutch artist in Brazil, Zwolle: Waanders.
  • Cavalcanti Emiliano di (1978 [1955]) Sobre la semana del arte moderno, in: A. Amaral, ed., Arte
  • y arquitectura del modernismo brasileño (1917-1930), Caracas: Biblioteca Ayacucho, pp. 17-24.
  • Daum Denise (2009) Albert Eckhouts ”gemalte Kolonie”: Bild- und Wissensproduktion über Niederländisch-
  • -Brasilien um 1640, Marburg: Jonas Verlage.
  • Gomes Miguel (1988) Oswaldo de Andrade y el Modernismo, in: O. de Andrade, Antología poética, M. Gomes, ed. Caracas: Fundarte, pp. 7-14.
  • Jáuregui Carlos E. (2008) Canibalia. Canibalismo, calibanismo, antropofagia cultural y consume en America Latina, Madrid and Frankufurt am Main: Iberoamericana, Vervuert.
  • Kula Marcin (1987) Historia Brazylii, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Lash Miranda (2007) An Immodest Proposal: How the Baroque meets Cannibalism in Adriana Varejão’s Tileworks, in: K.A. Wacker, ed., Baroque Tendencies in Contemporary Art, Newcastle:
  • Cambridge Scholars Publishing, pp. 144-160.
  • Misnik Jose Miguel (2000) Antropofagia y musica, in: M. Casanova, Ma. V. Menor, eds., De la antropofagia a Brasilia. Brasil 1920–1950, Valencia: Insitut Valencià d’Art Modern, pp. 295-307.
  • Moffit John F, Sebastián Santiago (1996) Brave New People. The European Invention of the American Indian, Albuquerque: University of New Mexico Press.
  • Nunes Benedito (2004) Anthropophagic Utopia. Barbarian Methaphysics, in: M.C. Ramírez, H. Olea, eds., Inverted Utopias. Avant-Garde Art in Latin America, New Haven and London, Yale University Press, pp. 57-61.
  • Parker Brienen Rebecca (2003) Albert Eckhout: visões do paraíso selvagem, Rio de Janeiro: Capivara.
  • Portinari Cândido (1998) Portinari devora Hans Staden, São Paulo: Ed. Terceiro Nome.
  • Ripa Caesar (1709) Iconologia or Morall Emblems by Caesar Ripa of Perugia explained in 326 figures, London: Pierce Tempest.
  • Sánchez Gómez Julio (2012) El Brasil portugués, in: J. B. Amores Carredano, ed., Historia de América, Barcelona: Editorial Planeta S.A., pp. 875–909.
  • Silva Echeto Víctor, Browne Sartori Rodrigo (2007) Antropofagias. Las indisciplinas de la comunicación, trans. G. Machado Lima, M. Pelegrini, Madrid: Biblioteca Nueva, Universidad Austral de Chile.
  • Subirats Eduardo (2000) Del surrealismo a la antropofagía, trad. C. A. Calil, in: M. Casanova,
  • Ma. V. Menor, eds., De la antropofagía a Brasilia. Brasil 1920–1950, Valencia: Insitut Valencià d’Art Modern, pp. 23-31.
  • Vila Bôas Luciana (2016) O Hans Staden de Portinari: esquecimento e memória do passado colonial, “Pandaemonium”, vol. 19, no 27, pp. 103-125.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1641-9278
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-94a8fd7d-6e28-42a5-86ff-8eebb66b1b3c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.