PL EN


2015 | 234 | 129-139
Article title

Web 3.0 applications in enterprise strategy

Content
Title variants
PL
Aplikacje web 3.0 jako element strategii przedsiębiorstw
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Web 3.0 trend has recently gained much attention from scientists, researchers and business. Semantic Web technologies make it possible to integrate knowledge from many disciplines to achieve unique solutions. Nowadays Semantic Web applications are not as popular yet as other types of enterprise systems therefore they have potential to bring their early adopters competitive advantage on the basis of differentiation of their services or agility of business operations. The paper presents short characteristic of Semantic Web applications and highlights their strategic power. Two examples of strategic role of semantic applications have been presented from pharmaceutical industry and e-commerce.
PL
Trend Web 3.0 jest ostatnio tematem często podejmowanym zarówno przez naukowców, badaczy, jak i w kręgach biznesu. Technologie semantycznej sieci Web umożliwiają integrację wiedzy z różnych dyscyplin i źródeł w celu budowania unikalnych rozwiązań. Obecnie aplikacje semantyczne nie są tak popularne jak inne typy systemów informatycznych przedsiębiorstw, zatem istnieje możliwość ich wykorzystania do uzyskania przewagi konkurencyjnej przez pionierów ich zastosowań. Mogą one przyczynić się do wyróżnienia oferty przedsiębiorstwa w oczach klientów oraz usprawnienia wewnętrznych procesów biznesowych. Artykuł prezentuje krótką charakterystykę aplikacji semantycznej sieci Web i podkreśla ich strategiczny potencjał. Aby zilustrować zastosowanie rozwiązań semantycznych, zaprezentowano dwa ich przykłady: w przemyśle farmaceutycznym oraz handlu elektronicznym.
Year
Volume
234
Pages
129-139
Physical description
Contributors
References
  • Berners-Lee T., Hendler J., & Lassila O. (2001), The Semantic Web, “Scientific American”, No. 284(5), pp. 28-37.
  • Borkum M.I., Frey J.G. (2014), Usage and Applications of Semantic Web Techniques and Technologies to Support Chemistry Research, “Journal of Cheminformatics”,April 28; 6:18, http://www.jcheminf.com/content/6/1/18 (accessed: 8.06.2015).
  • Cann R. (1993), Formal Semantics: An Introduction. Cambridge Textbooks in Linguistics. Cambridge, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Chen H. (1999), Semantic Research for Digital Libraries, “D-Lib Magazine”, Vol. 5(10), http://www.dlib.org/dlib/october99/chen/10chen.html (accessed: 8.06.2015).
  • Frischmuth P., Klímek J., Auer S., Tramp S., Unbehauen J., Holzweißig K., Marquardt C.M. (2012), Linked Data in Enterprise Information Integration, Semantic Web, https://www.academia.edu/2823777/Linked_Data_in_Enterprise_Information_Inte gration (accessed: 8.06.2015).
  • Garcia. R. (2009), Semantic Web for Business: Cases and Applicalions, Information Science Reference, Hershey, PA.
  • Harris D. (2009), Web 2.0 Evolution into The Intelligent Web 3.0, 100 Most Asked Questions on Transformation, Ubiquitous Connectivity, Network Computing, Open Technologies, Open Identity, Distributed Databases and Intelligent Applications, Emereo Publishing, Aspley.
  • Machado C.M., Rebholz-Schuhmann D., Freitas A.T., Couto F.M. (2015), The Semantic Web in Translational Medicine: Current Applications and Future Directions.“Briefings in Bioinformatics” Vol. 16(1), pp. 89-103.
  • Nekvasil M., Svatek V., Novotny O. (2010), Critical Success Factors of Semantic Applications, Proceedings of Znalosti 2010, 9th Czecho-Slovak Knowledge EngineeringConference, Jindrichuv Hradec.
  • Nickolaisen N., Pixton P., Little T. (2007), Determining IT’s Strategic and Tactical Roles, “Cutter IT Journal” 20 (7), http://www.toddlittleweb.com/Papers/New/Cutter%20ITJ%2007-07%20Little%20Article.pdf (accessed: 8.06.2015).
  • Pahl C., Holohan E. (2009), Applications of Semantic Web Technology to Support Learning Content Development, “Interdisciplinary Journal of E-Learning andLearning Objects”, 5, 1-2.
  • Paschke A., Boley H. (2009), Rule Markup Languages and Semantic Web Rule Languages, in Handbook of Research on Emerging Rule-Based Languages and Technologies: Open Solutions and Approaches, IGI Publishing, Hershey, PA.
  • Pawełoszek I. (2014), Semanticizing Innovative Knowledge, „Informatyka Ekonomiczna”, nr 1 (31), s. 59-68.
  • Pawełoszek I., Turek T. (2015), Koncepcja wirtualnego uniwersytetu z wykorzystaniem technologii semantycznej [w:] M. Dąbrowski i M. Zając (red.), E-edukacja w praktyce – wyzwania i bariery, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
  • Ribeiro J. (2012), Walmart Rolls out Semantic Search Engine, Sees Boost in Business, http://www.pcworld.com/article/261730/walmart_rolls_out_semantic_search_engine_sees_boost_in_business.html (accessed: 8.06.2015).
  • Sharp S. (2009), Competitive Intelligence Advantage: How to Minimize Risk, Avoid Surprises, and Grow Your Business in a Changing World, Wiley and Sons, Hoboken, NJ.
  • Shivakumara S.U, Basavaraja M.T., Jairaj Hosamani (2013), Perceptive of Semantic Web: Arousing Towards New Generation, “e-Library Science Research Journal”,Vol. 1, Issue 12/October.
  • Smalley E. (2012), Big Pharma Tracks Competition with Semantic Web Tools, http://data-informed.com/big-pharma-tracks-competition-with-semantic-web-tools/(accessed: 8.06.2015).
  • Van Hooland S., Verborgh, R. (2014). Linked Data for Libraries, Archives and Museums: How to Clean, Link and Publish your Metadata. Facet/American Library Association, London.
  • [www1] http://www.w3.org/standards/semanticweb/ (accessed: 8.06.2015).
  • [www2] https://km.aifb.kit.edu/ws/swese2006/ (accessed: 8.06.2015).
  • [www3] http://labs.sogeti.com/fueling-sales-with-social-data-the-story-of-walmart-labsthe-social-genome (accessed: 8.06.2015).
  • [www4] http://siliconangle.com/blog/2013/08/02/the-future-of-ecommerce-with-web-3-0/(accessed: 8.06.2015).
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2083-8611
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-95b8943a-2c3f-4252-aa0b-07f90cd8376f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.