PL EN


2019 | vol. 63, nr 6 | 159-170
Article title

Perishable food cargo losses and damage in cold chains – an empirical analysis

Content
Title variants
PL
Straty i szkody w ładunkach żywności szybko psującej się w łańcuchach chłodniczych – analiza empiryczna
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The purpose of the paper is to investigate the main causes and factors of losses of or damage to perishable food cargo in the cold chain. The empirical analysis is based on a study of 1816 claims and survey cases conducted by a leading surveyor company in the period 2015-2018. The prevailing causes were divided into five categories: 1) breaking cold chain integrity; 2) unsuitability of packaging, stacking and preparation of cargo for transit (especially the lack of or insufficient pre-freezing or pre-cooling to the required carrying temperature); 3) delays in delivery; 4) errors and omissions in transport documents or shipment instructions; 5) administrative decisions. A closer examination of the results showed that human error was the root cause of many incidents, being responsible for approximately 50% of all examined claims. This points to the need to raise awareness among all cold chain stakeholders with regard to the specific requirements of perishable food cargo, pointing out in particular that even their minor breach may result in total loss or damage.
PL
Celem artykułu była analiza przyczyn strat i szkód w ładunkach żywności szybko psującej się w łańcuchach chłodniczych. Analiza empiryczna 1816 roszczeń i ekspertyz szkodowych przeprowadzonych przez wiodącą firmę rzeczoznawczo-kontrolną w latach 2015-2018 pozwoliła zidentyfikować główne przyczyny strat i szkód w badanej grupie ładunków, które przypisano do jednej z pięciu kategorii: 1) przerwanie integralności łańcucha chłodniczego; 2) niewłaściwe opakowanie, sztauowanie i przygotowanie ładunku do przewozu (szczególnie brak lub niewystraczające wstępne mrożenie lub schłodzenie do wymaganej temperatury); 3) opóźnienia w dostawie; 4) błędy i opuszczenia w dokumentach transportowych i instrukcjach wysyłkowych; 5) decyzje administracyjne. Wnikliwa analiza tych wyników wykazała, że to błąd ludzki leżał u podłoża wielu szkód, przyczyniając się do powstania około 50% z nich. Wskazuje to na potrzebę zwiększania świadomości wśród wszystkich uczestników łańcucha chłodniczego odnośnie do szczególnych wymagań żywności szybko psującej się, gdyż nawet niewielkie odstępstwa od nich mogą prowadzić do poważnej szkody lub straty całkowitej ładunku.
References
  • Aung, M., and Chang, Y. (2014). Temperature management for the quality assurance of a perishable food supply chain. Food Control, (40), 198-207.
  • Coyle, W., Hall, W., and Ballenger, N. (2001). Transportation technology and the rising share of US perishable food trade. In The Changing Structure of Global Food Consumption and
  • Trade, Agriculture and Trade Report, WRS-01-1 Washington: Economic Research Service/US Department of Agriculture.
  • Drewry Maritime Research. (2016). Reefer Shipping Review & Market Forecast, Annual Report 2016/17, London.
  • FAO. (2018). The State of Agricultural Commodity Markets 2018. Agricultural trade, climate change and food security. Rome.
  • Grolleaud, M. (2002). Post-harvest losses: Discovering the full story. Overview of the phenomenon of losses during the post-harvest system. Rome, Italy: FAO, Agro-Industries and Post-Harvest Management Service.
  • Haas, R., Dittmer, P., Veigt, M., and Lutjen, M. (2015). Reducing food losses and carbon emission by using autonomous control – a simulation study of the intelligent container. International Journal of Production Economics, (164), 400-408.
  • Jaffee, S. M., and Henson, S. (2005). Agro-food exports from developing countries: The challenges posed by standards. In Aksoy, M. A., Beghin, J. C. (Eds.), Global agricultural trade and developing countries, The World Bank, Washington, pp. 91-114.
  • Klopott, M. (2015). Tendencje na rynku morskich przewozów ładunków chłodzonych i ich wpływ na chłodnicze łańcuchy dostaw, Research Papers of Wrocław University of Economics, (383), 195-204.
  • Klopott, M. (2018). How breaking the integrity of the cold supply chains may contribute to global warming, Proceedings of the International Management Research Conference IMR 2018, Opatija, 703-725.
  • Lipińska, M., Tomaszewska, M., and Kołożyn-Krajewska D. (2019). Identifying factors associated with food losses during transportation: Potentials for social purposes. Sustainability, (11), 2046.
  • Lipinski, B. (2013). Reducing Food Loss and Waste. Working Paper, Instalment 2 of Creating a Sustainable Food Future. Washington, DC: World Resources Institute.
  • Markets and Markets. (2017). Refrigerated Warehousing Market by Technology, Temperature, Application, and Region – Global Forecast to 2022, London–New York.
  • Markets and Markets. (2018a). Cold Chain Market by Type, Temperature Type, Application, and Region – Global Forecast to 2023. London–New York.
  • Markets and Markets. (2018b). Refrigerated Transport Market by Application, Mode of Transportation, Vehicle Type, Temperature, Technology, and Region – Global Forecast to 2023. London–New York.
  • Mena, C., Adenzo-Diaz, B., and Yurt, O. (2011). The causes of food waste in the supplier–retailer interface: Evidence from the UK and Spain. Resources, Conservation and Recycling, (55), 648-658.
  • Miller, J. (2016). Top Markets Report Cold Supply Chain A Market Assessment Tool for U.S. Exporters, U.S. Department of Commerce, International Trade Administration, Industry & Analysis.
  • Orbis Research. (2018). Refrigerated Warehousing Market 2018 Global Trends.
  • Rodrigue J.-P., Comtois C., and Slack B. (2017). The Geography of Transport Systems, New York: Routledge.
  • Rong, A., Akkerman R., and Grunow M. (2011). An optimization approach for managing fresh food quality throughout the supply chain. International Journal of Production Economics, (131), 421-429.
  • Serrano, R., and Pinilla, V. (2014). Changes in the structure of world trade in the agrifood industry: The impact of the home market effect and regional liberalization from a longterm perspective, 1963–2010. Agribusiness, 30(2), 165-183.
  • Venkat, K. (2012). The climate change and economic impacts of food waste in the United States. International Journal on Food System Dynamics, (2), 431-446.
  • Winkworth-Smith, C. G., Foster T. J., and Morgan W. (2015). The impact of reducing food loss in the global cold chain. University of Nottingham.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-96c57fa3-78f0-493d-849d-5dd9a6df2602
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.