Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 23 | 157-170

Article title

African Librarians and the Future of Learning: Reflections from the 5thAfLIA Conference and 7th African Library Summit in Accra, Ghana

Content

Title variants

PL
Afrykańscy bibliotekarze a przyszłość nauki: Rozważania z 5. Konferencji AfLIA i 7 Szczytu Afrykańskich Bibliotek w Accra, Ghana
DE
Afrikanische Bibliothekare und die Zukunft des Lernens: Überlegungen aus der 5. Konferenz der African Library and Information Associations (AfLIA) sowie dem 7. African Library Summit in Accra, Ghana

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Innovations in the 21st century have reshaped learning among people of different age, educational qualification, race, gender and geographical location. As a lifelong behaviour, it is predicted that the future of learning will transcend the conventional learning pattern and walls of the classroom with the introduction of open practices (such as the open educational resources) and the decolonization of educational content for both formal and informal learning. This discussion and many more characterized the 5thAfLIA conference and 7th African Library Summit in Accra, Ghana, as Librarians in Africa gathered to discuss the future of learning, libraries and sustainable development in Africa. The conference provided opportunity for Librarians in Africa to re-think their place in the future of learning and help achieve sustainable development. This paper, therefore, highlights the key activities and issues discussed during the 5th AfLIA Conference and 7th African Library Summit held in Accra, Ghana, from 22nd to 26th May, 2023.
PL
Innowacje w XXI wieku zmieniły sposób uczenia się wśród osób w różnym wieku, o różnych kwalifikacjach edukacyjnych, rasie, płci i położeniu geograficznym. Przewiduje się, że przyszłość uczenia się wyjdzie poza konwencjonalny wzorzec i ściany klasy wraz z wprowadzeniem otwartych praktyk (takich jak otwarte zasoby edukacyjne) i dekolonizacją treści edukacyjnych zarówno dla formalnego, jak i nieformalnego uczenia się. Ta dyskusja i wiele innych określały kierunek 5. konferencji AfLIA i 7. afrykańskiego szczytu bibliotek w Akrze w Ghanie, gdzie bibliotekarze w Afryce zebrali się, aby omówić przyszłość nauki, bibliotek i zrównoważonego rozwoju w Afryce. Konferencja była okazją dla bibliotekarzy w Afryce do ponownego przemyślenia swojego miejsca w przyszłości uczenia się i pomocy w osiągnięciu zrównoważonego rozwoju. W związku z ty, ten artykuł podkreśla kluczowe działania i kwestie omawiane podczas 5. konferencji AfLIA i 7. afrykańskiego szczytu bibliotek, które odbyły się w Akrze w Ghanie w dniach 22-26 maja 2023 r.
DE
Die Innovationen des 21. Jahrhunderts haben die Art und Weise, wie Menschen unterschiedlichen Alters, Bildungsstandes, unterschiedlicher Rasse, Geschlechts und geografischer Lage lernen, verändert. Es wird geschätzt, dass die Zukunft des lebenslangen Lernens über das herkömmliche Lernschema und die Klassenzimmer hinausgehen wird, indem offene Praktiken (wie Open Educational Resources) und die Entkolonialisierung von Bildungsinhalten sowohl im formellen als auch im informellen Lernen eingeführt werden. Diese Diskussion und viele andere Themen kennzeichneten die 5. Konferenz der Afrikanischen Vereinigung für Bibliotheken und Information (African Library and Information Associations – AfLIA) und den 7. Afrikanischen Bibliotheks-Gipfel in Accra (7. African Library Summit in Accra), Ghana, bei denen sich Bibliothekare in Afrika versammelten, um die Zukunft des Lernens, der Bibliotheken und der nachhaltigen Entwicklung in Afrika zu erörtern. Die Tagung bot den Bibliothekaren in Afrika die Gelegenheit, ihren Platz in der Zukunft des Lernens neu zu überdenken und zur nachhaltigen Entwicklung beizutragen. In diesem Artikel werden daher die wichtigsten Maßnahmen und Diskussionsthemen während der 5. AfLIA-Konferenz und des 7. Afrikanischen Bibliotheks-Gipfel in Accra, Ghana, vom 22. bis 26. Mai 2023 vorgestellt.

Year

Volume

23

Pages

157-170

Physical description

Contributors

  • Glorious Vision University, University Library, Ogwa, Edo State, Nigeria
  • Ambrose Alli University, Ekpoma, Edo State, Nigeria

References

  • AfLIA (2020). AfLIA quality assurance policy – final. Retrieved from https://web.aflia.net/wp-content/uploads/2020/05/2020-AfLIA-Quality-Assurance-Policy-Final.pdf
  • AfLIA (2023). AfLIA welcomes 2023-2025 Governing Council and first female president. Retrieved from https://web.aflia.net/aflia-welcomes-2023-2025-governing-council-and-first-female-president/
  • Arua, G. N. (2019). Pursuing continuous professional development as a personal responsibility and business: my learning journey and experience. IFLA WLIC, 2019. https://library.ifla.org/id/eprint/2566/1/182-arua-en.pdf
  • IFLA (2023). Our vision and mission. https://www.ifla.org/vision-mission/
  • Imam, M., Muhammad,M., Abba, M. A. & Ijiekhuamhen, P. O. (2020). Assessment of capacity building efforts of library and information professionals in University Libraries in Nigeria. Information Impact: Journal of Information and Knowledge Management, 11(4), 25-36. https://dx.doi.org/10.4314/iijikm.v11i4.3
  • Onifade, F. N., Okoro, C. C. & Boakye, G. O. (2018). Career Progression of Librarians in Nigeria and Ghana Universities. Information Impact: Journal of Information and Knowledge Management, 9 (3), 33-46. https://dx.doi.org/10.4314/iijikm.v9i3.3
  • Wakimoto, D. K. (2021). Exploring internal communication in public libraries: Challenges and opportunities for library leaders. Library Leadership & Management, 35(2), 1-18. https://llm-ojs-tamu.tdl.org/llm/index.php/llm/article/download/7466/6555

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-97271f2b-2da4-4e6f-8801-61101eef209f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.