Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 9 | 3 | 44-49

Article title

Służebna rola edukacji odpowiedzią na zmiany cywilizacyjne

Content

Title variants

EN
Servant Education Model as a Response to the Civilization Changes

Conference

Edukacja-Technika-Informatyka

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
W artykule przedstawiono obraz przywództwa służebnego, poczynając od dyrektora szkoły, a kończąc na nauczycielu. We wnioskach wskazano rolę dyrektora szkoły jako lidera zmian w oświacie, która powinna skłaniać się ku służebności. Artykuł skłania do refleksji, dlaczego tak trudno wyprzeć edukacyjny ekonomizm i wprowadzić służebność.
EN
The article presents a model of the servant leadership – from the headmaster up to the teacher level. The conclusion indicates the role of the school head as the leader of change in education, which should lead towards servant model. The article encourages reflection: Why is it so difficult to reject educational economics and introduce servant leadership?

Year

Volume

9

Issue

3

Pages

44-49

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • Doktor inżynier, nauczyciel przedmiotów ekonomicznych i pokrewnych, Zespół Szkół nr 18 w Warszawie, nieetatowy pracownik APS, Polska

References

  • Barycz, H. (1995). O potrzebie Kodeksu Etyki Nauczycielskiej. Wychowawca, 12, 16–17.
  • Blanchard, B. (2009). Przywództwo wyższego stopnia. Warszawa: PWN.
  • Czajkowska, M. (2008). Rola zaufania w stosowaniu empowermentu w organizacji. W: W. Błaszczyk (red.), Nurt metodologiczny w naukach o zarządzaniu. W drodze do doskonałości (s. 150–157). Łódź: Wyd. UŁ.
  • Dawid, W. (1997). O duszy nauczycielstwa. Lublin: Wyd. Oddziału Lubelskiego Stowarzyszenia Wspólnota Polska.
  • Dróżka, W. (2002). Nauczyciel. Autobiografia. Pokolenia. Studia pedeutologiczne i pamiętnikoznawcze. Kielce: Wyd. AŚ.
  • Fullan, M. (2006). Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą. Warszawa: PWN.
  • Godziszewski, B. (2005). Wewnętrzne uwarunkowania tworzenia i wykorzystania wiedzy w organizacji, W: B. Godziszewski, M. Haffer, M.J. Stankiewicz (red.), Wiedza jako czynnik międzynarodowej konkurencyjności w gospodarce (s. 219–226). Toruń: TNOiK.
  • Grabowski, H. (2000). Co koniecznie trzeba wiedzieć o wychowaniu fizycznym. Kraków: Impuls.
  • Greenleaf, R.K. (2003). The Servant-Leader Within: a Transformative Path. New York: Paulist Press.
  • Konarzewski, K. (1998). Jak nauczyciele normują test osiągnięć szkolnych? Gdańsk: Wyd. UG.
  • Korczak, J. (2018, 06 28). Lubimy czytać. Pobrane z lokalizacji http://lubimyczytac.pl/cytat/57261.
  • Madalińska-Michalak, J.M. (2011). Przywództwo i jego wyzwania w warunkach kultury neoliberalnej. W: S.M. Kwiatkowski, J.M. Madalińska-Michalak, I. Nowosad (red.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu (s. 40–57). Warszawa: Difin.
  • Mazurkiewicz, G. (2011). Przywództwo dla uczenia się. Jak wyjść poza schemat? W: S.M. Kwiatkowski, J.M. Michalak, I. Nowosad, Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu (s. 23–39). Warszawa: Difin.
  • Rousseau, J.J. (1955). Emil, czyli o wychowaniu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Rusiecki, M. (2004). Karta odpowiedzialności i obowiązków nauczyciela. Wychowawca, 10, 9.
  • Sikorski, C. (2004). Błogosławiony zmierzch przywództwa. W: W. Kieżun (red.), Krytyczna teoria organizacji. Wybór zagadnień (s. 201–210). Warszawa: WSZiP im. Leona Koźmińskiego.
  • Sokołowska, E. (2007). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
  • Śliwerski, B. (2003). Etyczne problemy przenikania modeli zarządzania jakością do polityki oświatowej. Annales, 6, 334–335.
  • Żukowska, Z. (1993). Nauczyciel: człowiek – pedagog – specjalista. Wychowanie Fizyczne i Zdrowie, 4, 13–16.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-97fbec34-45ee-433f-9218-908194e06ace
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.