Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 45 | 224-236

Article title

The Significance of Information and Communication Technologies in the Development of the Strategic Advantage of SMEs in South-Eastern Poland

Content

Title variants

PL
Znaczenie technologii informacyjnych w budowaniu przewagi strategicznej przedsiębiorstw MSP południowo-wschodniej Polski
RU
Значение информационных и коммуникационных технологий в развитии стратегического преимущества малых и средних предприятий на юго-востоке Польши

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Gaining strategic advantage by SMEs is strongly associated with their absorption capacity of in-formation technology by the entities. It is associated with activities such as exchange of resources, i.e. information, and building the system supporting the management process, which provides the capaci-ty to quickly respond to emerging changes in the environment of the organisation. The article ana-lyses the collected material in the context of the thesis concerning the importance of SMEs’ skills and their ability to use ICT to build IT platforms in the process of developing strategic advantage in a competitive market. This study is based on resource based theory (RBT) approach related to the concept of characteristics of the endo- and exogenous determinants of development, while focusing on the resources of organisation. This process has been carried out to allow for the identification of the ability to create strategic advantage for SMEs. This is contingent on raising the efficiency of information processes in the organisation (the construction of a suitable IT platform for information exchange) and to adapt to changes in the competitive environment. Such involvement increases the potential of a company in terms of adaptability and innovation, which also allows to achieve strategicadvantage. Proper management of these components in the enterprise helps to gain advantage primar-ily in terms of innovation, but also in the field of reputation, structure and architecture of the compa-ny or of all the elements that create additional values, which hare a source of competitive advantage. SMEs that are characterised by insufficient engagement in the It absorption approach tend to lack a coherent development strategy and fail to use information and communication technologies (ICT) in building a strategic advantage.
PL
Uzyskanie przewagi strategicznej przez przedsiębiorstwa MSP jest w dużej mierze związane z posiadanymi zdolnościami absorpcji technologii informacyjnej przez podmioty. Jest to związane z takimi aktywnościami jak wymiana zasobów takich jak informacje oraz poprzez budowę syste-mu wspierającego proces gospodarowania, dający możliwość szybkiej reakcji na powstające w otoczeniu organizacji zmiany. W artykule poddano analizie zebrany materiał badaczy w kontek-ście postawionej tezy o znaczeniu dla przedsiębiorstw sfery MSP zdolności i umiejętności wyko-rzystania ICT do budowy platformy IT w kontekście budowy przewagi strategicznej na konkuren-cyjnym rynku przedsiębiorstw. W opracowaniu wykorzystano podejście zasobowe związane z koncepcją charakterystyki endo- oraz egzogennych uwarunkowań rozwoju, skupiające się na zasobach organizacji oraz pozwalające ocenić aktywność organizacji w jej otoczeniu. Proces ten został przeprowadzony, by możliwa była identyfikacja zdolności tworzenia przewagi strategicznej przedsiębiorstw MSP. Jest to uwarunkowane podnoszeniem sprawności procesów informacyjnych w organizacji (budowę odpowiedniej platformy informatycznej wymiany informacji) oraz dosto-sowywania się do zmian konkurencyjnego otoczenia. Takie zaangażowanie zwiększa możliwość przedsiębiorstwa w zakresie adaptacyjności i innowacyjności, co pozwala także osiągnąć przewa-gę strategiczną. Firmy sektora MSP, które charakteryzują się niewystarczającym zaangażowaniem w podejściu do absorpcji IT charakteryzują się brakiem spójnej strategii rozwoju oraz wykorzysta-nia informacyjnej oraz komunikacyjnej technologii (ICT) w budowaniu przewag strategicznych.

Year

Volume

45

Pages

224-236

Physical description

Contributors

  • Department of Marketing and Entrepreneurship Faculty of Economics University of Rzeszów

References

  • Aral S., Weill P., 2007, IT Assets, Organizational Capabilities, and Firm Performance: How Resource Allocations and Organizational Differences Explain Performance Variation, Organ. Sci. 18, 763–780.
  • Artandi S., 1982, Computers and the Postindustrial Society: Symbiosis or Information Tyranny? J. Am. Soc. Inf. Sci. 33, 302–307, http://dx.doi:10.1002/asi.4630330509
  • Barney J., 1991,. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, J. Manag. 17, 99. http://dx.doi.org/10.1177/014920639101700108
  • Baruch Lev, Juergen H Daum, 2004, The dominance of intangible assets: consequences for enterprise management and corporate reporting, Meas. Bus. Excell. 8, 6–17.
  • Bell D., 1980, The social framework of the information society [in:] The Microelectronics Revolution: The Complete Guide to the New Technology and Its Impact on Soci-ety, ed. T. Forester, pp. 500–549.
  • Bell D., 1973, The coming of post-industrial society; a venture in social forecasting, Basic Books, New York.
  • Cravens D.W., Piercy N.F., Shipp S.H., 1996, New Organizational Forms for Competing in Highly Dynamic Environments: the Network Paradigm, Br. J. Manag. 7. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8551.1996.tb00115.x
  • Czakon W., 2013, Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • Czakon W., 2011, Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • Czerniachowicz B., 2012, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania. Wydaw. Nauk. Uniw. Szczec. 287–302.
  • David W. Cravens, Nigel F. Piercy, 1994. Relationship Marketing and Collaborative Networks in Service Organizations. Int. J. Serv. Ind. Manag. 5, 39.
  • Dewan S., Kraemer K.L., 2000. Information Technology and Productivity: Evidence from Country-Level Data. Manag. Sci. 46, 548. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc. 46.4.548.12057
  • Glover G., Friedman H., 2014, Cultural Dilemmas and Sociocultural Encounters: A Transcultural Approach for Understanding, Assessing, and Changing Culture. Organ. Dev. J. 32, 79–92.
  • Glover J., Jones G., Friedman H., 2002, Adaptive Leadership: When Change Is Not Enough (Part One). Organ. Dev. J. Vol. 20, 15–32.
  • Hitt M.A., He X., 2008, Firm strategies in a changing global competitive landscape, Bus. Horiz. 51, 363–369, http://dx.doi:10.1016/j.bushor.2008.05.001
  • Hitt M.A., Keats B.W., DeMarie S.M., 1998, Navigating in the new competitive landscape: Building strategic flexibility and competitive advantage in the 21st century. Acad. Manag. Exec. 12, 22–42, http://dx.doi:10.5465/AME.1998.1333922.
  • Hoyer V., 2008, Modeling Collaborative e-Business Processes in SME environments, J. Inf. Sci. Technol. 5, 46–59.
  • Iacobucci D., 1998, Interactive marketing and the meganet: Networks of networks, J. Interact. Mark. 12, 5–16, http://dx.doi:10.1002/(SICI)1520-6653(199824)12:1<5:: AID-DIR2>3.0.CO;2-D
  • Inhelder B., Chipman H.H., Zwingmann C., Piaget J., 1976, Piaget and his school: a reader in developmental psychology, Springer-Verlag, New York. http://dx.doi.org/ 10.1007/978-3-642-46323-5
  • Lev B., 2004, Sharpening the Intangibles Edge, Harv. Bus. Rev. 82, 109–116.
  • Lev B., 2002, INTANGIBLES AT A CROSSROADS: What’s Next? Financ. Exec. 18, 35–39. http://dx.doi.org/10.15358/0935-0381-2003-3-4-121
  • Lev B., Radhakrishnan, S., Zhang W., 2009, Organization Capital. Abacus 45, 275–298, http://dx.doi:10.1111/j.1467-6281.2009.00289.x
  • Levy M., Powell P., 2005, Strategies for Growth in SMEs : The Role of Information and Information Systems, Elsevier Butterworth-Heinemann Information Systems Series, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford.
  • Likert R., 1932, A technique for the measurement of attitudes, Arch. Psychol. 140, 1–55.
  • Miles R.E., Snow, C.C., Meyer A.D., Coleman J., Henry J., 1978, Organizational Strategy, Structure, and Process, Acad. Manage. Rev. 3, 546–562, http://dx.doi:10.5465/ AMR.1978.4305755
  • Obłój K., 2001, Strategia organizacji, Polskie Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa.
  • OECD, 2005, Good Practice Paper on ICTs for Economic Growth and Poverty Reduction, DAC J. 1–69.
  • Oliner S.D., Sichel D.E., 2002, Information Technology and Productivity: Where Are We Now and Where Are We Going? Econ. Rev. 07321813 87, 15.
  • Penrose E.T., 1959, The theory of the growth of the firm. John Wiley and Sons, New York.
  • Piaget J., 1971, Biology and knowledge; an essay on the relations between organic regulations and cognitive processes, University of Chicago Press, Chicago.
  • Piatkowski M., 2006, Can information and communication technologies make a difference in the development of transition economies? Inf. Technol. Int. Dev. 3, pp–39. http://dx.doi.org/10.1162/itid.2006.3.1.39
  • Pohjola M., 2001, World Institute for Development Economics Research, Suomen itsenäisyyden juhlarahasto (Eds.), Information technology, productivity, and economic growth: international evidence and implications for economic development, UNU/WIDER studies in development economics. Oxford University Press, Oxford , New York.
  • Raport P., n.d. Oprogramowanie, usługi i infrastruktura ICT w małych i średnich firmach w Polsce 2010.
  • Rosłanowska-Plichcińska M., Jarosiński M., 1996, Granice konkurencji. Grupa Lizbońska, Poltext, Warszawa.
  • Sandhu M., Gunasekaran A., 2010, Handbook on Business Information Systems, World Scientific, Singapore.
  • Scott N., Baggio R., Cooper C., 2008, Network analysis and tourism: from theory to practice, Aspects of tourism, Channel View Publications, Clevedon [England], Buf-falo, NY.
  • Singh J., Howell R.D., Rhoads G.K., 1990, Adaptive Designs for Likert-Type Data: An Approach for Implementing Marketing Surveys, J. Mark. Res. 27, 304–321, http://dx.doi:10.2307/3172588
  • Śmigielska G., 2013, Źródła konkurencyjności przedsiębiorstw handlowych w gospodarce opartej na wiedzy, Difin, Warszawa.
  • Tyworth M., 2014, Organizational identity and information systems: how organizational ICT reflect who an organization is. Eur. J. Inf. Syst. 23, 69–83. doi:10.1057/ ejis.2013.32.
  • Wernerfelt B., 1995, The Resource-Based View of the Firm: Ten Years After, Strateg. Manag. J. 16, 171–174. http://dx.doi.org/10.1002/smj.4250160303
  • Wernerfelt B., 1984, A Resource-based View of the Firm, Strateg. Manag. J. 5, 171–180. http://dx.doi.org/10.1002/smj.4250050207
  • Wierzbiński B., 2012, Marketing wewnętrzny a orientacja na klienta w procesie budowy przewagi rynkowej, Zesz. Nauk. Uniw. Szczec. Probl. Zarządzania Finans. Mark. 26, 383–392.
  • Wierzbiński B.W., 2012, Znaczenie innowacji marketingowych dla mikro-przedsiębiorstw wybrane aspekty funkcjonowania, ‟Handel Wewnętrzny Perspekt. Rozw. Mark.”, 279–288.
  • Woźniak M.G., 2004, Wzrost gospodarczy: podstawy teoretyczne, Wydaw. Akademii Ekonomicznej, Kraków.
  • Zakrzewska-Bielawska, A., 2013, Zasobowe uwarunkowania koopetycji w przedsiębiorstwach high-tech, Przegląd Organ, 3–8.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-98d3e659-6a84-4610-8cb0-bf70370d4309
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.