Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 1/2018 | 19-30

Article title

Fashion Blogs as Social Media Texts: an LIWC Analysis

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The present paper presents linguistic analysis of the texts extracted from the ABOUT pages in 24 fashion blogs topping the list of influential fashion blogs in 2018. The fashion blogs under consideration are viewed as belonging to personal style fashion blog type. The present research aims at analyzing the way generic features of this type of discourse are displayed by the texts under consideration. The Linguistic Inquiry and Word Count (LIWC) text analysis technique was employed to study the texts in order to explore how consistent they are with social media text type (Twitter, Facebook, blog) according to pre-defined psychological and linguistic categories. LIWC output in relation to each text was interpreted in terms of traditional LIWC dimensions and LIWC variables. The main findings suggest that, linguistically, most texts tend to combine features that are typical of highly personal writing and formal writing intended for official use.
PL
Artykuł został poświęcony analizie lingwistycznej tekstów, wybranych ze stroninternetowych “O blogu” / “O sobie” 24 blogów, poświęconych modzie iznajdujących się na liście najbardziej wpływowych blogów modowych w 2018 r.Uważamy, że blogi fashion należą do gatunku osobistych blogów modowych. Celemniniejszego badania jest analiza tego, jak specyfika, cechująca ten rodzajdyskursu, znajduje swój przejaw w tekstach, będących przedmiotem badania wniniejszym artykule. Do badania tekstów korzystano z programu komputerowegodo analizy tekstowej “Metoda badania lingwistycznego i kalkulacji słów”w celu weryfikacji, jak bardzo badaneteksty odpowiadają charakterystykam rodzajowym tekstów siecispołecznościowych (twitter, facebook, blogi) odpowiednio do określonych zapomocą programu kategorii psychologicznych oraz lingwistycznych. Wynikianalizy każdego tekstu traktowano pod kątem tradycyjnych i zmiennych kategorii, wytypowanych przez program. Głównewniosku umożliwiają założenie, że z lingwistycznego punktu widzenia większośćtekstów łączy w sobie cechy charakterystyczne dla komunikacji personalnejoraz oficjalnej, przeznaczonej do użytku oficjalnego.

Contributors

  • Uzhhorod National University

References

  • Denardo, M., Tai, C. 25 Fashion Blogs You Need to Follow in 2018. http://www.thefashionspot.com/style-trends/549973-best-fashion-blogs/#/slide/26, 10.04.2018.
  • Engholm, I., Hansen-Hansen, E. (2013). “The fashion blog as genre – between user-driven bricolage design and the reproduction of established fashion system”. In: Digital Creativity. http://dx.doi.org/10.1080/14626268.2013.814148, 10.04.2018.
  • Holmes, D., Alpers, G. W., Ismailji, T., Classen, C., Wales, T., Cheasty, V., et al. (2007). “Cognitive and emotional processing in narratives of women abused by intimate partners”. In: Violence Against Women, vol. 13.
  • Jansen, B. J., Zhang, M., Sobel K., Chowdury, A. (2009). “Micro-blogging as Online Word of Mouth Branding”. In: CHI 2009 – Spotlight on Works in Progress – Session 1. https://faculty.ist.psu.edu/jjansen/academic/pubs/jansen_Micro_blogging_as_Online_Word_of_Mouth_Branding.pdf, 11.04.1018.
  • Jawdat, L. (2004). “Personal Style Blogs: Remediation in the Fashion System”. In: CCTP-725: Remix and Dialogic Culture. https://blogs.commons.georgetown.edu/cctp-725-fall2014/2014/04/21/notes-for-class-discussion-fashion-and-social-media/, 10.04.2018.
  • LIWC Results. https://liwc.wpengine.com/results/, 10.04.2018.
  • Stankeviciute, R. (2003). Occupation Fashion Blogging: Relation between Blogs and Luxury Fashion Brands. In: J. Hoffmann, I. Coste-Maniere (eds.). Global Luxury Trends: Innovative Strategies for Emerging Markets. Palgrave: Macmillan.
  • Tausczik, Y. R., Pennebaker, J., W. (2010). “The Psychological Meaning of Words: LIWC and Text Analysis Methods”. In: Journal of Language and Social Psychology, vol. 29. http://jls.sagepub.com/content/29/1/24, 10.04.2018

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9907c093-575b-4097-8550-de92abbe0fda
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.