Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 7 | 37-47

Article title

Edukacyjny i komunikacyjny kontekst koncepcji „drzwi kontaktu”

Content

Title variants

EN
The concept of Communication Door as a tool to assist students in achieving educational success and to improve communication between participants in the educational process

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule zaprezentowano innowacyjne spojrzenie na style uczenia się i style komunikacji, dzięki którym można poprawić efektywność działań edukacyjnych i wychowawczych w procesie edukacyjnym oraz udoskonalić sposób prowadzenia rozmowy z rodzicami. Autorka odnosi się do badań naukowych, wskazujących na niską zasadność uznania skuteczności podziału uczniów wg tzw. stylów uczenia się. Zamiast nich proponuje wykorzystanie jednej z koncepcji analizy transakcyjnej – pól kontaktu, opisanych po raz pierwszy przez P. Ware’a, ujętych również w koncepcji adaptacji osobowości T. Kahlera. Artykuł przedstawia samą koncepcję pól kontaktu oraz jej przełożenie na praktykę edukacyjną: metody rozpoznawania preferowanych pól kontaktu u poszczególnych uczniów i rodziców oraz praktyczne przykłady wykorzystania koncepcji jako metody indywidualizacji pracy z uczniami.
EN
The article presents an innovative perspective on learning styles and communication styles, thanks to which it is possible to enhance the effectiveness of educational activities in the educational process and to improve the way of conducting conversations with parents or students. The author refers to scientific research, indicating low validity of recognizing the effectiveness of dividing students according to the so-called learning styles. Instead, she proposes using one of the concepts of Transactional Analysis – contact fields, described for the first time by P. Ware, and additionally included in the concept of T. Kahler’s personality adaptation. The article presents the concept of contact fields and its translation into educational practice: methods of recognizing preferred contact fields for individual students and parents, as well as practical examples of using the concept as a method of individualizing work with students.

Year

Issue

7

Pages

37-47

Physical description

artykuł naukowy

References

  • Bauer, J. (2008). Empatia. Co potrafią lustrzane neurony. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Gilbert, M. (1996). The Process Communication Model®: Understanding ourselves and others. NASSP Bulletin, 80 (578), 75–80. https://doi.org/ 10.1177/019263659608057810.
  • Gurycka, A. (1977). Przeciw nudzie. O aktywności. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  • Kahler, T. (2010). Process Model. Persönlichkeitstypen, Miniskripts und Anpassungsformen. https://kcg-pcm.de/wp-content/…/09/dgta-artikel-taibi_kahler.pdf, pobrane 31.01.2017.
  • Massa, L.J., Mayer, R.E. (2006). Testing the ATI hypothesis: Should multimedia instruction accommodate verbalizer-visualizer cognitive style? Learning and Individual Differences, 16, 321–336. http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif. 2006.10.001.
  • Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Pashler, H., McDaniel, M., Rohrer, D., Bjork, R. (2008). Learning Styles: Concepts and Evidence. A journal of the Association for Psychological Science (APS), 3 (9), 105–119. https://doi.org/10.1111/j.1539-6053.2009.01038.x.
  • Stewart, I., Joines, V. (2016). Analiza Transakcyjna dzisiaj. Poznań: Rebis.
  • Ware, P. (1983). Personality Adaptations (Doors to therapy). Transactional Analysis Journal, 13, s. 11–19. http://dx.doi.org/10.1177/036215378301300104.
  • Winnicott, D.W. (1995). Vom Spiel zur Kreativität. Stuttgart: Klett-Cotta.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-99ef2814-7862-4d47-a643-f0e21e98094a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.