PL EN


2014 | 2(40) | 5-15
Article title

Budżet wrażliwy na płeć jako metoda zarządzania jakością usług jednostek samorządu terytorialnego

Authors
Content
Title variants
EN
Gender Budget as a Method of Quality Management of the Local Self-Government Units
Languages of publication
PL EN
Abstracts
PL
Budżet wrażliwy na płeć (gender budget) to koncepcja służąca poprawie jakości życia obywateli. Nowoczesny budżet to coś więcej niż dokument księgowo-finansowy – jest to instrument wpływania na pozytywne zmiany obywateli. Budżet powinien być efektem realizacji pewnej polityki (a nie odwrotnie). Zauważono, że potrzeby przedstawicieli obu płci nie zawsze są „sprawiedliwie” zaspokajane. Ten brak sprawiedliwości nie wynika zwykle ze złej woli władz samorządowych. Powodem obniżonej jakości usług publicznych świadczonych przez samorządy jest „ślepota budżetu” na płeć. Aby temu zapobiec konstruuje się właśnie budżety wrażliwe na płeć. W Polsce koncepcja ta jest jeszcze mało poznana i brakuje przykładów wdrożeń.
EN
The gender-sensitive budget is a concept serving improvement of the quality of life of citizens. The modern budget is something more than an accounting and financial document – this is an instrument of affecting positive changes of citizens. The budget should be an effect of implementation of a certain policy (and not contrary). It is noticed that the needs of representatives of both genders not always are ‘fairly’ satisfied. This lack of justice do usually not stem from ill will of self-governments. The reason for a decreased quality of public services provided by self-governments is ‘budget blindness’ to the gender. In order to prevent it there are just constructed gender responsive budgets. In Poland, this concept has yet been poorly recognised, and there is lack of examples of implementation.
Year
Issue
Pages
5-15
Physical description
Contributors
author
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
References
  • Budlender D., Sharp R., Allen K. (1998), How to do a gender-sensitive budget analysis: Contemporary research and practice, Commonwealth Secretariat, London.
  • Budlender D., Elson D., Hewitt G., Mukhopadhyay T. (2002), Gender Budgets Make Cents, Understanding gender responsive budgets, Commonwealth Secretariat, London.
  • Calo T.J. (2008), Talent management in the era of the aging workforce: The critical role of knowledge transfer, „Public Personnel Management”, Vol. 37, No. 4.
  • Dolar D., Gatti R., Gender Inequality, Income, and Growth: Are Good Times Good for Women? (1999), The World Bank Development Research Group/Poverty Reduction and Economic Management Network, May.
  • Elson D. (2001), Gender-responsive budget initiatives: Some key dimensions and practical example, (w:) Gender budgeting initiatives Understatding the Budget, The WINBelize Training on the Budget, Women’s Issues Network of Belize. strategies, concepts and experiences. Materiały konferencyjne: “Strengthening economic and financial governance through gender responsive budgeting”, 16-18 października, Bruksela.
  • Gender Responsive Budgeting. Manual For Trainers (2005), Bratislava.
  • Hambrick D.C., Cho T.S., Chen C.C. (1996), The influence of top management team heterogeneity on firms’ competitive moves, „Administrative Science Quarterly”, Vol. 41, No. 4.
  • Keil M., Amershi B., Holmes S., Jablonski H., Lüthi E., Matoba K., Plett A., von Unruh K. (2007), Poradnik szkoleniowy. Zarządzanie różnorodnością, http://www.hfh r.org.pl/wezkurs/Poradnik_szkoleniowy_-_Zarz_dzanie_r__norodno_ci___2008_.pdf [dostęp: 23.06.2013].
  • Lauring J., Selmer J. (2012), Knowledge sharing in diverse organizations, „Human Resource Management Journal”, Vol. 22, No. 1.
  • Lisowska E., Sznajder A. (2013), Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy. Raport z I edycji Barometru Różnorodności, Konfederacja Lewiatan, Warszawa, http://konfederacjalewiatan.pl/wydawnictwa/files/2013_11/Barometr_R_norodno_ci_2013_raport_Diversity_Index_final.pdf [dostęp: 02.01.2014].
  • Loden M. (1995), Implementing Diversity, McGraw-Hill, New York.
  • Sharp R. (2003), Budgeting for equity: Gender budget initiatives within a framework of performance oriented budgeting, United Nations Development Fund for Women, New York.
  • Nieopłacana praca domowa - jak ją traktować, żeby skutecznie tworzyć podstawy opiekuńczego społeczeństwa? (2006),Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź.
  • Making Budgets Gender-Sensitive: A Checklist for Programme-Based Aid(2009), Austrian Development Agency, Vienna.
  • Quinn S. (2009), Gender Budgeting. Practical Implementation Handbook, Council of Europe, Strasbourg.
  • Stevens R.H. (2010), Managing Human Capital: How to Use Knowledge Management to Transfer Knowledge in Today’s Multi-Generational Workforce, „International Business Research”, Vol. 3, No. 3.
  • The Costs and Benefits of Diversity (2003), European Commission, Directorate-General for Employment, Industrial Relations and Social Aff airs Unit D/3, Bruksela, http://www.coe.int/t/dg4/cultureheritage/mars/source/resources/references/others/17%20-%20Costs%20and%20Benefits%20of%20Diversity%20-%20EU%202003%20ExSum.pdf [dostęp: 23.06.2013].
  • Tsui A., Egan T., O’Reilly C. (1992), Being different: relational demography and organizational attachment, „Administrative Science Quarterly” , Vol. 37, No. 4.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-99f2f465-ba89-4a88-bb54-42a9918a6df2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.