PL
5 maja 2020 r. Niemiecki Federalny Trybunał Konstytucyjny (FCC) orzekł o legalności programu zakupu aktywów sektora publicznego ustanowionego przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC). Co szczególnie istotne, kwestia ta była przedmiotem orze-czenia w trybie prejudycjalnym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), wydanego w następstwie zapytania niemieckiego sądu.Decyzja FCC ma szczególne znaczenie w kontekście planów uruchomienia Europej-skiego Funduszu Odbudowy w celu zwalczania skutków pandemii koronawirusa. Nie-miecki sąd zakwestionował traktatowe podstawy decyzji Europejskiego Banku Cen-tralnego (EBC), na podstawie których wyemitowano obligacje. Co szczególnie istotne, niemiecki sąd podkreślił nie tylko prawo, ale wręcz obowiązek zbadania przez sądy kon-stytucyjne państw UE, czy działalność instytucji europejskich wykracza poza uprawnie-nia przyznane im w traktatach (ultra vires).
EN
On May 5, 2020, the German Federal Constitutional Court (FCC) ruled on the legality of the public sector asset purchase program established by the European System of Cen-tral Banks (ESCB). What is particularly important, this issue was the subject of a pre-liminary ruling by the Court of Justice of the European Union (CJEU), issued following an inquiry from a German court.The FCC’s decision is of particular importance in the context of plans to launch a Eu-ropean Reconstruction Fund to combat the effects of the coronavirus pandemic. The Ger-man court questioned the treaty bases of the decisions of the European Central Bank (ECB) on the basis of which the bonds were issued. What is particularly important, the German court emphasized not only the right, but even the obligation to examine by the constitutional courts of the EU Member States whether the activity of European institu-tions goes beyond the powers conferred on them in the treaties (ultra vires).The content of this decision and its extensive justification will certainly have a great impact on the functioning of the European Union.