EN
The article elaborates on the role and possible actions to be taken by subregions in order to influence regional competitiveness. The objective of the article is to find the answer to the question of how the subregions defined as associations of smaller territorial units can contribute to investment competitiveness at a larger, regional level. Desk research and literature review analysis of the West Subregion in Poland shows that subregions can not only effectively support development of territorial units, which they embrace, but also contribute to the development of bigger territorial units, like a voivodship. Taking into account the fact that subregions in mature and complex organizational form, as in the example of the West Subregion, are a relatively rare phenomena in Poland, they provide a tapestry of good practices to follow. With relatively small operational costs the subregions’ role in providing information, lobbying for development issues, stimulation of local engagement and providing training, strategic management and cooperation development, is an example of modelling regional competitiveness based on the model of the region acting as an entrepreneurial organization.
PL
Artykuł dotyczy roli i zachowań podregionów w kształtowaniu konkurencyjności regionalnej. Celem artykułu jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy i w jaki sposób podregiony tworzone przez mniejsze jednostki terytorialne mogą być użyteczne w kształtowaniu konkurencyjności na wyższym, regionalnym poziomie. Zbadane za pomocą metodą desk research i analizy literatury przykłady funkcji Subregionu Zachodniego w Polsce pokazują, że podregiony są w stanie nie tylko efektywnie wspierać rozwój tworzących je jednostek, ale również całego województwa. Biorąc pod uwagę fakt, że podregiony w dojrzałej, złożonej formie organizacyjnej, tak jak ten reprezentowany przed Subregion Zachodni, są wciąż w Polsce rzadkością, dostarczają one wielu dobry praktyk do naśladowania dla pozostałych jednostek terytorialnych. Zachowując względnie niskie koszty funkcjonowania, podregionów w prowadzeniu przez nie działań informacyjnych, lobbingu, aktywizacji i szkoleń, działalności marketingowej i zarządzania strategicznego, czy rozwijania współpracy, jest przykładem budowania konkurencyjności regionalnej w oparciu o model regionu jako organizacji o cechach przedsiębiorczych.