PL EN


2015 | 43 | 84-91
Article title

Model for Public-Private Partnership in the Tax-Free Setup

Content
Title variants
Model partnerstwa publiczno-prywatnego w warunkach bez podatków
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The concept of public-private partnership as a vehicle for arranging provision of public goods or achieving socially desirable public policy goals has a long history and multitude of studies. This paper offers a simple, but crucial modification of the basic model of the public-private partnership financing by Engel, Fisher and Galetovic (2007). Due to growing popularity of PPP in creating and operating infrastructure in resource-based economies, our innovation is intended to adjust the model setup to specific public finance conditions. It happens that in case of many resource-based economies the central government operates in favorable conditions. Budgets in oil&gas exporting countries do not face any constraints on public spending. This is sometimes associated with a tax-free system of public finance. As a consequence, models for optimizing social welfare by benevolent, risk-neutral planner with taxes and cost of public funds do not match the actual situation in countries we wish to focus on. The choice for the government, when PPP is considered is simple. Decision concerns the scale of subsidy. While the subsidy is not financed with distortionary taxation, the cost of public funds is different from what we find in available formulations of models. Therefore, in our paper we discuss the specific features of tax-free, resource-based economies and we modify the original model by Engel, Fisher and Galetovic [2007] to arrive at a formulation more appropriate for Arab countries, or other, where distortionary taxation does not exist. The main findings and conclusions are as follows: (1) without taxes there are no negative externalities of financing subsidies to support PPP, (2) some of the benefits of the PPP are not present without distortionary taxation
PL
Idea partnerstwa publiczno-prywatnego, jako sposobu na dostarczanie dóbr publicznych lub osiąganie społecznie pożądanych celów polityki posiada już długą historię i liczne studia literaturowe. Niniejszy artykuł oferuje drobną modyfikację podstawowego modelu finansowania partner-stwa publiczno-prywatnego (PPP), stworzonego pierwotnie przez Engela, Fishera i Galetovica (2007). Ze względu na rosnącą popularność PPP w tworzeniu i użytkowaniu infrastruktury w go-spodarkach opartych na wydobyciu surowców naturalnych nasza innowacja w modelu ma na celu dopasowanie ram modelu do specyficznych warunków sektora finansów publicznych w tych wła-śnie krajach. Okazuje sie, że w wielu gospodarkach opartych na wydobyciu surowców sektor pu-bliczny funkcjonuje w sprzyjających warunkach. Budżet centralny w krajach naftowych nie posiada tradycyjnie pojmowanych ograniczeń dla wydatków publicznych. Jest to jednocześnie połączone z brakiem jakichkolwiek podatków. W konsekwencji, modele optymalizacyjne dla dobrobytu społecznego z punktu widzenia dobroczynnego, neutralnego wobec ryzyka planisty centralnego w warunkach z podatkami nie odpowiadają faktycznej sytuacji w krajach bezpodatkowych. Właśnie dla tego przypadku oferujemy nasze rozwiązanie. Wybór, przed którym stoi rząd, gdy rozważane jest partnerstwo publiczno-prywatne jest prosty. Decyzja dotyczy subsydiowania. Jeśli subsydia nie są finansowane z podatków, koszt funduszy publicznych rożni sie od tego, co znajdujemy w dostępnych modelach. Z tego powodu, w naszym artykule prezentujemy specyficzne cechy gospodarek opartych na wydobyciu surowców, w których brak podatków i oferujemy modyfikację oryginalnego modelu stworzonego przez Engela, Fishera i Galetovica [2007] pozwalającą na uchwycenie cech charakterystycznych dla krajów naftowych lub innych, w których nie istnieją podatki. Główne wnioski to: bez podatków nie występują negatywne koszty zewnętrzne z tytułu finansowania subsydiami projektów infrastrukturalnych w formie PPP, (2) niektóre z korzyści wskazywanych w przypadku PPP nie występują, gdy brak jest podatków.
Year
Issue
43
Pages
84-91
Physical description
Contributors
References
  • Arrow K. J., Lind R.C., 1970, Uncertainty and Public Investment Decisions, “American Economic Review”, No. 60.
  • Bennettand J. and Iossa E., 2006, Building and Managing Facilities for Public Services, “Journal of Public Economics”, No. 90.
  • Blanc-Brude F., Goldsmith H. and Valilla T., 2007, Public-Private Partnerships in Europe: An Update, Economic and Financial Report 2007/03, European Investment Bank, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1107418 .
  • Daniels R. and Trebilcock M., 2000, An Organizational Analysis of the Public-Private Partnership in the Provision of Public Infrastructure [in:] P. Vaillancourt-Roseneau (ed.), Public-Private Policy Partnerships, Cambridge, Mass.: MIT Press.
  • Dewatripont M. and Legros P., 2005, Public-Private Partnerships: Contract Design and Risk Transfer, EIB Papers, No. 10.
  • Grimsey D. and Lewis M., 2004, The Economics of Public-Private Partnerships, Northampton: Edward Elgar.
  • Grimsey D. and Lewis M., 2005, Public-Private Partnerships, Northampton: Edward Elgar.
  • Iossa E. and Martimort D., 2013, The Simple Microeconomics of Public-Private Partnerships, CEIS Research Paper 139, Tor Vergata University, CEIS, http://dx.doi.org/10.1111/jpet.12114 .
  • Martimort D. and Pouyet J., 2008, To Build or Not to Build: Normative and Positive Theories of Private-Public Partnerships, “International Journal of Industrial Organization”, No. 26, http://dx.doi.org/10.1016/j.ijindorg.2006.10.004 .
  • Savas E., 2000, Privatization and Public-Private Partnerships, New York: Chatam House Publishers.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-9ba9bb91-2e21-4093-95da-e1b27b8b8820
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.