Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 47 EN | 2 | 43-59

Article title

Semantics of the Language Sign in Speech Therapy Studies and Procedure

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Studying the comprehension of a word is one of the basic stages of the speech therapy diagnostic procedure. Hence, the procedure itself, is to check whether an examined person knows what given words mean. The methods used, however, allow to register only a limited range of semantic structure. The article demonstrates possibilities of describing words’ meaning applied by the scholarly disciplines that actually deal with those units i.e. psychology and linguistics. Thus while introducing ongoing alterations of scholars’ views on the formation of the semantic structure of words in speech development, the author urges the need to instigate a study on the meaning of the basic unit - word in both the research on speech development and disorders, and speech therapy procedures.

Journal

Year

Volume

Issue

2

Pages

43-59

Physical description

Dates

published
2018-12-15

Contributors

  • University of Natural Sciences and Humanities in Siedlce Faculty of Humanities

References

  • Apresjan JD, 1980, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, tłum. Z. Kozłowska, A. Markowski, Warszawa.
  • Barrett MD, 1978, Lexical development and overextension in child language, in: „Journal Child Language”, v.5, no 2, 205–219.
  • Bartmiński J., Tokarski R. (red.), 1993, O definicjach i definiowaniu, Lublin.
  • Bergen BJ, 2017, Latające świnie. Jak umysł tworzy znaczenie, Kraków.
  • Bokus B., Shugar GW, red., 2007, Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Gdańsk.
  • Boniecka B., 2001, Definicje i eksplikacje dziecięce, w: S. Grabias (red.) Mowa. Teoria - praktyka, t.1. Zaburzenia mowy, 159–174, Lublin.
  • Borowiec H. , 2014, Dziecięce rozumienie świata (studium lingwistyczne), Lublin.
  • Carey S., 1983, Constraints no Word Meaning – natural Kinds, [w:] Seiler, Wannenmacher: „Concept Development and the Development of Word Meaning”, Berlin.
  • Chomsky N. 2005, O naturze i języku. przeł. J. Lang, Poznań.
  • Cieszyńska J., Korendo M., 2006, Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków.
  • Clarc E., 1979, The ontogenesis of meaning, Wiesbaden.
  • Eco U., 1993, Wahadło Foucaulta, Warszawa.
  • Dąbrowska E., Kubiński W. (red.)., 2003, Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego. Kraków, Universitas.
  • Furtak-Muzyka E., 2017, Wykorzystanie metody gniazd słowotwórczych w terapii surdologopedycznej, w: „Logopedia”, t. 46, 157–172.
  • Geppertowa L.,1968, Rozwój rozumienia i posługiwania się przez dziecko pojęciami stosunków określanymi przez przyimki i spójniki, [w:] O rozwoju języka i myślenia dziecka, red. S. Szuman, Warszawa.
  • Gleason JB, Ratner NB, red., 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk.
  • Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, 15–71, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
  • Grabowska A., Budohoska W., 1995, Procesy percepcji, [w:] „Psychologia ogólna”, red. T. Tomaszewski, Warszawa, 9–89.
  • Grzegorczykowa R., 1995, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.
  • Haman M., 1993, Rozwój pojęciowy i semantyczny dziecka, [w:] I. Kurcz (red.). „Psychologia a semiotyka. Pojęcia i zagadnienia”, Warszawa, 209–242.
  • Jurkowski A. 1975, Ontogeneza mowy i myślenia dziecka, Warszawa.
  • Kaczmarek L., 1977, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin.
  • Keil FC, 1979, Semantics and Concept Development, Cambridge MA, Harvard UP.
  • Kielar-Turska M., 1989, Język dziecka. Słowo i tekst. Kraków.
  • Kowalski S., 1962, Rozwój mowy i myślenia dziecka. Analiza rozwoju mowy i myślenia w sytuacjach społeczno-wychowawczych przedszkola, Warszawa.
  • Lyons J. 1984, Semantyka, Warszawa.
  • Maciejewska A., 1999, Analiza semantyczna wyrazów w języku dzieci czteroletnich (niepublikowana praca doktorska).
  • Maciejewska A., 2005, Wyraz w diagnozie i terapii logopedycznej. „Logopedia”, t. 34, 37–46.
  • Maciejewska A., 2007, Wiedza zakrzepła w języku. Językowy obraz świata DOMU w wypowiedziach pisemnych dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, [w:] Zaburzenia komunikacji językowej w czytaniu i pisaniu, red. Maciejewska A., 177–204, Siedlce, Wyd. UPH.
  • Maciejewska A., 2008, Świadomość wyrazu a zaburzenia komunikacji językowej. „Conversatoria Linguistica”, I/2007, 13–25.
  • Maciejewska A., 2010/11, „Zwyczajnie o domu” – językowy obraz świata domu w tekstach studentów. „Conversatoria Linguistica”, IV/2010, 34–44.
  • Maciejewska A., 2011, Świat ukryty między słowami – interpretacja treści zagadek przez studentów z uszkodzonym słuchem, [w:] Miedzy znakami – między słowami, red. A. Maciejewska, Siedlce, 37–70.
  • Maciejewska A., 2015, Analogia w języku i umyśle. Teoria „grup proporcjonalnych relacji” w badaniach nad kompetencją językową uczniów i studentów. Siedlce.
  • Macnamara J., 1993, Logika i psychologia. Rozważania z pogranicza nauk. Przeł. M. Zagrodzki, Warszawa.
  • Miodunka W., 1980, Teoria pól językowych. Społeczne i indywidualne ich uwarunkowania. Kraków.
  • Nelson K, 1974, Concept, Word and Sentencje:Interrelations In aquisition and Development, [w:] „Psychological Review”, 81, 267–285.
  • Ogden K. i IA Richards, 1923, The Meaning od Meaning, London.
  • Piaget, 1992, Mowa i myślenie u dziecka, przeł. J. Kołudzka, Warszawa.
  • Polański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław.
  • Przetacznikowa M., Kielar M., 1973, Rozumienie odrębności gramatycznej i semantycznej klas wyrazów (części mowy) przez dzieci od 3 do 15 lat, [w:] „Przegląd Pedagogiczny”, 33–51.
  • Rosch E., 1978, Principles of Categorization, [w:] Rosch E., B. Lloyd (red.), Cognition and Categorization.
  • Rozwadowski J., 1921, O zjawiskach i rozwoju języka, „Język Polski” 6, 129–139.
  • Saussure F. de, 1991, Kurs językoznawstwa ogólnego, przeł. K. Kasprzyk. Warszawa.
  • Szuman S., 1968, O rozwoju języka i myślenia dziecka, Kraków.
  • Tokarski R., 1984, Struktura pola znaczeniowego (studium językoznawcze), Warszawa.
  • Tomasello M., 2002, Kulturowe źródła ludzkiego poznania, Warszawa.
  • Wierzbicka A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin.
  • Wierzchowski J., 1976, Wyraz – analiza pregramatyczna, Siedlce.
  • Wierzchowski J., 1990, Leksykalno-frazeologiczna struktura języka, Wrocław.
  • Włodarski Z., Matczak A.,1987, Wprowadzenie do psychologii, Warszawa.
  • Wygotsky LS, 1989, Myślenie i mowa, tłum. E. Flesznerowa, J. Fleszner, Warszawa.
  • Zarębina M., 1994, Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci. Rozwój semantyczny. Dyskusja nad teorią Chomskiego, Gdańsk.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9be1b02f-6538-4727-af7a-1261edadbeb9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.