Zmiana jest jedną z nielicznych stałych cech współczesnego świata. Dynamiczne zmiany na rynku pracy powodują problem z prognozowaniem jego oczekiwań w dalszej perspektywie. Zmiana – w pracy, w rodzinie, w relacjach międzyludzkich – powoduje stres u każdego człowieka. Oznacza bowiem niepewność przyszłości, konieczność przystosowywania się do nowej sytuacji, znalezienia odpowiedzi na wiele niewiadomych. A zatem zmiana uruchamia proces jej adaptowania odrzucania dotychczasowego sposobu myślenia oraz postępowania i przyjmowania nowego, tworzenia nowych relacji międzyludzkich, kreowania nowego obrazu otaczającej rzeczywistości. W kolejnym etapie reformy oświaty wprowadzono ewaluację jako nową formę systemu sprawowania nadzoru pedagogicznego. Różnorodne podmioty wypowiadają się w sprawie oceny przygotowania uczniów/absolwentów do rynku pracy oraz do dalszego kształcenia. Transparentność tego przedsięwzięcia spowodowała, dostęp do publikowanych raportów po każdej przeprowadzonej ewaluacji. Efektem upublicznienia raportów jest możliwość dokonania niektórych analiz.