Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


System messages
  • Session was invalidated!
2016 | 11 | 191-209

Article title

Alternatywny scenariusz projektowania kariery zawodowej studentów pedagogiki UAM w świetle wyników badań

Content

Title variants

EN
An alternative career design scenario of students of pedagogics at UAM in the light of research results

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Nieprzewidywalna rzeczywistość paradoksalnie wymusza na jednostce bycie przygotowanym na liczne niezaplanowane wydarzenia. Dynamika zmian szczególnie w obszarze rynku pracy powoduje konieczność relokacji zawodowej, zarówno w sensie fizycznym (zmiana miejsca zamieszkania), jak i umysłowym (wiedza i kompetencje), a także ogólnej umiejętności funkcjonowania w sytuacji ciągłej zmiany. W artykule podjęto problem związany z planowaniem kariery zawodowej w ustawicznie zmieniającej się rzeczywistości, a dokładnie konstruowaniem alternatywnych planów zawodowych, które stanowią nieodłączny i niedoceniony element strategii zawodowej. Alternatywny scenariusz projektowania kariery zawodowej pozwala zachować względne poczucie bezpieczeństwa, ale także dostrzec inne możliwości w obrębie dotychczasowo konstruowanej własnej przyszłości zawodowej. Celem niniejszego artykułu nie jest charakterystyka i wykaz zalet wynikających z posiadania „zawodowego planu B”, a przedstawienie konkretnych przykładów „awaryjnych” planów konstruowanych przez studentów pedagogiki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
EN
Paradoxically, the unpredictable reality forces the person to be prepared for the number of unplanned events. The dynamics of change, especially in the labour market area, causes the necessity of professional relocation, both in the physical (change of residence) and mental (knowledge and skills) sense, as well as the general ability to function in a situation of continuous change. The article discusses the issue of career planning in a constantly changing reality in particular construction of alternative career plans, which are an integral and underrated element of the career strategy. Professional Plan B allows to keep a relative sense of security, but also to see some other possibilities within the construction of professional future. The aim of this article is not to give the characteristics and list of advantages resulting from having an alternative career scenario, but to present the specific examples of “emergency” plans constructed by students of pedagogy at the Adam Mickiewicz University in Poznan.

Year

Issue

11

Pages

191-209

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Bańka A., Rozwój zawodowy młodzieży a ścieżki tranzycji z systemu edukacyjnego do rynku pracy, [w:] Doradztwo karier, Dolnośląskie Centrum Informacji Zawodowej i Doskonalenia Nauczycieli w Wałbrzychu i Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie, OHP Komenda Główna, Warszawa 2005.
  • Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wyd. Sic!, Warszawa 2000.
  • Branże przyszłości. W co warto inwestować? http://akademiarozwoju.wroc-law.pl/branze-przyszlosci-w-co-warto-zainwestowac/ (dostęp 1.03.2016).
  • Chirkowska-Smolak T., Hauziński A., Łaciak M., Drogi kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2011.
  • Duttro K., Eight elements to consider for Your Personal Career Plan B, http://www.job-hunt.org/job-search-for-academics/developing-plan-b.shtml (dostęp 20.02.2016).
  • Kłodkowska J., Młody pracownik na nowym rynku pracy, [w:] Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, red. R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik, Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP we Wrocławiu, Wrocław 2005.
  • Lees J., Jak zapewnić sobie awans. Podręcznik rozwoju kariery, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2008.
  • Minta J., Oblicza współczesnych karier w perspektywie poradoznawczej, Dyskursy Młodych Andragogów, Zielona Góra 2014.
  • Minta J., Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery, KOWEZiU, Warszawa 2010.
  • Minta J., Planowanie kariery zawodowej przez młodych dorosłych w niejednoznacznej rzeczywistości, [w]: Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP we Wrocławiu, Wrocław 2005.
  • Solarczyk-Ambrozik E., Nowe trendy w teoriach rozwoju karier – implikacje dla poradnictwa kariery, „Studia Edukacyjne” 2015, nr 35.
  • Suchar M., Modele karier. Przewidywanie kolejnego kroku, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010.
  • Suwa M., Pokolenie Y na polskim rynku pracy, [w:] Pokolenia na rynku pracy, red. A. Rogozińska-Pawełczyk, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.
  • Watts A., Planowanie rozwoju zawodowego a wykluczenie społeczne, [w:] Doradztwo karier, Dolnośląskie Centrum Informacji Zawodowej i Doskonalenia Nauczycieli w Wałbrzychu i Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie, OHP Komenda Główna, Warszawa 2005.
  • Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Wyd. ITE-PIB, Radom 2009.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9c9465c6-a2e2-4ac1-bdfc-e0581aca2936
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.