Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 4 | 1 | 139-148

Article title

Kluczowe czynniki sukcesu przedsiębiorczości akademickiej

Content

Title variants

EN
Key success factors of academic entrepreneurship

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Skuteczne wdrożenie przedsiębiorczości akademickiej wymaga całościowego, zintegrowanego podejścia. Stąd celem artykułu jest przedstawienie, na bazie analizy wiodącej, światowej literatury z tego zakresu oraz badań własnych autora wieloetapowego modelu przedsiębiorczości akademickiej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na kluczowe czynniki warunkujące jej sukces. W modelu wyróżniono następujące etapy: ujawnienia innowacji i ochrony własności intelektualnej, zabezpieczenia partnerstwa przemysłowego, wyboru mechanizmów wykorzystanych przy transferze innowacji z uczelni do przemysłu oraz procesu komercjalizacji. Zaletą przedstawionego modelu jest identyfikacja działań, podmiotów odnośnie każdego z wyróżnionych w modelu etapów oraz kluczowych czynników sukcesu. Sukces w kontekście przedsiębiorczości akademickiej został zdefiniowany jako trwałe i ciągłe generowanie korzyści zarówno dla uczelni wyższej, jak i partnerów przemysłowych.

Year

Volume

4

Issue

1

Pages

139-148

Physical description

Contributors

  • Dr inż., Politechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Instytut Zarządzania i Administracji, ul. Roosevelta 26-28; 41-800 Zabrze

References

  • 1. Agrawal A. (2006), Engaging the inventor: Exploring licensing strategies for university inventions and the role of latent knowledge, „Strategic Management Journal” no. 27(1).
  • 2. Banerski G., Gryzik A., Matusiak K., Mażewska M., Stawasz E. (2009), Przedsiębiorczość akademicka (rozwój firm spin-off, spin-out) – zapotrzebowanie na szkolenia służące jej rozwojowi. Raport z badań, PARP, Warszawa.
  • 3. Bercovitz J., Feldman M. (2008), Academic entrepreneurs: Organizational change at the individual level, „Organizational Science” no. 19(1).
  • 4. Colyvas C., Crow M., Gelijns A., Mazzoleni R., Nelson R., Rosenberg N. (2002), How do university inventions get into practice?, „Management Science” no. 48(1).
  • 5. DiGregorio D., Shane S. (2003), Why do some universities generate more startups than others?, „Research Policy” no. 32(2).
  • 6. Etzkowitz H. (1998), The norms of entrepreneurial science: Cognitive effects of the new university – industry linkage, „Research Policy” no. 27(8).
  • 7. Feldman M., Feller I., Bercovitz J. (2002), Equity and the technology transfer strategies of American research universities, „Management Science” no. 48(1).
  • 8. Friedman J., Silberman J. (2003), University technology transfer: Do incentives, management, and location matter?, „Journal of Technology Transfer” no. 28(1).
  • 9. George G., Zahra S., Wood D. (2002), The effects of business – university alliances on innovative output and financial performance: A study of publicly traded biotechnology companies, „Journal of Business Venturing” no. 17(6).
  • 10. Jensen R., Thursby M. (2003), The disclosure and licensing of university inventions, „International Journal of Industrial Economics” no. 21(9).
  • 11. Kim Y., Vonortas N. (2006), Determinants of technology licensing: The case of licensors, „Managerial and Decision Economics” no. 27(4).
  • 12. Kwiotkowska A., Bratnicki M. (2013), The conditions for the development of academic entrepreneurship – Polish experience, Recenzowane materiały 9. Międzynarodowej Konferencji EBES, Rzym
  • 13. Markman G., Phan P., Balkin D., Gianiodis P. (2005), Entrepreneurship and university-based technology transfer, „Journal of Business Venturing no. 20(2).
  • 14. Nekar A., Shane S. (2003), When do start-ups that exploit patented academic knowledge survive?, „International Journal of Industrial Organization” no. 21(9).
  • 15. Nicolaou N., Birley S. (2003), Academic networks in a trichotomous categorization of university spinout, „Journal of Business Venturing” no. 18(3).
  • 16. Santoro M., Bierly P. (2006), Facilitators of knowledge transfer in university – industry collaborations: A knowledge based perspective, „Transactions of Engineering Management” no. 53(4).
  • 17. Shane S. (2004), Academic entrepreneurship: University spinoffs and wealth creation, Cheltenham, UK: Edward Elgar.
  • 18. Shane S., Stuart T. (2002), Organizational endowments and the performance of university start – ups from UT-Austin, „Journal of Business Venturing” no. 5(1).
  • 19. Thursby J., Thursby M. (2004), Are faculty critical? Their role in university – industry licensing, „Contemporary Economic Policy” no. 22(2).
  • 20. Thursby J., Thursby M. (2007), University licensing, „Oxford Review of Economic Policy” no. 23(4).
  • 21. Wood M.S. (2009), Does one size fit all? The multiple organizational forms leading to successful academic entrepreneurship, „Entrepreneurship Theory and Practice” no. 33(4).
  • 22. Wood M.S. (2011), A process model of academic entrepreneurship, „Business Horizons, no. 54.
  • 23. Yusof M., Jain K. (2010), Categories of university – level entrepreneurship: A literature survey, „International Entrepreneurship Management Journal” no. 6(1).
  • 24. Zhao F. (2004), Academic entrepreneurship: Case study of Australian universities, „International Journal of Entrepreneurship and Innovation” no. 5(2).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9cac0864-2526-4d9e-b2f3-74b029bde1b6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.