PL
Skuteczne wdrożenie przedsiębiorczości akademickiej wymaga całościowego, zintegrowanego podejścia. Stąd celem artykułu jest przedstawienie, na bazie analizy wiodącej, światowej literatury z tego zakresu oraz badań własnych autora wieloetapowego modelu przedsiębiorczości akademickiej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na kluczowe czynniki warunkujące jej sukces. W modelu wyróżniono następujące etapy: ujawnienia innowacji i ochrony własności intelektualnej, zabezpieczenia partnerstwa przemysłowego, wyboru mechanizmów wykorzystanych przy transferze innowacji z uczelni do przemysłu oraz procesu komercjalizacji. Zaletą przedstawionego modelu jest identyfikacja działań, podmiotów odnośnie każdego z wyróżnionych w modelu etapów oraz kluczowych czynników sukcesu. Sukces w kontekście przedsiębiorczości akademickiej został zdefiniowany jako trwałe i ciągłe generowanie korzyści zarówno dla uczelni wyższej, jak i partnerów przemysłowych.