Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 5 | 1 | 109-115

Article title

Trudności nauczycieli związane z rozwijaniem twórczości uczniów we współczesnej szkole

Content

Title variants

EN
Difficulties of teachers related with the development of students creativity in contemporary school

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Rola nauczyciela w kształtowaniu postawy twórczej jest ogromna. Musi on być nie tylko „trenerem”, który rozwija zdolności twórcze, ale także twórczym wychowawcą kształtującym całą osobowość wychowanka [por. Ciechanowska 2007: 103]. Rozwijanie twórczości nie jest jednak zadaniem łatwym. Zdaniem K.J. Szmidta, istnieją co najmniej cztery grupy przeszkód w rozwijaniu twórczości uczniów, które przybliżyłam w niniejszym artykule
EN
The teacher’s role in shaping of the creative attitude is huge. He must be not only a “coach” who develops creative skills, but also a creative educator, shaping the whole personality of the juvenile [Ciechanowska 2007: 103]. Developing of the creativity is not an easy task. According to K.J. Szmidt there at least four groups of obstacles in developing of the students creativity, which are presented in this paper

Year

Volume

5

Issue

1

Pages

109-115

Physical description

Dates

published
2014

Contributors

References

  • Art. 9.1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.
  • Ciechanowska D. (2007), Twórczość w edukacji, Szczecin.
  • Dąbek A. (1988), Psychologiczne podstawy twórczej aktywności dziecka, Zielona Góra.
  • Denek K. (1998), O nowy kształt edukacji, Toruń.
  • Dylak S. (1995), Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań.
  • Ferenz K., Kozioł E. (red.) (2002), Kompetencje nauczyciela – wychowawcy, Zielona Góra.
  • Furmanek W., Ďuriš M., (red.) (2007), Kompetencje kluczowe kategorią pedagogiki. Studia porównawcze polsko-słowackie, Rzeszów.
  • http://pedagogika-pracy.wyklady.org (02.2010).
  • http://www.edukacja.edux.pl (02.2010).
  • http://www.sciaga.pl/tekst/9731098nowe-kompetencje-nauczyciela-wychowawcy-w-dobiewspolczesnosci
  • http://www.sp49gdansk.oswiata.org.pl (03.2010).
  • http://www.sp49gdansk.oswiata.org.pl/publikacje6.htm
  • http://www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl (02.2010).
  • Kwaśnica R. (2004), Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu [w:] Pedagogika, t. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa.
  • Kwiatkowska H. (red.) (1994), Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawa.
  • Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2004), Pedagogika – podręcznik akademicki, Warszawa.
  • Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2004), Pedagogika, t. 2, Warszawa.
  • Miłkowska-Olejniczak G. (1998), Edukacja nauczycieli a reforma oświaty, „Kultura i Edukacja”, nr 4.
  • Okoń W. (1996), Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa.
  • Olczak M. (2009), Kwalifikacje i kompetencje nauczyciela, „Edukacja i Dialog”, nr 04.
  • Piątek T., (2010), Kultura informacyjna komponentem kwalifikacji kluczowych nauczyciela, Rzeszów.
  • Pilch T. (red.) (2003), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2, Warszawa.
  • Salcher A. (2009), Utalentowany uczeń i jego wrogowie, Rzeszów.
  • Sielatycki M. (2005), Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej. „Trendy uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN”, nr 3.
  • Strykowski W. (2003), Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań.
  • Szewczuk W. (1983), Trudności myślenia i rozwijanie zdolności uczniów, Warszawa.
  • Szmidt K.J. (2005), Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje – rady na twórczą drogę, Kraków.
  • Szmidt K.J. (2009), Psychodydaktyka twórczości w praktyce edukacyjnej, „Trendy uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN”, nr 1.
  • Tomaszewski T. (1970), Z pogranicza psychologii i pedagogiki, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2080-9069

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9cc8966e-938e-43ea-84cf-582632a46336
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.