Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 1(2) | 85-100

Article title

Polscy konsumenci w obliczu megatrendów w konsumpcji

Content

Title variants

EN
Polish Consumers in the Face of Consumption Megatrends

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Pod wpływem postępującej globalizacji procesów społecznych i gospodarczych następują przeobrażenia w zachowaniach konsumentów. Najwyraźniejsze i największe z nich określane są mianem megatrendów czyli kierunków długoterminowych i trwałych przemian. Globalne trendy i nowe zjawiska w konsumpcji znajdują odzwierciedlenie także w zachowaniach polskich konsumentów, co potwierdzają wyniki badań przeprowadzonych przez IBRKK. Zachowania i postawy respondentów przypisano do sześciu podstawowych megatrendów w konsumpcji, które scharakteryzowano, a następnie dokonano analizy powszechności ich występowania w Polsce oraz w różnych grupach konsumentów. Zachowania konsumpcyjne polskich konsumentów nie odbiegają od zachowań konsumentów w krajach wysoko rozwiniętych, aczkolwiek popularność poszczególnych trendów jest zróżnicowana i w dużej mierze uzależniona od cech społeczno-demograficznych (w szczególności wykształcenia, miejsca zamieszkania i sytuacji dochodowej), ale także przyzwyczajeń i nawyków. Obserwowane przeobrażenia wskazują i wyznaczają kierunek dalszych długoterminowych i trwałych zmian w zachowaniach konsumentów w Polsce.
EN
Under influence of the advancing globalisation of the social and economic processes, there take place developments in consumers' behaviour. The most apparent and the greatest of them are labelled as megatrends, or the directions of long-term and sustainable developments. The global trends and new phenomena in consumption are also reflected in Polish consumers' behaviour what is evidenced by the findings of research carried out by IBRKK. Respondents' behaviour and attitudes were assigned to the six basic megatrends in consumption, which were characterised, and then there was analysed how common was their occurrence in Poland and in various groups of consumers. Polish consumers' consumption behaviour does not differ from that of consumers in advanced countries, though popularity of individual trends is different and, to a great degree, depends on the socio-demographic features (particularly education, residence and income situation), but also on customs and habits. The observed developments point out to and determine the direction of further long-term and sustainable changes in consumers' behaviour in Poland.

Year

Issue

Pages

85-100

Physical description

Dates

published
2012

Contributors

  • Insytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-6929

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9dd11e2e-b030-4ecc-8da3-0afb433d199f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.