Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 13 | 4(39) | 31-39

Article title

Makarenkowskie odczyty o wychowaniu dla rodziców w optyce Foucaultowskiej kategorii urządzania

Content

Title variants

EN
Makarenko’s readings on upbringing for parents in the perspective of Foucault’s governmentality category

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The subject of our interest is the rhetoric of Makarenko’s readings/interpretations of upbringing designated for parents. We would like to subject it to consideration in the prospect/perspective of Foucault’s governmentality category, understood as a specific metacategory/joint category connecting the axes of power (the Soviet power), knowledge (political economy), and the subject (homo sovieticus). Applying the governmentality category provides for the possibility of attempting to reconstruct traces of tangle/discursive relations and undiscursive elements of the policy of arranging a family which is a component of a broader policy of the Soviet state aimed at “forging” the new Soviet man. In this context, we will recognize Makarenko’s pedagogy as a kind of conceptualization and implementation of the policy of the Soviet state at the family level, having the goal of shaping a man of collective mentality, completely subordinated to the Soviet state, with standardized and ideologized consciousness.

Year

Volume

13

Issue

Pages

31-39

Physical description

Dates

published
2017-12-30

Contributors

References

  • Bucharin N. Programma RKP (początek 1917 r.).
  • Chutorański M. (2013), Pojęcie i konteksty wychowania w pracach Michela Foucaulta. Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
  • Czyżewski M. (2009), Między panoptyzmem a „rządomyślnością”. Uwagi o kulturze naszych czasów. „Kultura Współczesna”, 2.
  • Dean M. (2010), Governmentality: Power and rule in modern society. London, Sage.
  • Foucault M. (2010), Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Wykłady w Collège de France 1977–1978. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Heller M. (1988), Maszyna i śrubki. Jak hartował się człowiek sowiecki. Paryż, Instytut Literacki.
  • Kamiński A. (1948), Pedagogika Antoniego Makarenki. Warszawa, Robotnicze Towarzystwo Przyjaciół Dzieci.
  • Kotłowski K. (1959), Socjologizm pedagogiczny Durkheima i jego krytyka. „Studia Pedagogiczne, 7.
  • Lewin A. (1960), Makarenko. Konfrontacje pedagogiczne. Warszawa, PZWS.
  • Makarenko A. (1955), Dzieła, Tom I: Poemat pedagogiczny. Warszawa, PZWS.
  • Makarenko A. (1956), Książka dla rodziców. Odczyty o wychowaniu dzieci. Przemówienia na temat wychowania w rodzinie. Warszawa, PZWS.
  • Milchman A. Rosenberg A. (2003), Eksperymenty w myśleniu o Holocauście. Auschwitz, nowoczesność i filozofia. Warszawa, Wydawnictwo Scholar.
  • Orwell G. Rok 1984. The Estate of the Late Sonia Brownell Orwell, https://stopsyjonizmowi.files. wordpress.com/2012/09/rok-1984-george-orwell.pdf (dostęp: 12.11.2016).
  • Ostrowicka H. (2015), Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Rosenberg M.B. (2009), Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.
  • Sobczak J. (1980), Niektóre przykłady wykorzystania doświadczeń i myśli A.S. Makarenki we współczesnej pedagogice. „Studia Pedagogiczne”, 6.
  • Sowietskije ludi (1974), praca zbiorowa. Moskwa.
  • Zamiatin J. (1967), My. Nowy Jork, Interlanguage Literary Associates.
  • Zinowiew A. (1974), Wstęp: Homo sovieticus, W: Sowietskije ludi (praca zbiorowa). Moskwa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1734-1582
ISSN
e-ISSN 2451-2230

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9e7bbbf9-b585-4139-b4b1-6664df2839da
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.