Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 11 | 4(42) | 99-114

Article title

Przyjaźń w ocenie dzieci w wieku wczesnoszkolnym – raport z badań

Content

Title variants

EN
Friendship in the Opinions of Early School Age Children – a Report on Research

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przedmiotem przeprowadzonych badań była przyjaźń występująca wśród dzieci uczęszczających do pierwszej i trzeciej klasy szkoły podstawowej. Ich celem było ukazanie opinii dzieci w wieku wczesno- szkolnym na temat przyjaźni. Problem główny przybrał postać pytania: Jakie znaczenie ma przyjaźń w opiniach dzieci w młodszym wieku szkolnym? Został on uszczegółowiony o dwa pytania dotyczące wiedzy dzieci na temat przyjaźni oraz cech, którymi powinien odznaczać się dobry przyjaciel. W celu zebrania opinii dzieci posłużono się sondażem diagnostycznym z wykorzystaniem techniki ankiety. Badaniami objęto dzieci z dwóch klas: I i III, uczęszczające do jednej z krakowskich szkół podstawowych. Grupy były równoliczne, badaniami objęto po 26 uczniów z każdej klasy. Badania były realizowane w roku szkolnym 2015/2016. Otrzymane wyniki wskazują, że dzieci mają świadomość znaczenia przyjaźni, a przyjaciel jest dla nich osobą ważną i wyjątkową. Posiadają, jak na swój wiek, zadowalającą wiedzę na temat przyjaźni. Potrafią podać definicję przyjaciela, oceniając go przez pryzmat cech charakteru, a nie wyglądu zewnętrznego. W relacjach przyjacielskich zwracają uwagę na takie zachowania, jak: koleżeńskość, dobroć, prawdomówność, chęć pomagania sobie nawzajem.
EN
The subject of the conducted research was friendship among pupils of the first and third grades of elementary school. Its aim was to present an early school age child’s opinions about friendship. The main problem took the form of the following question: “What is the significance of friendship in the opinions of early school age children?” It was further clarified as two questions concerning children’s knowledge about friendship and personality traits which a friend should have. In order to collect children’s opinions, the research tool was a diagnostic opinion poll in the form of a survey. First and third grade students of one of the elementary schools in Krakow were surveyed. There was the same number, namely 26 pupils, in each group and the research was conducted in the school year 2015/2016. The obtained results indicate that children are aware of the significance of friendship and a friend is someone important and exceptional. Taking into account their young age, children possess a satisfactory knowledge about friendship. They are capable of providing a definition of a friend, judging him or her by their personality traits and not by their physical appearance. In friendly relations, they emphasize such values as friendliness, goodness, honesty and a willingness to help one another.

Contributors

References

  • Arystoteles, Etyka nikomachejska, [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 5, tłum. D. Gromska, Pax, Warszawa 1996.
  • Dunn J., Przyjaźnie dzieci, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
  • Karwowska-Struczyk M., Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji, [w:] Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
  • Kwaśniewska M., Cedro J., Przyjaźń jako wartość w ocenie dzieci, „Nauczanie Początkowe” 38(2014/2015)3.
  • Łobocki M., ABC wychowania, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999.
  • Niebrzydowski L., Płaszczyński E., Przyjaźń i otwartość w stosunkach międzyludzkich. Studium psychologiczne, PWN, Warszawa 1989.
  • Pieter J., Słownik psychologiczny, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków 1963.
  • Szczepańska M., Przyjaźń jako specyficzna forma więzi międzyludzkiej – ujęcie kontekstualne, [w:] Znajomość, koleżeństwo, przyjaźń. Dynamizm ewoluowania więzi emocjonalnej, red. A. Żywczok, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2014.
  • Szczepańska M., Gaweł-Luty E., Przyjaźń jako wartość w relacjach społecznych dzieci i młodzieży, Impuls, Kraków 2009.
  • Szymczak M., Słownik języka polskiego PWN, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., Psychologia dziecka, WSiP, Warszawa 1995.
  • Wasilewska H., Znaczenie przyjaźni w rozwoju psychospołecznym dzieci i młodzieży, „Nauczyciel i Szkoła” 53(2013)1.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9ee3b79c-7d8c-4ae0-b9a0-e666755d0451
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.