Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 18 | 1 | 61-96

Article title

Rola doświadczenia klinicznego w diagnozie zdrowia psychicznego

Selected contents from this journal

Title variants

EN
The role of clinical experience in mental health assessment

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Wyniki niektórych badań pokazują negatywny wpływ doświadczenia klinicznego na jakość stawianych przez psychologów diagnoz dotyczących zdrowia psychicznego. Z drugiej jednak strony według standardów Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego odnoszących się do praktyki psychologicznej opartej na faktach, doświadczenie kliniczne jest jednym z podstawowych składników profesjonalizmu w zakresie praktyki psychologicznej. Artykuł przedstawia tę kontrowersję w kontekście relewantnej wiedzy psychologicznej i wyników badań. Konkluzje są następujące: (1) wartościowy wkład, jaki w diagnozę zdrowia psychicznego może mieć doświadczenie kliniczne, polega na intuicyjnym myśleniu oraz (2) nawykowe błędy poznawcze i tzw. bezrefleksyjność (mindlessness), jakie mogą być skutkiem ubocznym długoletniej praktyki klinicznej, można ograniczyć poprzez systematyczny automonitoring procesu diagnozowania. Zaproponowano praktyczną procedurę takiego automonitoringu.
EN
There are data showing clinical experience as disadvantageous for the quality of mental health assessment. On the other hand, according to American Psychological Association standards of evidence-based practice in psychology, clinical experience is one of the fundamental factors in professional psychological practice. The paper presents this controversy in the context of relevant psychological knowledge and empirical data. The conclusions are as follows: (1) the valuable input that clinical experience may bring to mental health assessment is intuitive thinking; (2) habitual cognitive errors and mindlessness, which are the possible side effects of long-lasting diagnostic practice, can be reduced by means of careful self-monitoring of the assessment process. A practical self-monitoring procedure is suggested.

Year

Volume

18

Issue

1

Pages

61-96

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

  • Wydział Psychologii, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
author
  • Wydział Psychologii, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9f0f3275-7cb2-4040-ae9d-316aaa224a96
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.