Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | XIV/14 | 21-36

Article title

Kulturowy, antropologiczny i teologiczny wymiar Biblii

Authors

Content

Title variants

EN
Cultural, anthropological and theological dimension of Bible

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Making an attempt to depict the Bible’s address, the Author limits hit efforts to presenting it from three points of view: cultural, anthropologi- cal and theological. The cultural aspect of the Bible has made it impact all fields of the world culture, i.e. literary, artistic, film, music and iconographic work, plastic art, etc. The richness of anthropological expression found in the Bible is narrowed by the Author to the statement that the humankind is created by God (Genesis 1,26). In that statement the Author sees the es- sence of dignity of every human being. The theological aspect is discussed at length as the Bible is a religious book – ideological foundation on which all theological directions are based. In that sense the Author perceives the Bible to be “the soul of theology”.

Year

Issue

Pages

21-36

Physical description

Dates

published
2017-11-17

Contributors

  • UPH Siedlce

References

  • Bartoszek, A. (1994). Imię Jahwe w Izraelu. Communio, t. XIV, z. 1, s. 36-48. Chrostowski, W. (2003). Asyryjska diaspora Izraelitów i inne studia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”
  • Czajkowski, M. (1988). Biblia dziś odczytana. Warszawa: Instytut Prasy i Wydawnictw „Novum”
  • Dziadosz, D. (2013). Stworzenie w Biblii. Encyklopedia Katolicka, t. XVIII, s. 1099-1102.
  • Filipiak, M. (1976). Jahwe Starego Testamentu – Bóg zemsty czy Bóg przebaczenia?. Znak, nr 28, s. 198-206
  • Filipiak, M. (1983). Człowiek współczesny a Stary Testament. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL
  • Grzybek, S. (1973). Rozwój idei Boga w Starym Testamencie. Częstochowskie Studia Teologiczne, nr 1, s.51-62.
  • Hryniewicz, W. Karski, K. Paprocki, H. (2009). Credo. Symbol naszej wiary. Kraków: Wydawnictwo Znak
  • Kałuża, K. (2013). Transcendencja. „Encyklopedia Katolicka”, t. XIX, s. 276- 278.
  • Kowalczyk, S. (1979). Dobro. „Encyklopedia Katolicka” , t. III, s. 1373-1374.
  • Krawczyk, R. (2014). Biblia – źródło kultury. Siedlce: Wyd. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
  • Lipiński, E. (1960). Istnienie Boga według ksiąg Starego Testamentu. RBL 13, s.193-198.
  • Łach, S. (1997). Jahwe. „Encyklopedia Katolicka”, t. VII, s.681-682.
  • Nowak, M. (1983). Aby pełniej żyć. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
  • Paściak, J.(1990). Boże imię Jahwe. W: J. Chmiel, T. Matras (red.) Studium Scripturae anima theologiae, s. 28-224, Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.
  • Pesch, O.H. (2008). Teologiczne odczytywanie stworzenia. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Wydział Teologiczny
  • Sellier, P. (2012). Biblia w kulturze Zachodu. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax
  • Stachowiak, L. (1983). Elohim. „Encyklopedia Katolicka”, t. IV, s.900. Stanek, T. (2002). Jahwe a bogowie ludów. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Wydział Teologiczny
  • Starowieyski, M. (2011). Tradycje biblijne. Biblia w kulturze europejskiej. Kraków: Wydawnictwo Petrus
  • Styś, S. (1973). Adonai. „Encyklopedia Katolicka”, t. I, s.92.
  • Szczurek, J.D. (2000). Bóg Ojciec w źródłach teologii. Kraków: Wyd. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II.
  • Szmulewicz, H. (2008). Boża Opatrzność jako tajemnica miłości. Tarnów: Wydawnictwo Biblos.
  • Tronina, A. (2009). Monoteizm. „Encyklopedia Katolicka”, t. XIII, s.175-176.
  • Wojtowicz, S. (1973). Abba. „Encyklopedia Katolicka”, t. I, s.5.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9f11530a-e3c7-4879-9d17-3d5cd8d9c3ec
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.