Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 3/2012 | 237 - 252

Article title

„Prawo do mamy i taty” w resocjalizacji. Jak rozwijać duchowość „trudnych” wychowanków?

Content

Title variants

EN
The right to have the mom and dad in the rehabilitation. How to develop the spirituality of “difficult” pupils?

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Nauki społeczne i humanistyczne próbują wracać do pojęcia duchowości człowieka, głównie pod wpływem doświadczenia ruchów samopomocowych. Jednak duchowość bywa rozumiana dowolnie i nieprecyzyjnie. Można ją zrozumieć na podstawie pełnego opisu osoby ludzkiej wypracowanego przez klasyczną antropologię filozoficzną. Duchowość jest wtedy ujmowana jako rozwój sfery możności niematerialnej w człowieku (intelekt, wola), ale zwłaszcza jako skutek wiązania się człowieka z innymi osobami, relacjami osobowymi, które są zareagowaniem na transcendentalia bytowe. Wśród tych relacji najważniejsza jest miłość (ujmowana jako relacja osobowa, a nie jako uczucie). Wychowankowie placówek resocjalizacyjnych zazwyczaj znajdują się w sytuacji kryzysu duchowego, gdyż załamały się ich więzi osobowe, zwłaszcza z rodzicami. Aby przywrócić życie wewnętrzne wychowanków trzeba odbudować system więzi osobowych podejmując w pewnych wymiarach rolę rodzicielską. Udział w tak zbudowanej wspólnocie jest najbardziej naturalną drogą rozwoju duchowości wychowanka i wręcz warunkiem jego resocjalizacji. Otwiera drogę do kolejnych etapów życia wewnętrznego, w tym do więzi ściśle religijnych.
EN
Social sciences and humanities are trying to get back to the concept of human spirituality, mainly due to experience of the self-help movements. But spirituality is sometimes arbitrarily and imprecisely understood. It can be understood on the basis of a full description of the human person generated by the classical philosophical anthropology. Spirituality is then understood as the development of the sphere of immaterial potency in man (intellect, will), but especially as a result of binding by human relationships with other persons. Among the most important is the love relationship (recognized as a personal relationship, not a feeling). Pupils in the rehabilitation centers are usually located in a spiritual crisis because they broke personal relationships, especially with parents. To restore the inner life of the students it is necessary to rebuild the system of personal ties by taking in some dimensions of the parental role. Participation in the so-built community is the most natural way of development of the spirituality and even spiritual condition of succes of the rehabilitation. Opens the way for the subsequent stages of the inner life, including religious ties.

Year

Issue

Pages

237 - 252

Physical description

Dates

published
2012-10

Contributors

  • Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie

References

  • Andrzejuk A. (1998). Słownik terminów, Św. Tomasz z Akwinu, Suma Teologiczna. Tom 35. Warszawa–Londyn: Wyd. Veritas.
  • Andrzejuk A. (1998). Człowiek i decyzja. wyd. II. Warszawa: Wyd. NAVO.
  • Andrzejuk A. (2000). Prawda o dobru: problem filozoficznych podstaw etyki. Warszawa: Wyd. UKSW.
  • Andrzejuk A. (2003). The Thomistic Theory of Personal Relation, Materials of International Congres. “Christian Humanism in the Third Millenium”. Roma, 21–25 Sept. 2003.
  • Andrzejuk A. (2004). Tomistyczna teoria relacji osobowych. Studia Philosophiae Christianae, Vol. 40, nr 1.
  • Andrzejuk A. (2006). Uczucia i sprawności. Warszawa: Wyd NAVO.
  • Chmielewski M. (red.) (1996). Marcelina Darowska – niepokalański charyzmat wychowania. Lublin: Wyd. El-Press.
  • Czekański M. (oprac.) (1999). Święci w dziejach Krakowa. Kraków: Wyd. M, s. 102–121.
  • Dowling E., Shoemaker S. (1998). Wspólnota Anonimowych Alkoholików w oczach religii. W: Anonimowi Alkoholicy wkraczają w dojrzałość. Krótka historia AA. Warszawa: Wyd. Fundacja Biuro Służby Krajowej AA w Polsce, s. 327–350.
  • Dyczewski L. (1984). Święty Maksymilian Maria Kolbe. Warszawa: Wyd. ATK.
  • Gogacz M. (1985). Człowiek i jego relacje. Warszawa: Wyd. ATK.
  • Gogacz M. (2008). Elementarz metafizyki. Wyd. IV. Warszawa: Wyd. NAVO.
  • Hatt B.E. (2005). Pedagogical love in the transactional curriculum. Journal of Curriculum Studies, Vol. 37(6), s. 671–688.
  • Hermann K., Rieck H. (1987). My, dzieci z dworca zoo. Tłum. R. Turczyn. Warszawa.
  • Hołodok S. (2007). Błogosławiony Rafał Chyliński. W służbie miłosierdzia, nr 12.
  • Kaczmarczyk I. (2008). Wspólnota Anonimowych Alkoholików w Polsce. Alkoholowe dno i co to znaczy trzeźwieć. Warszawa: Wyd. Eneteia.
  • Karasowska A., Matys D. (2002). Szkoła dla rodziców. W: Mendel M. (red.). Animacja współpracy środowiskowej. Toru:ń Wyd. A. Marszałek.
  • Karasowska A. (2004). Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania?. Warszawa: Wyd. PARPA.
  • Kożuchowski J. (2004). Filozofia klasyczna a kultura współczesna. Pelplin: Bernardinum.
  • Kotarbiński T. (1987). Opiekun spolegliwy. W: Pisma etyczne. Wrocław: Wyd. Ossolineum,
  • s. 377–380.
  • Krąpiec M.A. (2002). Porzucić świat absurdów. Lublin: Polskie Towarzystwo św. Tomasza z Akwinu.
  • Krońska I. (1985). Sokrates. Warszawa: Wyd. WP.
  • Mellibruda J., Sobolewska-Mellibruda Z. (2006). Integracyjna psychoterapia uzależnień. Teoria i praktyka. Warszawa: Wyd. IPZiT.
  • Michułka W. (2005). Błogosławiony ks. Bronisław Markiewicz: wychowawca opuszczonej młodzieży i założyciel zgromadzeń zakonnych św. Michała Archanioła. Warszawa-Struga: Wyd. Michalineum.
  • Młodożeniec J. (1994). Znałem Błogosławionego Maksymiliana Kolbego. Niepokalanów: Wyd. O. Franc.
  • Owczaruk I. (2008). Odzyskać dziecko. Warszawa: Wyd. Graf-Rem.
  • Reale G. (2005). Historia filozofii starożytnej. T. I. Lublin: Wyd. KUL.
  • Robinson B.E., J. Lyn Roden (2000). Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików. Warszawa: Wyd. PARPA.
  • Rudnicki M. (1988). Ostatnia droga Janusza Korczaka. Tygodnik Powszechny, nr 45.
  • Sotowski P. (2001). Opowieść o św. Maksymilianie. Niepokalanów: Wyd. O. Franc.
  • Strzembosz T. (1984). Szare Szeregi jako organizacja wychowawcza. Warszawa: Inst. Wyd. Zw. Zaw.
  • Wojcieszek K. (2000). Stworzony i zrodzony. Warszawa: Wyd. NAVO.
  • Wojcieszek K. (2001). Antropologiczne podstawy okresu dzieciństwa. W: Kornas-Biela D. (red.). Oblicza dzieciństwa. Lublin: Wyd. KUL, s. 23–36.
  • Wojcieszek K. (2004). Matka – pierwsza osoba ludzkiego spotkania. Salwatoris Mater, Vol. 24, s. 120–127.
  • Wojcieszek K. (2006). Być ojcem, być matką… Odkrywanie natury rodzicielstwa w tomizmie konsekwentnym. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, s. 151–161.
  • Wojcieszek K. (2010). Człowiek spotyka alkohol. Kraków: Wyd. Rubikon.
  • Wojtyła K. (1991). Osoba a miłość. Lublin: Wyd. Daimonion.
  • Wójtowicz S. (1996). Picie alkoholu przez dorastających w kontekście realizacji zadań rozwojowych. Alkoholizm i Narkomania, nr 1(22), s. 75–82.
  • Zimmermann M., Fergus S. (2005). Adolescent resilience: A Framework for understanding healthy development in the face of risk. Ann. Rev. Public Health, Vol. 26, s. 399–419.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2081-3767

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9f714230-1978-4049-8dea-0b1392a33764
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.