Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 1 | 143-161

Article title

Kompetencje komunikacyjne jako czynnik wpływający na efektywność działań podejmowanych przez profesjonalistów wobec osób w trudnych sytuacjach życiowych

Content

Title variants

EN
Communication competence as a factor influencing the effectiveness of actions taken by professionals to help people in difficult life situations

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
W artykule podjęta została problematyka kompetencji komunikacyjnych profesjonalistów zajmujących się udzielaniem pomocy osobom w trudnych sytuacjach życiowych jako istotnego czynnika w kontekście efektywności podejmowanych działań. Do kwestii dotyczących pożądanych form komunikacji odnoszę się z perspektywy teorii kompetencji oraz komunikacji społecznej; odwołuję się do własnych doświadczeń oraz wypowiedzi osób korzystających z różnych form pomocy instytucjonalnej. Wskazywane w literaturze przedmiotu czynniki, które umożliwiają budowanie relacji pomocowej oraz wzbudzanie w osobach w sytuacji kryzysowej motywacji do wprowadzania korzystnych zmian, pozostają w analogii do założeń dialogu motywującego. Szacunek do osób, z którymi w ramach wykonywania obowiązków zawodowych spotykają się praktycy, poszanowanie pełnej autonomii podopiecznych oraz uznanie, że to oni są specjalistami od własnego życia, pozwala na głębsze poznanie problemów oraz łagodne towarzyszenie podczas ich rozwiązywania. Celem publikacji jest zachęcenie do stosowania dialogu motywującego jako empirycznie ugruntowanej metody klinicznej oraz rozbudzenie w czytelnikach chęci poszukiwania własnych sposobów pomagania.
EN
The present article deals with the issue of communicative competence of professionals helping people in difficult life situations as an important factor in the context of the effectiveness of their actions. It tries to answer questions about the desired forms of communication from the perspective of the theory of competence and social communication, referring to the author’s experience and statements of people using various forms of institutional assistance. The factors suggested in the literature to build a good relationship and to motivate people who are in difficult situations to make positive changes are analogous to the principles of the Motivational Interviewing. Respect for people with whom practitioners meet during their professional duties, accepting their full autonomy and recognition that they are specialists in their lives, allows for a deeper understanding of their problems and gentle accompanying in their solution. The aim of the publication is encouraging practitioners to use of Motivational Interviewing as an empirically established clinical method and to search their own ways of helping.

Year

Issue

1

Pages

143-161

Physical description

Dates

published
2018-06-20

Contributors

References

  • Amrhein P., Miller W.R., Yahne C.E., Palmer M., Fulcher L., Client commitment language during motivational interviewing predicts drug use outcomes, „Journal of Consulting and Clinical Psychology” 2003, nr 71.
  • Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, przeł. W. Domachowski, Warszawa 2002.
  • Borzyszkowska H., O powinnościach pedagoga specjalnego, „Kultura i Edukacja” 1993, nr 1.
  • Czapów C., O metodzie indywidualnych przypadków, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 1963, nr 10.
  • Czerepaniak-Walczak M., Między dostosowaniem a zmianą, Szczecin 1995.
  • Dialog motywujący. Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie, red. J.M. Jaraczewska, M. Adamczyk-Zientara, Warszawa 2015.
  • DiClemente C.C., Addiction and change: How addictions develop and addicted people recover, New York 2010.
  • Dubois B., Miley K.K., Praca socjalna: zawód, który dodaje sił, t. 1–2, przeł. K. Czekaj, Warszawa 1996.
  • Dudzikowa M., Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych, [w:] Ewolucja tożsamości pedagogiki, red. H. Kwiatkowska, Warszawa 1994.
  • Dylak S., Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań 1995.
  • Garlej-Drzewicka E., Wokół kompetencji pedagoga specjalnego,[w:] Nauczyciel szkoły specjalnej – szanse i bariery działalności zawodowej, red. J. Michalski, Warszawa 2002.
  • Grzegorzewska M., Postawa kuratora sądowego wobec nieletniego znajdującego się w warunkach wykolejenia, „Szkoła Specjalna” 1967, nr 2.
  • Kawula S., Pomocniczość i wsparcie, Olsztyn 2002.
  • Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków, [w:] Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995.
  • Leak G.J., King A.S., Effect of counsellor expectations on alcoholic recovery, „Alcohol Health and Research World” 1977, nr 11 (3).
  • Maxwell J.C., Wszyscy się komunikują, niewielu potrafi się porozumieć. Sekrety technik komunikacji ludzi sukcesu, red. M. Schefs, przeł. K. Pawłowski, Warszawa 2011.
  • Miller W.R., Rolnick S., Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie, przeł. R. Andruszko, Kraków 2014.
  • Miller W.R., Rollnick S., Motivational Interviewing, New York 1991.
  • Miller W.R., Rolnick S., Wywiad motywujący: jak przygotowywać ludzi do zmiany, przeł. A. Pokojska, Kraków 2010.
  • Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, przeł. D. Kobylińska, P. Izdebski, A. Jaworska, Warszawa 2007.
  • Mosty zamiast murów: o komunikowaniu się między ludźmi, red. J.R. Stewart, przeł. J. Suchecki i in., Warszawa 2002.
  • Mudrecka I., Rodzinny kurator sądowy w percepcji nadzorowanych, Opole 1997.
  • Patterson G.R., Clark M.M., Cerhan J.H., Pruthi S., Geda Y.E., Dale L.C., Therapist behaviors as a determinant of client non-compliance: A paradox for the behaviour modifier, „Journal of Consulting and Clinical Psychology” 1985, nr 53.
  • Pospiszyl K., Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje, Warszawa 1990.
  • Prochaska J.O., DiClemente C.C., Transtheoretical therapy. Toward a comprehensive a more integrative model of change, „Psychotherapy: Theory, Research and Practice” 1992, nr 19.
  • Pyszka A., Istota efektywności, definicje i wymiary, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2015, nr 230.
  • Reber A.S., Reber E.S., Słownik psychologii, red. I. Kurcz, K. Skarżyńska, przeł. B. Janasiewicz-Kruszyńska i in., Warszawa 2008.
  • Rogers C.R., Sposób bycia, przeł. M. Karpiński, Poznań 2002.
  • Rosengren D.B., Rozwijanie umiejętności w dialogu motywującym. Podręcznik praktyka z ćwiczeniami, przeł. M. Cierpisz, Kraków 2013.
  • Skrzypczak J., Samowiedza dorosłych w zakresie komunikacji interpersonalnej a ich poziom kompetencji społecznych, [w:] Kompetencje społeczne dorosłych. Język – piękno – dobro – śmierć, red. R. Urbański-Korż, Toruń – Poznań 2000.
  • Słownik wyrazów obcych, https://www.bryk.pl/slowniki/slownik-wyrazow-obcych [27.10.2017].
  • Spitzberg B.H., Cupach W.W., Interpersonal skills, [w:] Handbook of interpersonal Communications, red. H.L. Knapp, J.A. Daly, Thousand Oaks 2002.
  • Stech K., Kompetencje zawodowe nauczyciela – spojrzenie na problem, [w:] Kompetencje nauczyciela wychowawcy, red. K. Ferenz, E. Kozioł, Zielona Góra 2002.
  • Thorne B., Carl Rogers. Biografia, przeł. E. Wojtych, Gdańsk 2006.
  • Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.
  • Tyszka Z., Rola kuratora sądowego w resocjalizacji nieletnich przestępców, Poznań 1963.
  • Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich. Analiza pedagogiczna, Lublin 2000.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-4943

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-9fdfac4c-df45-42d1-8f0c-ac553d511b63
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.