Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 2(75) | 151-162

Article title

WARSZTATY PISANIA AUTOBIOGRAFII DLA SŁUCHACZY UNIWERSYTETÓW TRZECIEGO WIEKU. ZAŁOŻENIA – CELE – UWAGI PRAKTYCZNE

Content

Title variants

EN
„Autobiography writing” workshop for the students of Universities of the Third Age. Assumptions-goals-practical comments

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
W artykule prezentuję opracowany oraz zrealizowany przeze mnie program warsztatów pisania autobiografii dla słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Na wstępie sygnalizuję aktualny stan potrzeb edukacyjnych różnych grup odbiorców w zakresie oferty kursów kreatywnego pisania w Polsce w porównaniu z krajami anglojęzycznymi. Omawiam założenia programu warsztatów (15 spotkań 1,5 godzinnych, praca w małej grupie, chronologiczny układ zagadnień, cykl rocz- ny, przebieg spotkania składającego się z trzech części: omówienie pracy domo- wej, wykład i dyskusja, zadanie pisemnej pracy na kolejne spotkanie). Wymieniam zastosowane metody (dyskusja, burza mózgów, wykład, praca z tekstem, praca w podgrupach, metoda analogii i przekładu intersemiotycznego). Charakteryzuję cztery grupy wykorzystanych przeze mnie materiałów pomocniczych (teksty lite- rackie, reprodukcje dzieł malarskich, karty pracy, materiały piśmienne). Określam cele założone w zakresie wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych. Wypo- wiedź kończę uwagami praktycznymi dotyczącymi przebiegu warsztatów oraz po- stulatem ubogacenia oferty edukacyjnej w zakresie kursów i warsztatów kreatyw- nego pisania dla osób dorosłych.
EN
In this article I present a workshops program for writing autobiography, designed and carried out by me for the students of Universities of the Third Age. At the outset I indicate the present status of the educational needs of different audiences with regard to the offer of creative writing courses in Poland, in comparison with the English-speaking countries. I discuss the assumptions of the workshop program (15 meetings of 1.5 hour, working in a small group, the chronological arrangement of issues, year cycle; the meeting consists of three parts: checking homework, lecture and discussion, asking students for writing their homework for the next meeting). I enumerate the methods I used (discussion, brainstorming, lecture, working with text, working in subgroups, method of analogy and intersemiotic translation). I describe four groups of auxiliary materials used by me (ego-thematic literary texts, paintings’ reproductions, worksheets, other written historical materials). I define the goals in terms of knowledge, skills and social attitudes. Finally I note some practical comments on the workshop and I postulate for enriching the educational offer with regard to courses and workshops in creative writing for adults.

Year

Volume

Pages

151-162

Physical description

Contributors

  • Zakład Badań Kulturowych Instytut Filologii Polskiej Uniwersytet Jana Kochanowskiego

References

  • Ariès P. (2010), Historia dzieciństwa. Dziecko i dzieciństwo w czasach ancien regime’u, tłum. M. Ochab, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
  • Ariès P. (1992), Człowiek i śmierć, tłum. E. Bąkowska, PIW, Warszawa.
  • Bois J. P. (1996), Historia starości. Od Montaigne’a do pierwszych emerytur, tłum. K. Marczewska, Volumen, Marabut, Warszawa.
  • Borecka I. (2001), Biblioterapia: teoria i praktyka: poradnik, Wydawnictwo SBP, Warszawa.
  • Borecka I. (2008), Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa, Wałbrzych.
  • Bortnowski S. (1991), Jak uczyć poezji?, Brictius, Warszawa.
  • Cieński A. (1992), Pamiętniki i autobiografie światowe, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
  • Dąbała J. (2010), Tajemnica i suspens w sztuce pisania. W kręgu retoryki dziennikarskiej i dramaturgii medialnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Demetrio D. (2000), Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, tłum. A. Skolimowska, Impuls, Kraków.
  • Filipiak I. (1999) Twórcze pisanie dla młodych panien, W.A.B., Warszawa.
  • Frensham R. G. (1998), Jak napisać scenariusz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  • Krzysztofik M. (2012), Czas życia jako paradygmat kultury - starość. Stanisław Kołakowski Wiek ludzki (1584) i Jan Protasowicz Konterfet człowieka starego (1597), „Ruch Literacki” R. LIII, z. 6 (315), s. 679-698.
  • Krzysztofik M. (2013), Kategoria czasu antropologicznego w polskim kalendarzu XVII-wiecznym, [w:] I. Dacka-Górzyńska, J. Partyka (red.) Kalendarze staropolskie, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2013, s. 61-86.
  • Krzysztofik M. (2014), Aksjologia czasu antropologicznego w XVII-wiecznych kalendarzach gdańskich Stefana Furmana, „Respectus Philologicus”, nr 26 (31), s. 217-229.
  • Krzysztofik M. (2015), Szesnastowieczny model czasu antropologicznego – Stanisław Kołakowski, Wiek ludzki (1584), [w:] M. Bator, M. Krzysztofik, Z. Trzaskowski (red.) Kategorie kultury. Czas, Instytut Filologii Polskiej, Kielce, s. 255-275.
  • Lasocińska K., Wawrzyniak J. (2013), Autobiografia jako twórcze wyzwanie. Scenariusze warsztatów biograficznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
  • Madejski J., Bielas-Gołubowska U., Wolska B. M. (red.) (2013), Z kuchni, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin.
  • Minois G. (2005), Historia starości. Od antyku do renesansu, tłum. K. Marczewska, Volumen, Marabut, Warszawa.
  • Molicka M. (2011), Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Harbor Point Media Rodzina, Poznań.
  • Pawełczyńska A. (1986), Czas człowieka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
  • Ripa C. (2002), Ikonologia, tłum. I. Kania, Universitas, Kraków.
  • Russin R. U., Downs W. M. (2013), Jak napisać scenariusz filmowy, tłum. E. Spirydowicz, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa.
  • Swain D. (2010), Warsztat pisarza. Jak pisać, żeby publikować, AG-TEL, Józefów.
  • Zawada A. (red.) (2011), Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów, Bukowy Las, Wrocław.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a186cefb-faca-42a2-bf85-6b58b77f0b48
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.