Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 4 (43) | 157-167

Article title

Budowanie wizerunku pracodawcy w kontekście nowego paradygmatu zarządzania

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Cel pracy: Celem niniejszego artykułu jest opisanie zmieniających się współcześnie paradygmatów zarządzania w kontekście zarządzania kapitałem ludzkim, oraz konsekwencji tego procesu – potrzebie strategicznego i długofalowego budowania wizerunku atrakcyjnego miejsca pracy (employer brandingu), bo tylko takie współcześnie przyciągnie i zatrzyma na dłużej utalentowanych pracowników, którzy będą budować przewagę konkurencyjną firm. Materiał i metody: W przygotowaniu tekstu wykorzystano studia literaturowe – przegląd dostępnych wydawnictw polsko- i anglojęzycznych, jak również raportów firm doradczych i stowarzyszeń branżowych. Wyniki: Przybliżono rozumienie employer brandingu jako narzędzia umożliwiającego budowanie marki solidnego miejsca pracy, powiązanego z realizacją kontraktu psychologicznego między pracodawcą a pracownikiem. Wnioski: W artykule przedstawiono ewolucję paradygmatu organizacji i zarządzania oraz opisano potrzebę holistycznego, biznesowego spojrzenia na strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi. Analiza źródeł podkreśliła rolę kapitału ludzkiego w tworzeniu konkurencyjności i potencjału firm oraz potwierdziła nieuniknioną potrzebę kompleksowego wykorzystywania narzędzi budowania wizerunku pracodawców.

Year

Issue

Pages

157-167

Physical description

Dates

published
2019

References

  • 1.Adamska, K., Jurek, P., Różycka-Tran, J. (2015). The Mediational Role of Relational Psychological Contract in Belief in a Zero-Sum Game and Work Input Attitude Dependence, „Polish Psychological Bulletin” nr 46(4), s. 579–586. ISSN 0079-2993.
  • 2.Armstrong, M., Taylor, S., (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: Wolters Kluwer. ISBN 9788326481628.
  • 3.Backhaus, K., Tikoo, S. (2004). Conceptualizing and researching employer branding, „Career Development International” nr 9(5), s. 501–517. ISSN 1362-0436.
  • 4.Ciesielski, M. (2014). Paradygmaty w naukach o zarządzaniu, „Przegląd Organizacji” nr 9, s. 3–6. ISSN 0137-7221.
  • 5.Drucker, P.F. (2000). Zarządzanie w XXI wieku, Warszawa: Muza SA. ISBN 9788372006059.
  • 6.Eger, L., Mičík, M., Gangur, M., Řehoř, P. (2019). Employer branding: Exploring attractiveness dimensions in a multicultural contex, „Technological and Economic Development of Economy” nr 25(3), s. 520–523. ISSN 2029-4913.
  • 7.Firlej, K., Bargieł, A. (2014). Nowoczesne paradygmaty zarządzania jako element podnoszenia wartości spółek przemysłu spożywczego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” nr 5(929), s. 57–70. ISSN 1898-6447.
  • 8.Grudzewski, W.M., Hejduk, I.K. (2007). New paradigms of management systems, „Systems Science” t. 33, nr 2, s. 41–50. ISSN 0137-1223.
  • 9.Grudzewski, W.M., Hejduk, I.K., Sankowska, A., Wańtuchowicz M. (2011). Sustainability w biznesie czyli przedsiębiorstwo przyszłości, Warszawa: MT Biznes, s. 95–98. ISBN 9788375610468.
  • 10.Hamel, G., Prahalad, C.K. (1994). Competing for the Future, Boston: Harvard Business School Press. ISBN 9780875847160.
  • 11.Jamali, D. (2005). Changing management paradigms: implications for educational institutions, „Journal of Management Development” t. 24, nr 2, s. 104–115. ISSN 0262-1711.
  • 12.Jemielniak, D. (2008). Praca oparta na wiedzy. Praca w przedsiębiorstwach wiedzy na przykładzie organizacji high-tech, Warszawa: WAiP. ISBN 9788361408185.
  • 13.Kowalczewski, W. (2008). Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu, Warszawa: Difin, s. 130–145. ISBN 9788372519627.
  • 14.Kraśnicka, T. (2018). Innowacje w zarządzaniu. Nowe ujęcie, Warszawa: C.H. Beck.
  • 15.Martin, G., Beaumont, P., Doig, R., Pate, J. (2005). Branding: A new performance discourse for HR?, „European Management Journal” nr 23(1), s. 76–88. ISSN 0263-2373.
  • 16.Minchington B., Thorne K. (2007). Measuring the Effectiveness of Your Employer Brand, „Human Resources Magazine” nr 10–11, s. 15–16. ISSN 1047-3149.
  • 17.Rokita J., Czakon W., Samborski A. (red.). (2009). Współczesne i perspektywiczne kierunki badań w zarządzaniu przedsiębiorstwami, Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach. ISBN 9788372464828.
  • 18.Rosińska, M. (2007). Kapitał ludzki podstawą budowania przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw. W: J. Bogdanienko, M. Kuzel, I. Sobczak (red.), Uwarunkowania budowania konkurencyjności przedsiębiorstw w otoczeniu globalnym, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 11–20. ISBN 9788374418614.
  • 19.Smoliński, M., Zakrzewska, L. (2018). HR znów na fali wznoszącej, https://www.hbrp.pl/a/hr-znow-... (dostęp: 10.04.2019).
  • 20.Szczepański, K. (2013). Kształtowanie wizerunku (employer branding) jako sposób zwiększenia atrakcyjności pracodawcy w warunkach polskich, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej Organizacja i Zarządzanie” nr 61, s. 164–165. ISSN 0239-9415.
  • 21.Szejniuk, A. (2017). Rola zasobów ludzkich w strategicznym zarządzaniu organizacją, „Journal of Modern Science” nr 32(1), s. 305–317. ISSN 1734-2031.
  • 22.Tanwar, K., Prasad, A. (2016). Exploring the Relationship between Employer Branding and Employee Retentio, „Global Business Review” vol.17, issue 3_suppl. , s. 187–190. ISSN 0973-0664.
  • 23.Trzcieliński, S. (red.). (2005). Nowoczesne przedsiębiorstwo, Poznań: Politechnika Poznańska.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a1a595fd-aef2-4781-8b79-d639773a66fe
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.