Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 13 | 96=104

Article title

Instructive Invisibility: Paradoxical Sub-Pedagogy of Janusz Orbitowski

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The text focuses on Janusz Orbitowski, a Krakow-based painter of geometric abstraction, and on his teaching methods at the Academy of Fine Arts. This discussion is combined with interpretation of his works. Orbitowski’s distance to the academic milieu and his quiet teaching of traditional nude drawing are presented as a contrast to his openness and “energetic” lifestyle among friends, as well as to the distinct expressiveness found in his works. The text suggests that the paradoxical duality of silent invisibility, concealed by expression, could lead the artist and his students as well as the viewers of his art to a variety of cognitive experiences, including metaphysical cognition.

Contributors

  • Wydział Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie

References

  • 1. Hussakowska-Szyszko M. (2003). Minimalizm w sztukach wizualnych. Demitologizacja koncepcji awangardy w amerykańskim środowisku artystycznym lat sześćdziesiątych, Kraków: Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński.
  • 2. Katedra rysunku, kierownik Janusz Orbitowski. (1996). In: Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie 1996 Wydział Malarstwa. Kraków: Akademia Sztuk Pięknych.
  • 3. Kosuth J. (1969). Art after Philosophy, Part I. In: Studio International, vol. 78 (915), pp. 134–137.
  • 4. Kowalska B., Orbitowski J. (2015). In: Teraz, Retrieved from:, http:⫽www.artemis.art.pl/janusz-orbitowski teraz-.html (26.06.2018).
  • 5. Kowalska B., Orbitowski J. (2006). W dążeniu do światła, In: Dekada Literacka, No. 3 (217), pp. 102–106.
  • 6. Krauss R., E. (1996). The Optical Unconscious. Cambridge: MIT Press.
  • 7. Krąpiec M.A. (2006). Metafizyczne poznanie [Metaphysical cognition]. In: Powszechna Encyklopedia Filozofii. Retrived from: http:⫽www.ptta.pl/pef/pdf/m/metafizycznep.pdf (16. 06.2013).
  • 8. Merleau-Ponty M. (2001). Fenomenologia percepcji, Małgorzata Kowalska i Jacek Migasiński (transl.). Warszawa: Aletheia.
  • 9. Migasiński J. (1993). Metafizyka i malarstwo. In: Sztuka i Filozofia, No. 7, pp. 53–64.
  • 10. Oramus R. (2015). Słowo wstępne. In: R. Oramus (ed.), Profesor Adam Marczyński i Pracownia, Kraków Seitz W.C. (1995). The Responsive Eye, exhibition catalogue, New York: Museum of Modern Art.
  • 11. Strzemiński T. (2016). Teoria widzenia, Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi (first publication in 1958).
  • 12. Sztabiński G. (2004). Dlaczego geometria? Problemy współczesnej sztuki geometrycznej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • 13. Wiktor T. (2004). Dzieło trzydziestolecia spod znaku Kowalskiej. In: B. Kowalska (ed.), 20 plenerów spod znaku geometrii, Elbląg-Katowice: Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, pp. 92–107.: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a1bcc339-7e6b-46fb-b34f-6abf0b918de6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.