Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 24 | 49-54

Article title

Dzieło Tadeusza Kantora jako sylwa

Title variants

EN
The work of Tadeusz Kantor as silva

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article is a general summary of a prepared doctoral thesis, which bears on works of Tadeusz Kantor - The ouevre of Tadeusz Kantor as silva. The most significant of his entire artistic activity is the "Theatre of Death”, phase started with "Umarła Klasa" ("The Dead Class”) in 1975 and ended alongside with artist's death in 1990. The primary motifs in it are death, transcendence, memory and the history inscribed in memory. In these performances Kantor made reference to his own biography, reaching into the private archive of his memory. After the success of "The Dead Class” Kantor started to rewrite his private and artistic autobiography to prove his ouevre as coherent and consistent, moreover became an author of own mithology. Drawing the background of cultural and social changes in the second half of 20th century in the West (postmodern art, performative turn) will help to show that Kantor works can be compare with modern sylwa, form of postmodern literature, appeared in Poland after World War II and tightly connected with reality of those days.

Year

Issue

24

Pages

49-54

Physical description

Prezentacja rozprawy doktorskiej "Dzieło Tadeusza Kantora jako sylwa", Uniwersytet Loránda Eötvösa, Budapeszt.

References

  • Bal E., Świątkowska W. (red.), 2013, Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, Kraków. Czapliński P., Śliwiński P., 1999, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków. Fischer-Lichte E., 2008, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków. Jarzębski J., 1997, Apetyt na Przemianę. Notatki o prozie współczesnej, Kraków. Kaczmarek J., Krajewski M., 2008, Ucieleśniona rewolucja, [w:] Rewolucje 1968, red. M. Berwińska, H. Wróblewska, Z. Machnicka, in., Warszawa. Kantor T., 2000, Metamorfozy: teksty o latach 1938-1974, Kraków. Kantor T., 2005, Teatr Śmierci: teksty z lat 1974-1984, Wrocław - Kraków. Kantor T., 2005, Dalej już nic...: teksty z lat 1985-1990, Wrocław - Kraków. Lehmann H.-T., 2009, Teatr postdramatyczny, tłum. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków. Nycz R., 1984, Sylwy współczesne. Problem konstrukcji tekstu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław - Warszawa. Porębski M., 1995, Cylinder Gierymskiego, wakacje Picassa, deska Kantora, [w:] „Znak”, z. 4. Uniłowski K., 2002, Postmodernizm w Polsce, postmodernizm po polsku, [w:] „POSTSCRIPTUM”, nr 1 (41). Zieniewicz A., 2001, Obecność autora: style rzeczywistości w sylwie współczesnej, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a206f539-2fc6-4912-b1b2-4b83762d3229
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.