Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | XVII (XXVI) | 59-68

Article title

“Theoretical turn” in post-avant-garde art and the aesthetics of de-differentiation

Authors

Content

Title variants

PL
„Zwrot teoretyczny” w sztuce poawangardowej a estetyka odróżnicowania

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
In this article I use the term “theoretical turn” to refer to phenomena in contemporary art that incorporate theory into their body and mode of action. I understand this incorporation similarly to Arthur Danto, Robert Jauss and Scott Lash. Within the domain of aesthetics these developments are related to a new philosophical, conceptual framework, open to the changes taking place in contemporary culture (particularly its mediatisation and aestheticisation). This involves de-differentiation and the blurring of borders between the aesthetic and the non-aesthetic rather than the Kantian criteria of differentiation. It acknowledges the tendencies of late modernity (e.g. the avant-gardes) to autonomise the aesthetic and rewrites them as a temporary element of cultural transformations. The aesthetic no longer occupies a separate domain; it concedes the existence of borders, but at the same time, points to the processes in which they dissolve.
PL
W niniejszym artykule używam pojęcia „zwrotu teoretycznego” w stosunku do tych zjawisk sztuki współczesnej, które wcielają teorię w swój byt i sposób oddziaływania. Inkorporację tę rozumiem w duchu ujęć Arhura Danto, Roberta Jaussa czy Scotha Lasha. W polu estetyki wspomnianym zmianom odpowiada nowa filozoficzna siatka pojęciowa, otwarta na przeobrażenia zachodzące we współczesnej kulturze (zwłaszcza na zjawiska medializacji i estetyzacji). Wydobywa ona raczej aspekt odróżnicowania i zacierania granic między tym, co estetyczne i nieestetyczne niż przejęte po Kancie kryteria odróżniania tego, co estetyczne od tego, co nieestetyczne, zaś charakterystyczne dla późnej nowoczesności (m.in. dla awangard) tendencje do autonomizacji tego, co estetyczne, czyni historycznie uwarunkowanym, przejściowym elementem kulturowych przekształceń. To, co estetyczne nie zajmuje już wydzielonej przestrzeni. Zakłada zarówno istnienie granic, jak i procesy ich zacierania.

Year

Volume

Pages

59-68

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

author
  • Institute of Philosophy Warsaw University

References

  • Danto Arthur, Osborne Peter (1998) “Art and analysis”, Radical Philosophy vol. 90, July/August, pp. 33-41.
  • Jauss Hans Robert, Roetzel Lisa C. (1988-1989) “The Literary Process of Modernism from Rousseau to Adorno”. Cultural Critique no. 11, Winter, pp. 27-61
  • Lash Scott (1988) “Discourse or Figure? Postmodernism as a `Regime of Signification'”, Theory, Culture & Society vol. 5, no. 2, pp. 311-336.
  • Rancière Jacques (2009) Aesthetics and its Discontents, transl. S. Corcoran, Cambridge: Polity Press.
  • Rancière Jacques (2010) Dissensus, On Politics and Aesthetics, transl. S. Corcoran. London and New York: Continuum.
  • Sosnowski Leszek (2006) „Filozoficzny świat sztuki Athura Danto. Wstęp” in: A.C. Danto, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Welsch Wolfgang (1992) “The birth of postmodern philosophy from the spirit of modern art”. History of European Ideas 14 (3), pp. 379-398.
  • Welsch Wolfgang (2009) “Aesthetics Beyond Aesthetics: Towards a New Form of the Discipline”, in: F. Halsall, J. Jansen & T. O'Connor, eds., Rediscovering Aesthetics, Stanford University Press, pp. 178-192.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1641-9278

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a255a552-a5f4-41ba-a275-d3e7523c83fe
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.