PL
Celem badań przedstawionych w tym artykule było porównanie cech osobowości 8–12-letnich dzieci żyjących w różnych warunkach socjokulturowych. Porównano wyniki badań prowadzonych w roku 1964 i 2006. Hipoteza badawcza zakładała występowanie różnic między osobowością dzieci żyjących współcześnie, czyli na początku XXI w. i w latach 60. XX wieku. Zastosowaną techniką badawczą był 14-czynnikowy Kwestionariusz Osobowości Portera i Cattella w polskim przekładzie Kostrzewskiego. W 1964 r. zbadano 500 dzieci, zaś w 2006 – 772. Wyniki badań ujawniły wiele istotnych różnic w nasileniu mierzonych cech osobowości między dwiema grupami dzieci żyjących w różnych warunkach socjokulturowych. Sformułowana na wstępie hipoteza badawcza potwierdziła się. Najogólniej charakter występujących różnic można przedstawić następująco: współcześnie żyjące dzieci są mniej dojrzałe emocjonalnie, zaś bardziej dojrzałe intelektualnie.
EN
The aim of the study presented in this article was to compare the personality traits of children aged 8–12 who were raised in different sociocultural conditions. The findings of the research conducted in 1964 and 2006 were compared. The research hypothesis assumed differences between the personality of children living now, i.e. at the beginning of the 21st century, and in the sixties of the 20th c entury. T he 14 f actor C hildren’s P ersonality Q uestionnaire d esigned by Porter a nd C attell (a Polish adapted version made by Kostrzewski) was used in this study. In 1964, 500 children took part in the study, and in 2006 – 772. The results of this study show many significant differences in personality traits between the two groups of children living in different sociocultural conditions. The research hypothesis formulated at the beginning proved correct. The general conclusion is as follows: children who live now are less emotionally mature but more intellectually mature.