Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 4 | 217-230

Article title

Czy Rwanda istnieje? Zwrot ontologiczny w studiach nad nauką i techniką i jego potencjalne aksjologiczne konsekwencje

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Does Rwanda Exist? Axiological Consequences of the Ontological Turn in Science Technology Studies

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem tekstu jest pokazanie aksjologicznych konsekwencji zwrotu ontologicznego, jaki dokonał się w studiach nad nauką i techniką. W tekście autor posługuje się autorską koncepcją wyobraźni ontologicznej, która jest radykalizacją wyobraźni socjologicznej C. W. Millsa. Autor przeanalizował trzy sposoby interpretacji ludobójstwa w Rwandzie. Pokazał, że przejście od epistemocentrycznego do ontologicznego sposobu analizy pozwala uniknąć impasu relatywistycznego. Proponuje rozwiązanie w postaci „ontologicznych polityk” i „ontonorm” (A. Mol). Dzięki czemu uwidacznia się ontologiczny wymiar wyborów aksjologicznych.
EN
The purpose of this article is to show consequences of the ontological turn in studies on science and technology. In article the author uses as a conceptual tool the concept of ontological imagination, which is a radicalization of the sociological imagination (C. W. Mills). Author analyzes three ways of interpreting the genocide in Rwanda. To avoid the relativistic deadlock he proposes a shift from the epistemocentric to ontological approach method. This shift may be defined as “ontological policies” and “ontonorms” (A. Mol). In result, ontological dimensions of axiological choices are revealed.

Contributors

  • Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza, ul. Szamarzewskiego 89C, 60-568 Poznań

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a41e9b4f-f05c-4653-92e4-6f36cba1cbe5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.