PL EN


2011 | Tom 1 Nr XVI | 415-431
Article title

Stereotyp Rosjanina w polskiej reklamie audiowizualnej

Content
Title variants
EN
Stereotype of Russian in the Polish Audiovisual Advertising
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The analysis of stereotype of Russian has been not the subject of detailed researches, whatproves scientific relevance of foregoing issue. The article is an attempt to determine the extent towhich advertising preserves and deepens the stereotypes already existing in recipients’ minds aswell as the extent to which new content is introduced in those messages. The image of Russianextolling the virtues of a certain product presented in Polish media between 2009-2011 is thesubject of detailed study.The analysis based on the commercials of IKEA, Netia SA, Simplus, Kompania Piwowarska(the producer of Tyskie) and ING Bank Śląski has shown the transformation of the stereotype ofRussian. Furthermore, it was proven that the evolution of this image was directly affected by the.
Year
Volume
Pages
415-431
Physical description
Dates
published
2011-12-01
References
  • Bartmiński Jerzy. 1995. Nasi sąsiedzi w oczach studentów. Z badań nad stereotypami narodowymi. Narody i stereotypy. Kraków.
  • Benedyktowicz Z. 2000. Portret „obcego”. Od stereotypu do symbolu. Kraków.
  • Berting J., Villain-Gandossi Ch. 1995. Rola i znaczenie stereotypów narodowych w stosunkach międzynarodowych: podejście interdyscyplinarne. Narody i stereotypy. Kraków.
  • Błuszkowski J. 2003. Stereotypy narodowe w świadomości Polaków. Studium socjologiczno-politologiczne. Warszawa.
  • Bojarska K. 2008. Stereotypy i uprzedzenia. Pracownia Monitoringu i Rzecznictwa Prawnoczłowieczego. Warszawa.
  • Bokszański Z. 1997. Stereotypy a kultura. Wrocław.
  • Dziewanowska K. 2004. Wizerunki kobiet w reklamie telewizyjnej w Polsce. Warszawa.
  • Kępiński A. 1995. Geneza i funkcjonowanie negatywnego stereotypu Rosji i Rosjanina. Narody i stereotypy. Kraków.
  • Kofta M, Jasińska-Kania A. 2001. Czy możliwy jest dialog między społeczno-kulturowym a psychologicznym podejściem do stereotypów. Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa.
  • Pawlica B., Widawska E. 2001. „Wpływ reklamy na kształtowanie stereotypów społecznych”. Edukacja i Dialog: 51.
  • Przybysz P. 2007. „Kilka uwag o stereotypach i tożsamości narodowej na marginesie powieści Henryka Sienkiewicza „Ogniem i mieczem”. Zeszyty Naukowe Marynarki Wojennej 4.
  • Sielicki F. 1997. Postrzeganie „duszy rosyjskiej” przez Polaków. Słowianie wschodni. Duchowość – mentalność – kultura. Kraków.
  • Stangor Ch., Schaller M. 1999. Stereotypy jako reprezentacje indywidualne i zbiorowe. Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie. Gdańsk.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1427-549X
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-a442aa9b-fd83-4e59-92d0-04cfaa630710
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.