Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 38 | 1 | 127-136

Article title

Radość u źródeł rozwoju dziecka

Content

Title variants

EN
Joy as a Factor in Child Development

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Radość dziecka jest uczuciem specyficznym w swej naturze. Dziecko potrafi czerpać ją z wielu źródeł – ze spontanicznej aktywności będącej zaspokojeniem potrzeby ruchu i potrzeby poznawczej, z doświadczenia pokonywania przeszkód, z chwilowego sukcesu twórczego, z krótkotrwałych kontaktów społecznych i trwających w czasie relacji z bliskimi osobami, zabaw z rówieśnikami, kontaktów z naturą i sztuką. Jej odczuwanie leży u podstaw wszystkich pozytywnych reakcji społecznych dziecka i wzbudza pozytywne nastawienie do świata i ludzi. Prezentowane opracowanie zmierza do scharakteryzowania źródeł i istoty dziecięcej radości oraz wskazania roli i znaczenia tego uczucia we wszechstronnym rozwoju dziecka.
EN
Child’s joy is a feeling specific in its nature. The child is able to derive pleasure from a variety of sources – from a spontaneous activity satisfying the need for physical exercise as well as cognitive needs, from the experience of overcoming obstacles, a momentary creative success, from short-term social contacts and long-term relationships with loved people, from play with peers, contact with nature and art. The feeling of joy underlies all the positive social reactions of the child and inspires a positive attitude to the world and people. This article aims to characterize the source and essence of children’s joy and to identify the role and importance of this feeling in the comprehensive development of the child.

Year

Volume

38

Issue

1

Pages

127-136

Physical description

Dates

printed
2017-03-31

Contributors

  • Kujawska Szkoła Wyższa we Włocławku

References

  • Ange, Daniel. 2012. O radości, tłum. Aleksandra Frej. Warszawa: Wyd. Pro Mic.
  • Banach, Andrzej. 1988. O szczęściu. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Chudy, Wojciech. 1996. Prawda człowieka i prawda o człowieku. W: Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencji, red. Kazimierz Popielski, 129-148. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
  • Cudowska, Agata. 2009. Współczesne dzieciństwo w narracji terapeutycznej kultury (po)nowoczesnej. W: Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa, red. Jadwiga Izdebska i Joanna Szymanowska, 149-160. Białystok: Wyd. Trans Humana.
  • Doliński, Dariusz. 2000. Ekspresja emocji. Emocje podstawowe i pochodne. W: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. Jan Strelau, 351-368. Gdańsk: GWP.
  • Drewniak, Halina. 2009. Dobrze, że jesteś: droga ku podmiotowym relacjom. W: Podmiotowość w praktyce edukacyjnej. Konteksty – działania – zagrożenia, red. Agata Popławska, 161-176. Białystok: Wyd. Niepaństwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
  • Fromm, Erich. 2000. Niech się stanie człowiek, tłum. Robert Saciuk. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Gerstmann, Stanisław. 1986. Rozwój uczuć. Warszawa: WSiP.
  • Korczak, Janusz. 1985. Pisma wybrane, t. 3. Warszawa: Wyd. Nasza Księgarnia.
  • Kunowski, Stefan. 2006. Afirmacja życia. W: Encyklopedia Katolicka, t. 1, red. Feliks Gryglewicz, Romuald Łukaszyk i Zygmunt Sułowski, 130. Lublin: TN KUL.
  • Lavaud, Laurent. 2004. Radość pełna nadziei. Communio, 6(144), 11-26.
  • Łopatkowa, Maria. 1992. Pedagogika serca. Warszawa: WSiP.
  • Ożóg, Kazimierz. 2016. Radość. W: Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej, red. Krystyna Chałas i Adam Maj, 926-928. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne.
  • Sawicki, Mieczysław. 1995. Dziecko jest osobą. Szkice z teorii kształcenia i wychowania. Warszawa: Wyd. Naukowe Semper.
  • Schaffer, Rudolph. 2005. Psychologia dziecka, tłum. Aleksander Wojciechowski. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Starnawski, Witold. 2011. Filozoficzne podstawy wychowawczego aspektu miłości. Roczniki Pedagogiczne, 3(39), 13-26.
  • Śliwerski, Bogusław. 2010. Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Tatarkiewicz, Władysław. 1962. O szczęściu. Warszawa: PWN.
  • Tatarkiewicz, Władysław. 1992. Pisma z etyki i teorii szczęścia, oprac. i red. nauk. Paweł Smoczyński. Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Tokarz, Aleksandra. 1991. Poczucie humoru a aktywność twórcza człowieka. Psychologia Wychowawcza, 4, 229-311.
  • Waloszek, Danuta. 2006. Pedagogika przedszkolna – metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków: Wyd. Naukowe UP.
  • Żywczok, Alicja. 2004. Wychowanie do radości życia. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a46737b8-3877-48b8-a2f2-31df664cd607
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.