Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 1 | 41-47

Article title

A Strong Call for Content: reflecting on Austria´s Needs in CLIL Vocational Schools

Selected contents from this journal

Title variants

PL
O zwiększoną rolę treści przedmiotowych: refleksje nad potrzebami austriackich szkół branżowych wykorzystujących metodę CLIL

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Austria has quite an experience in vocational CLIL. It has been implemented on a compulsory level, and now it is a method of teaching in about one hundred Austrian schools and this number is rising. In the last few years about three hundred Austrian vocational teachers have successfully completed a CLIL course at Pädagogische Hochschule Wien. The project “CLIL-VET – Implementing the CLIL-VET model in vocational schools” with partners from Poland, Romania and Spain offered a possibility to take a step back and view CLIL in Austria through another perspective. Especially the differences in vocational teaching and language proficiencies of teachers and students in other countries gave us a chance to explore the needs of Austrian vocational CLIL. This paper is a strong call for content in vocational CLIL. The need for improvement roots in different factors, some of which are the language proficiencies of vocational CLIL teachers and students and the CLIL subject’s content. This paper describes two methods of pushing
PL
Austria posiada znaczące doświadczenie w kształceniu metodą CLIL w szkołach zawodowch. Metodyka ta została wdrożona jako obowiązkowa i jest wykorzystywana w około stu szkołach austriackich, a liczba ta nadal rośnie. W ciągu ostatnich kilku lat około trzystu nauczycieli zawodu w Austrii z powodzeniem ukończyło kurs CLIL w Pädagogische Hochschule Wien. Projekt „CLIL-VET – Wdrożenie modelu CLIL-VET w szkołach zawodowych” realizowany z partnerami z Polski, Rumunii i Hiszpanii umożliwił spojrzenie na CLIL w Austrii z zupełnie innej perspektywy. Zaobserwowane różnice w szkolnictwie zawodowym oraz biegłości językowej nauczycieli i studentów z innych krajów umożliwiły redefinicję potrzeb austriackiego kształcenia zawodowego i dotychczasowej roli CLIL w tym kontekście. Artykuł ten jest silnym wezwaniem do rzetelnej analizy założeń metodycznych CLIL oraz uwydatnienia nauczanych tą metodą treści zawodowych. Konieczność ta spowodowana jest różnymi czynnikami, m.in. umiejętnościami językowymi nauczycieli zawodu i ich uczniów oraz jakością opracowania treści przedmiotowych. W artykule opisano dwie metody, które ułatwiają przygotowanie lekcji według wymagań metodyki CLIL; obie wykorzystują model translanguaging.

References

  • Marsh D., Frigols M.J., Mehisto P. & Wolff D. (2011), European Framework for CLIL Teacher Education. A framework for the professional development of CLIL teachers.
  • The CLIL-VET framework on how to use CLIL in vocational schools. Download on 10.01.2020 from http://clil-vet.eu/images/files/en/clil-vet_framework.pdf
  • CLIL in VET – A report on state of affairs in European countries. Report from Austria. Download on 10.01.2020 from http://clil-vet.eu/images/files/en/clil_austria.pdf
  • Tanner R. & Dale L. (2012), CLIL Activities. A Resource for Subject and Language Teachers, New York; Cambridge: Cambridge University Press.
  • Coyle D., Hood P. & Marsh D. (2010), CLIL: Content and Language Integrated Learning, Cambridge, UK; New York: Cambridge University Press.
  • Gierlinger E., Carré-Karlinger C., Fuchs E., und Lechner C. (2010), Innovative Impulse aus dem Europäischen Fremdsprachenzentrum des Europarates: Die CLIL-Matrix in der Unterrichtspraxis. Praxisreihe 13. Graz: ÖSZ, 2010. ISBN 978-3-85031-143-4.
  • García O., Johnson S.I., Seltzer K. (2017), The translanguaging classroom: leveraging student bilingualism for learning, Caslon Publishing, ISBN: 978-1934000199
  • Dalton-Puffer C., Boeckmann K., & Hinger B. (2019), Research in language teaching and learning in Austria (2011–2017), Language Teaching, 52(2), 201-230. doi:10.1017/S026144481900003X
  • Dalton-Puffer C., Huettner J., Schindelegger V. and Smit U. (2009), Technology-geeks speak out: what students think about vocational CLIL, International CLIL Research Journal, 1 (2), 17–26.
  • Ball P., Kelly K. & Clegg J., (2015), Putting CLIL into Practice, Oxford Handbooks for Language Teachers. Oxford: Oxford University Press.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a48594ac-7afb-4efe-acce-4f7287b499da
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.