Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 44 cz. 1 | 130-140

Article title

Akceptacja wybranych usług Smart City przez osoby starsze

Content

Title variants

EN
Acceptance of Selected Smart City Services by the Generation 50+

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Wykorzystanie technologii komunikacyjno-informacyjnych (ICT) odgrywa ważną rolę we wzroście przychodów z gospodarki w każdym kraju, jak i w ujęciu globalnym na świecie. Dobrym przykładem są usługi turystyczne, oferowane tą drogą jako jedne z pierwszych. Innym przykładem e-usług, które są dopiero w fazie początkowej rozwoju są usługi oferowane przez nowy rynek energii. Te stosunkowo nowe usługi, niezwykle istotne z punktu widzenia naszych domowych budżetów, mają szanse stać się jednymi z tych, z których będziemy korzystać najczęściej, np. planując zakupy sprzętu elektrycznego czy korzystając z urządzeń w najtańszych okresach doby. Celem badań była weryfikacja stopnia wykorzystywania wybranych e-usług przez osoby starsze w zakresie usług związanych z turystyką i usługami oferowanymi przez dostawców energii elektrycznej. Podstawą badań była przygotowana ankieta, która kierowana była do osób w wieku 50+ potrafiących korzystać z Internetu. Analiza wyników przeprowadzonych badań stała się podstawą do wyprowadzenia wniosków dotyczących badanej grupy.
EN
The use of information and communication technologies (ICT) plays an important role in the growth of revenue out of the economy in each country, as well as globally. Some e-services are at the mature level and are well known to the customers. A good example is the tourist market, which was one of the first to offer its services in this way . On the other hand some e-services are in the initial stage of development, like those offered by the new energy market. These relatively new solutions, important for sustainable growth, ecology and for household budgets, are expected to be widely used, but now seem to be unknown to most energy customers. The aim of the study was to find out if the older generation (50+) currently use existing digital services and to research their attitude towards new e-services. Two types of e-services were briefly examined: e-tourism and new energy market offers. The study was based on a questionnaire which targeted people over 50, who currently use Internet services. The analysis of the obtained results were the basis for drawing conclusions about the group under examination.

Contributors

author
  • Katedra Informatyki, Wydział Zarządzania Uniwersytet Łódzki
author
  • Katedra Informatyki, Wydział Zarządzania Uniwersytet Łódzki

References

  • Gontar B., Gontar Z., Pamuła A., 2013, Deployment of Smart City Concept in Poland. Selected Aspects, Management of Organizations: Systematic Research 2013 Vol. 67; ISSN 2029-8072, http://dx.doi.org/10.7220/MOSR.1392.1142.2013.67.3.
  • Jain K., Jain J., Sharma J., 2013, Drivers affecting e-tourism services adoptability, International Journal of Advanced Research in IT and Engineering, 2013 Vol. 2, No 10, ISSN 2278-6244.
  • Jones J., Christal M., 2002, The Future of Virtual Museums: On-Line, Immersive, 3D Environments, Created Realities Group.
  • Korzystanie z internetu, 2012, www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_081_12.PDF.
  • Kounavis C., Kasimati A., Zamani E., 2012, Enhancing the Tourism Experience through Mobile Augmented Reality: Challenges and Prospects, “International Journal of Engineering Business Management”, Vol. 4.
  • Kuzma J., 2011, E-mail Responses of Tourism Agencies in Developing Countries, British Academy of Management, Proceedings of the Conference, 13–15 September 2011, University of Aston.
  • Law R., Kua T., 2009, Analyzing the quality of e-mail responses of leading hotels of the world to customer inquiries, “Journal of Quality Assurance in Hospitality and Tourism”, t. 10, Vol. 3.
  • Matzler K., Pechlaner H., Abfalter D., Wolf M., 2005, Determinants of response to customer e-mail enquiries to hotels: evidence from Austria, Tourism Management, t. 26,
  • Pamuła A., 2013, Zaangażowanie odbiorców z grupy gospodarstw domowych w zarządzanie popytem na energię, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • www.latarnicy.pl.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a54810f6-28fc-4994-a24f-59e7e13eb8ea
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.