Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 11(3) "Kultura metalowa w przestrzeni rytualnej i medialnej" | 46-56

Article title

Tanatoekshibicjonizm medialny w perspektywie (metal) music studies. Rekonesans

Authors

Content

Title variants

EN
Media tanatoexhibitionism in the perspective of (metal) music studies. Reconnaissance

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule zwrócono uwagę na zjawisko ekshibicjonizmu śmierci (tanatoekshibicjonizmu) jako zagadnienie metal music studies. Dzisiejsze narracje medialne dotyczące śmierci w różnych wymiarach i wariantach, niezliczone ilości informacji i komentarzy w mediach społecznościowych wpływają na rozmiar skali medialnego tanatoekshibicjonizmu. Wskazane zostały główne obszary korelacji tanatologii z kulturą metalową. W oparciu o wybrane ujęcia i zagadnienia teoretyczne (Thomas, Morin, Pomian, Burszta i in.) omówiono m.in. transmitowany w serwisie YouTube pogrzeb jednego z prekursorów heavy metalu Iana Lemmy’ego Kilmistera, zorganizowany na cmentarzu Forest Lawn Memorial Cemetery w Los Angeles 9 stycznia 2016 roku.
EN
This article focuses on the exhibitionism of death (tanatoexhibitionism) as an issue of metal music studies. Today’s media narratives about death in various dimensions and variants, innumerable information and comments in social media influence the scale of tanatoexhibitionism. The main areas of correlation between tanatology and metal culture have been indicated. Based on selected approaches and theoretical issues (Thomas, Morin, Pomian, Burszta et al.), the funeral of one of the precursors of heavy metal music, Ian Lemmy Kilmister, which took place at the Forest Lawn Memorial Cemetery in Los Angeles on January 9, 2016 and was broadcast on YouTube, has been discussed.

Contributors

author
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

References

  • Baudrillard Jean. 2007. Wymiana symboliczna i śmierć. Sławomir Królak (przeł.). Warszawa.
  • Bauman Zygmunt. 1998. Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia. Norbert Leśniewski (przeł.). Warszawa. 188.
  • Burszta J. Wojciech 2007. „Wojny metakulturowe i metakultura nowości”. Kultura Współczesna nr 1(51). 18–38.
  • Cichowicz Stanisław. 1993. Śmierć: gwałt na idei lub reakcja życia. Wstęp. W: Antropologia śmierci. Myśl francuska. Stanisław Cichowicz, Jakub M. Godzimirski (przeł.). Warszawa.
  • Czubaj Mariusz. 2007. Biodra Elvisa Presleya. Od paleoherosów do neofanów. Warszawa.
  • Debord Guy. 2006. Społeczeństwo spektaklu. Mateusz Kwaterko (przeł.). Warszawa.
  • di Nola Alfonso Maria. 2006. Tryumf śmierci. Antropologia żałoby. Jolanta Kornecka (przeł.). Kraków.
  • Foltyn Jacque Lynn. 2008. „Dead Famous and Dead Sexy. Popular Culture. Forensics, and the Rise of the Corpse”. Mortality t. 13, nr 2. 163.
  • Goffman Erving. 1981. Człowiek w teatrze życia codziennego. Helena i Paweł Śpiewakowie (przeł.). Warszawa. 157.
  • Gorer Geoffrey. 1979. „Pornografia śmierci”. Ignacy Sieradzki (przeł.). Teksty. Teoria literatury. Krytyka. Interpretacja nr 3(45). 197–203.
  • https://www.facebook.com/pg/antyradio/posts/?ref=page_internal. (dostęp: 15.07.2019).
  • Jenkins Henry, Ford Sam, Green Joshua. 2018. Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze. Michał Wróblewski (przeł.). Łódź.
  • Kaczmarek Agnieszka. 2016. Od milczenia do opowieści. Kulturowe dyskursy o umieraniu i śmierci. Poznań.
  • Kahn-Harris Keith. 2009. Extreme Metal. Music and Culture on the Edge. Oxford. 9–49.
  • Karnat Anna. 2007. „Ponowoczesne gry w przestrzeni tanatycznej, czyli o zmianach w kulturze pochówku w Polsce”. Argument. Biannual Philosophical Journal t. 7, nr 2. 377.
  • Kosek Jakub. 2016. Skazany na rocka. Rola muzyki w życiu Iana Kilmistera na podstawie narracji autobiograficznej „Biała gorączka”. W: Człowiek i medium. Terapia – Rozwój – (Auto)narracja. Agnieszka Ogonowska (red.). Kraków.
  • Kosek Jakub. 2019a. (Auto)biograficzne narracje transmedialne twórców rockowych. Kraków.
  • Kosek Jakub. 2019b. „Legends never die”. Wendy O. Williams w uniwersum metalowej (kontr)kultury. W: Artyści i sceny metalowej (kontr)kultury. Jakub Kosek (red.). Kraków (w druku).
  • Kula Marcin. 2012. Ostatecznie trzeba umrzeć. Warszawa.
  • Levinson Paul. 2010. Nowe nowe media. Maria Zawadzka (przeł.). Kraków.
  • Morin Edgar. 1993. Antropologia śmierci. W: Antropologia śmierci. Myśl francuska. Stanisław Cichowicz, Jakub M. Godzimirski (przeł.). Warszawa.
  • Ogonowska Agnieszka. 2010. „»Król popu nie żyje! Zapraszamy Państwa na spektakl«. Śmierć i umieranie w kulturze celebrytów”. Studia de Cultura t. 1.
  • Ostaszewska Aneta. 2010. Post scriptum po śmierci Michaela Jacksona. Warszawa.
  • Pomian Krzysztof. 2006. Historia. Nauka wobec pamięci. Lublin.
  • Ragon Michel. 2002. Pogrzeb – widowisko. Anna Peccorari (przeł.). W: Wymiary śmierci. Dominika Dmochowska, Tomasz Swoboda (red.). Gdańsk.
  • Rosiek Stanisław. 1997. Zwłoki Mickiewicza. Próba nekrografii poety. Gdańsk.
  • Rosiek Stanisław. 2002. Słowo wstępne. W: Wymiary śmierci. Dominika Dmochowska, Tomasz Swoboda (red.). Gdańsk.
  • Sierzputowski Konrad. 2018. Słuchając hologramu. Cielesność wirtualnych zespołów animowanych. Poznań.
  • Tanaś Sławoj. 2013. Tanatoturystyka. Od przestrzeni śmierci do przestrzeni turystycznej. Łódź.
  • Thomas Louis-Vincent. 2002. Tworzenie tanatologii. Marian Leon Kalinowski (przeł.). W: Wymiary śmierci. Dominika Dmochowska, Tomasz Swoboda (red.). Gdańsk. 11.
  • Weinstein Deena. 2000. Heavy Metal. The Music and Its Culture. New York.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a55448fa-2805-416f-abc1-f6bef55bb20c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.