Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 3 (24) | 201-216

Article title

Wysokie technologie jako nośniki wartości w wychowaniu małego dziecka

Content

Title variants

EN
High technologies as carriers of values in bringing up a small child

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Problematyka związana z rolą mediów w życiu dziecka jest istotna ze względu na szybki rozwój współczesnych technologii. Obecnie nowości technologiczne towarzyszą człowiekowi w każdej dziedzinie życia, dlatego nabierają one większego znaczenia niż dotychczas. Wczesny kontakt dziecka z różnego typu mediami oraz skutki ich oddziaływań obserwuje się nie tylko u dzieci w szkole, ale również wśród dzieci w wieku przedszkolnym lub nawet młodszych. W związku z tym, że coraz częściej dzieci mają swobodny dostęp do multimediów szczególnie dzisiaj akcentuje się wprowadzanie dzieci w świat wartości. Dlatego głównym celem przedstawionych treści było ustalenie czy media jako nośnik wartości mają wpływ na wychowanie dziecka według opinii dorosłych, w tym nauczycieli i rodziców. Istotne było również określenie czy media pomagają dzieciom zrozumieć i przyjąć dane wartości czy stanowią zagrożenie dla ich rozwoju, co zostanie zaprezentowane w niniejszym opracowaniu.
EN
The issue related to the role of media in the life of a child is important due to the rapid development of modern technologies. Currently, technological innovations accompany people in every area of life, which is why they take on more importance than before. Early child’s contact with various types of media and the effects of their interaction are observed not only among children at school, but also among pre-school children or even younger ones. Due to the more frequent, free access to the media, special emphasis is placed today on bringing children into the world of values. Therefore, the main purpose of the contents was to determine whether the media as a carrier of values affect children’s upbringing in adult opinions, including teachers and parents. It was also important to determine whether the media help children understand and accept new values or pose a threat to their development, which will be presented in this study.

Contributors

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

  • Cyfrowe dzieci: zjawisko, uwarunkowania, kluczowe problemy, red. Bębas S., Jędrzejko M.Z., Kasprzak K., Szwedzik A., Taper A., Warszawa-Milanówek 2017.
  • Furmanek W., Zagrożenia wynikające z rozwoju technologii informacyjnych, „Dydaktyka Informatyki” 9/2014, s. 20-48.
  • Gajda J., Media w edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.
  • Makaruk K., Wójcik Sz., Aplikacje mobilne dla dzieci w wieku 3-6 lat. Diagnoza potrzeb i możliwości wsparcia dla rodziców, „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, Vol. 14, 3/2015, s. 83-97.
  • Morbitzer J., O istocie medialności młodego pokolenia, „Neodidagmata” 33/34, Poznań 2011/2012, s. 133-136.
  • Człowiek – technologia – media. Konteksty kulturowe i psychologiczne, red. Ogonowska A., Ptaszek G., Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014.
  • Pomianowska M., Stańczyk M., O szkole od nowa. Rozmowy o edukacji, Wolters Kluwer Polska SA, Warszawa 2017.
  • Przygoda A., Dziadkowie – najlepsi opiekunowie i wychowawcy, „Pedagogika Rodziny” 1/2011, (3/4), s. 111-120.
  • Pyżalski J., Klichowski M., Technologie informacyjno-komunikacyjne a dzieci w wieku przedszkolnym – model szans i zagrożeń, Poznań 2014.
  • Rodzina szkołą wartości, red. Pryba A., Wyd. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydział Teologiczny. Redakcja Wydawnictw, Poznań 2011.
  • Spitzer M., Cyberchoroby: Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, (przeł.) M. Guzowska, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2016.
  • Strykowski W., Rola mediów i edukacji medialnej we współczesnym społeczeństwie, „Chowanna” 1/2003, s. 111-122.
  • Zarzecki L., Teoretyczne podstawy wychowania: teoria i praktyka w zarysie, Wyd. Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2012.
  • Żuchelkowska K., Świat wartości dzieci kończących edukację przedszkolną, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2012.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a63ece22-9d82-4462-a61f-f95bd1cc8985
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.