PL EN


Journal
2016 | 62 | 209-218
Article title

On Philosophy of Legal Education. An Analytical Sketch

Title variants
PL
O filozofii w edukacji prawnej. Rozważania analityczne
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
This essay offers a philosophical reflection about the role and objectives of legal education, with special attention given to the role that comparative law, legal theory and legal history could play in legal education. The author argues that legal education should concentrate on transmitting not only the knowledge about the currently binding law, but most of all skills necessary for legal profession. He distinguishes between vocational and academic skills, and further argues that it is a mistake to believe that practitioners need only the previous, while scholars only the latter. On the contrary, academic skills, encompassing inter alia skills of explanation, systematization and of critical assessment, can be very valuable for practicing lawyers, both from their own, as well as societal point of view. Within those skills, methods of comparative law and legal history play a pivotal role. Comparative law enables lawyers to understand that a legal system could be constructed in another way, to understand characteristics of one’s own legal system better, and with the help of legal history explain why the law is the way it is. That, in consequence, proves valuable both in the global context of harmonization and approximation of laws, as well as national context of legal reform and reflection about law’s underlying values.
PL
Niniejszy esej stanowi próbę filozoficznej refleksji nad rolą i celem edukacji prawniczej. Szczególnie uwzględnia rolę, jaką w tej edukacji mogą odegrać metody prawa porównawczego, teorii prawa oraz historii prawa. Autor wyraża pogląd, że edukacja prawnicza nie powinna ograniczać się jedynie do przekazywania wiedzy o aktualnie obowiązującym prawie, lecz przede wszystkim powinna przekazywać umiejętności niezbędne w pracy prawnika. Wśród nich autor wyróżnia umiejętności zawodowe i akademickie, twierdząc jednocześnie, że błędny jest pogląd, zgodnie z którym praktykom potrzebne są wyłącznie te pierwsze, a ludziom nauki te drugie. Przeciwnie, umiejętności akademickie, przede wszystkim zdolność do wyjaśniania, systematyzacji oraz krytycznej oceny prawa, mogą być nad wyraz przydatne praktykom zarówno z ich punktu widzenia, jak i punktu widzenia społeczeństwa. Wśród tych umiejętności metody prawa porównawczego i historii prawa odgrywają nad wyraz istotną rolę. Perspektywa prawnoporównawcza pozwala prawnikom zrozumieć, że dany system prawny mógłby wyglądać zupełnie inaczej, pozwala zrozumieć szczególne cechy własnego system prawnego oraz z pomocą historii prawa wytłumaczyć dlaczego przybrał on taki, a nie inny kształt. Zdolność do tego typu analizy jest przydatna zarówno w globalnym kontekście harmonizacji i zbliżania porządków prawnych, jak i w czysto narodowym kontekście reform prawa oraz refleksji nad wartościami leżącymi u jego podstaw.
Journal
Year
Volume
62
Pages
209-218
Physical description
Contributors
  • European University Institute
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-a70d5724-b3e1-424c-aea0-97cf0583020b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.