Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 36 | 11-30

Article title

Wpływ infrastruktury na zachowania kierowców na przejściach dla pieszych na przykładzie Warszawy i Radomia

Authors

Content

Title variants

EN
The impact of infrastructure on driver behavior at pedestrian crossings. Warsaw and Radom case study

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W 2019 r. przeprowadzone zostały badania wpływu rozwiązań infrastrukturalnych na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów na zachowania kierowców. Celem ramowym przeprowadzonych badań była weryfikacja trafności zapisów zawartych w dokumentach strategicznych i planistycznych województwa mazowieckiego odnoszących się do bezpieczeństwa ruchu drogowego. Lokalizacje w Warszawie i Radomiu zostały dobrane w taki sposób, aby uwzględnione zostały wszystkie wymienione w Planie zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego rodzaje uspokojenia ruchu mające służyć poprawie bezpieczeństwa i dotyczące bezpośrednio przejść dla pieszych. Jednocześnie pod uwagę brane były takie czynniki jak przekrój jezdni, układ skrzyżowania i sygnalizacja świetlna. Podczas badań obserwowano zachowania kierowców względem niezmotoryzowanych oraz te, które determinowały możliwość szybkiego zareagowania na pojawienie się niezmotoryzowanego uczestnika ruchu. Badania były prowadzone z punktów obserwacyjnych oddalonych od skrzyżowania, by nie wpływać na zachowanie uczestników ruchu. Na podstawie co najmniej trzydziestominutowych obserwacji w terenie oraz późniejszej analizy nagrań notowano, czy: kierowca zatrzymuje się przed przejściem, wjeżdża przed lub za niezmotoryzowanego, zatrzymuje się na przejściu, wjeżdża szybko na przejście. W wybranych lokalizacjach analizowano również, czy kierowca rozgląda się przed wjazdem na przejście, jednak w większości miejsc nie było to możliwe ze względu na duże natężenie ruchu i/lub nieodpowiednią widoczność. Obserwacje w Radomiu zostały przeprowadzone przez Sebastiana Pawłowskiego i Łukasza Zaborowskiego z Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego, Oddziału Terenowego w Radomiu. Wyniki badań wskazują, że na niebezpieczne zachowania kierowców mają wpływ: przekrój jezdni na przejściu dla pieszych, obecność przejazdów dla rowerzystów i zasady pierwszeństwa, fizyczne środki uspokojenia ruchu oraz sygnalizacja świetlna. Wykazano, że nieskutecznym rozwiązaniem jest powierzchnia wyłączona z ruchu jedynie za pomocą oznakowania poziomego oraz czerwone światło z dopuszczonym warunkowym prawoskrętem (zieloną strzałką), które traktowane jest jako zielone światło. Badania terenowe potwierdziły słuszność zapisów zawartych w dokumentach strategicznych i planistycznych województwa mazowieckiego, jak też konieczność ich szerszego stosowania. Analiza wyników pozwoliła wykazać konkretne zależności pomiędzy różnymi parametrami rozwiązań a ich wpływem na zachowania kierowców, co stanowi uzupełnienie prowadzonych wcześniej badań lokalnych oraz na poziomie krajowym, przeprowadzonych w 2018 r.
EN
In 2019 driver behavior was observed at pedestrian and bicycle crossings in order to identify the impact of infrastructure thereupon. The main goal of the study was to verify the accuracy of the strategic and spatial planning documents of the Mazovia Region concerning road safety. The sites observed in Warsaw and Radom were chosen so that they would include all the forms of traffic calming on pedestrian crossings indicated in the Spatial development plan of Mazovia, taking into consideration such aspects as road width, intersection layout and traffic lights. The observations focused on the behavior of drivers towards pedestrians and cyclists, as well as behavior which determined whether the driver would be able to react to the appearance of a non-motorized road user. The observation points were located at a certain distance from the intersection, so as not to influence the road users’ behavior. On the basis of at least 30-minute observations and recordings, the following types of driver behavior were analyzed: stopping before pedestrian/bicycle crossings, driving in front of/behind a non-motorized road user, stopping on the crossing, driving onto the crossing without slowing down. In certain locations, the drivers were also observed in terms of looking both ways before driving through the crossing. However, such observations were often not possible due to high traffic intensity and/or inadequate visibility. The observations in Radom were carried out by Sebastian Pawłowski and Łukasz Zaborowski from the Radom branch of the Mazovian Office of Regional Planning. A study of the observations allows for the following factors influencing drivers’ risky behavior to be identified: the width of the road on the crossing, the presence of a bicycle crossing and the rules concerning right of way, as well as the presence and type of traffic lights. Hatched areas indicated only through road markings were found to be ineffective, as were red lights with the conditional permission to turn right after stopping (green arrows) which were treated by drivers as green lights. The study confirmed the accuracy of the provisions of the Mazovian strategic and spatial planning documents, along with the need to implement them more systematically. An analysis of the observation results allowed for the identification of the impact of certain parameters of infrastructure on driver behavior which is complementary to earlier local studies as well as the 2018 national studies.

Year

Issue

36

Pages

11-30

Physical description

Dates

published
2021

References

  • Budzyński M., Jamroz K., Mackun T., 2017, Pedestrian Safety in Road Traffic in Poland, 2017, IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering, 245 042064, s. 1-9.
  • Głowacka J., Kidawa J., Sierpiński G., 2010, Ocena warunków ruchu w sytuacji zastosowania sygnału dopuszczającego skręcanie w kierunku wskazanym strzałką dla wybranych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną w Katowicach, Logistyka, 2, s. 621-632.
  • Ministerstwo Infrastruktury, Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, 2019, Badania zachowań pieszych i relacji pieszy–kierowca wrzesień – grudzień 2018 r., Warszawa.
  • Skoczyński P., Wacowska-Ślęzak J., 2019, Bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce w 2018 roku. Analiza danych o wypadkach drogowych, Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, http://www.obserwatoriumbrd.pl/resource/c17a26eb-a594-48c3-bf3eb71717392b9b: JCR.
  • Vaa T., 2006, Understanding driver/pedestrian conflicts: Driver behaviour and effect of measures at pedestrian crossings, 19th ICTCT Workshop. Proceedings, Section 3, s. 1-11.
  • Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U.2019.0.2310).
  • Plan zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego, przyjęty Uchwałą nr 22//18 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 19 grudnia 2018 r.
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami z dnia 30 stycznia 2020 r.
  • Strategia rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy do roku 2030, 2015, metropolia warszawska, omw.um.warszawa.pl
  • Strategia rozwoju województwa mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze, przyjęta Uchwałą nr 158/13 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 28 października 2013 r.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a77614f7-959c-4874-978f-da2c6d43724b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.