Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 19 | 1(70) | 7-16

Article title

Patriotyzm konsumencki – oddolna inicjatywa odbudowy kapitału polskiego

Title variants

EN
Consumer patriotism – grassroots initiative to rebuild the Polish capital

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule rozpatrzono ujęcie patriotyzmu gospodarczego ze szczególnym uwzględnieniem patriotyzmu konsumenckiego jako pojęcia węższego. Przedstawiono przebieg transformacji ustrojowej w Polsce ze wskazaniem licznych jej nieprawidłowości. Opisane zostały mechanizmy przepływów wartości w zglobalizowanej gospodarce wolnorynkowej, wpływ decyzji poszczególnych podmiotów na działanie mechanizmu rynkowego i zgodność idei patriotyzmu konsumenckiego z obecnym systemem gospodarczym. Pochylono się także nad problematyką identyfikacji polskich produktów oraz wskazano pozytywny wpływ omawianych idei patriotyzmu na rozwój krajowej przedsiębiorczości.
EN
The article examines the concept of economic patriotism with particular emphasis on consumer patriotism as a narrower term. The author presented political transformation in Poland and indicated its numerous irregularities. He described mechanisms of values’ flow in a globalized free market economy, the impact of individual decisions made by actors on the market mechanism and compatibility of the idea of consumer patriotism with the current economic system. The paper analyzes also the issues of Polish products’ identification and indicates a positive impact of the discussed ideas of patriotism on the development of domestic entrepreneurship.

Year

Volume

19

Issue

Pages

7-16

Physical description

Dates

published
2016-04

References

  • Brzoza Robert, Jak rozpoznać polski produkt?, http://biznes.robertbrzoza.pl/polska/rozpoznac-polski-produkt/ [29.12.2015]. Figiel Adam, Etnocentryzm konsumencki, produkty krajowe czy zagraniczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014. Global Financial Integrity, Illicit Financial Flows from Developing Countries: 2004-2013, Dev Karand Joseph Spanjes, December 2015. Kieżun Witold, Patologia transformacji, Poltext, Warszawa 2013. Kołodko Grzegorz, Polskie drogi i bezdroża transformacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków 2007. Lipiec Grzegorz, Jak rozpoznać polski produkt? Informacja o jego pochodzeniu jest zazwyczaj mało widoczna, http://www.echodnia.eu/podkarpackie/wiadomosci/region/art/8546550,jakrozpoznac-polski-produkt-informacja-ojego-pochodzeniu-jest-zazwyczaj-malowidoczna,id,t.html [29.12.2015] Pola-app.pl, Algorytm, https://www.pola-app.pl/ [29.12.2015]. Polskatimes.pl, Wywiad z Mateuszem Morawieckim, http://www.polskatimes.pl/artykul/9239778,mateusz-morawiecki-ubolewamnad-tym-ze-zmagamy-sie-ze-zjawiskiemdonoszenia-na-wlasny-kraj,1,id,t,sa.html [24.01.2016]. Siwek Katarzyna, Polacy wśród najbardziej przedsiębiorczych narodów Europy, http://nf.pl/przedsiebiorca/polacy-wsrodnajbardziej-przedsiebiorczych-narodoweuropy,,47744,229 [29.12.2015]. Stempkowski Robert, Patriotyzm ekonomiczny młodego konsumenta (cz. I), http://patriotyzmekonomiczny.pl/2014/05/patriotyzm-ekonomiczny-mlodegokonsumenta-cz-i/ [29.12.2015]. Stempkowski Robert, Patriotyzm ekonomiczny młodego konsumenta (cz. II), http://patriotyzmekonomiczny.pl/2014/07/patriotyzm-ekonomiczny-mlodegokonsumenta-cz-ii/ [29.12.2015]. Wolanin-Jarosz Elżbieta, Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym, Difin, Warszawa 2015. Wspieramrozwoj.pl, Sprawdzaj co jest polskie z naszą aplikacją!, http://wspieramrozwoj.pl/artykul/81/Sprawdzaj-co-jest-polskie-z-nasza-aplikacja [29.12.2015].
  • Brzoza Robert, Jak rozpoznać polski produkt?, http://biznes.robertbrzoza.pl/polska/rozpoznac-polski-produkt/ [29.12.2015].
  • Figiel Adam, Etnocentryzm konsumencki, produkty krajowe czy zagraniczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014.
  • Global Financial Integrity, Illicit Financial Flows from Developing Countries: 2004-2013, Dev Karand Joseph Spanjes, December 2015.
  • Kieżun Witold, Patologia transformacji, Poltext, Warszawa 2013.
  • Kołodko Grzegorz, Polskie drogi i bezdroża transformacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków 2007.
  • Lipiec Grzegorz, Jak rozpoznać polski produkt? Informacja o jego pochodzeniu jest zazwyczaj mało widoczna, http://www.echodnia.eu/podkarpackie/wiadomosci/region/art/8546550,jakrozpoznac-polski-produkt-informacja-ojego-pochodzeniu-jest-zazwyczaj-malowidoczna,id,t.html [29.12.2015]
  • Pola-app.pl, Algorytm, https://www.pola-app.pl/ [29.12.2015].
  • Polskatimes.pl, Wywiad z Mateuszem Morawieckim, http://www.polskatimes.pl/artykul/9239778,mateusz-morawiecki-ubolewamnad-tym-ze-zmagamy-sie-ze-zjawiskiemdonoszenia-na-wlasny-kraj,1,id,t,sa.html [24.01.2016].
  • Siwek Katarzyna, Polacy wśród najbardziej przedsiębiorczych narodów Europy, http://nf.pl/przedsiebiorca/polacy-wsrodnajbardziej-przedsiebiorczych-narodoweuropy,,47744,229 [29.12.2015].
  • Stempkowski Robert, Patriotyzm ekonomiczny młodego konsumenta (cz. I), http://patriotyzmekonomiczny.pl/2014/05/patriotyzm-ekonomiczny-mlodegokonsumenta-cz-i/ [29.12.2015].
  • Stempkowski Robert, Patriotyzm ekonomiczny młodego konsumenta (cz. II), http://patriotyzmekonomiczny.pl/2014/07/patriotyzm-ekonomiczny-mlodegokonsumenta-cz-ii/ [29.12.2015].
  • Wolanin-Jarosz Elżbieta, Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym, Difin, Warszawa 2015.
  • Wspieramrozwoj.pl, Sprawdzaj co jest polskie z naszą aplikacją!, http://wspieramrozwoj.pl/artykul/81/Sprawdzaj-co-jest-polskie-z-nasza-aplikacja [29.12.2015].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a77ccd2c-d68a-4e5e-9715-6c3cb81c4ac7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.