Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 65 | 1 | 73-91

Article title

Wizerunek męskości w podręcznikach języka polskiego w gimnazjum. Odczytanie postkolonialne

Authors

Title variants

EN
The image of masculinity in Polish literature textbooks from upper secondary schools. Postcolonial interpretation

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem niniejszego tekstu jest analiza wizerunku męskości przedstawionego w podręcznikach języka polskiego dla szkół gimnazjalnych. Przeprowadzona została krytyczna analiza dyskursu podręczników, a następnie interpretacja uzyskanych wyników za pomocą narzędzi teorii postkolonialnej. W rezultacie określone zostały znaczenie oraz funkcja kreowanych w analizowanym materiale męskich tożsamości, zawarte w nich obszary wykluczeń oraz znaczenie tych tożsamości w szerszym kontekście społecznym i kulturowym.
EN
The aim of this paper was to analyze the representations of masculinity in the Polish literature textbooks for upper-secondary schools. A critical discourse analysis was conducted and, subsequently, the findings were interpreted in the light of the postcolonial theory. Consequently, meanings and functions of male identities in the textbooks and spaces of exclusion in the representations of masculinity were specified. Their meaning in broad socio-cultural context was presented.

Year

Volume

65

Issue

1

Pages

73-91

Physical description

Dates

published
2014

Contributors

author
  • Uniwersytet Gdański

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1505-8808

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a839cc8e-bbe4-4f02-9d6e-fb8b8bc9d059
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.