Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | Logopedia Silesiana nr 3 | 19-30

Article title

Effects of speaker gender and child age on the prosody of parentese: cross-linguistic evidence

Authors

Content

Title variants

EN
Effects of speaker gender and child age on the prosody of parentese: cross-linguistic evidence

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
„Spieszczenia” to wyrażenia językowe, jakimi posługują się dorośli, mówiąc do dzieci. Ich funkcją jest regulowanie pobudzenia i komunikowanie emocji. Ich suprasegmentalna prozodia ułatwia naukę języka. Ta „pouczająca prozodia” jest porównywana w języku angielskim i holenderskim oraz pomiędzy mową męską i żeńską, adresowaną do dzieci w wieku 0,5–2,4 lat. Zostały szczegółowo określone różnice w prozodii pomiędzy próbkami mowy kierowanej do dziecka i mowy kierowanej do dorosłych. Wykonano analizę ANCOVA, traktując parametry prozodii jako zmienne zależne, płeć dorosłych oraz język – jako stałe, a wiek dziecka – jako zmienną towarzyszącą. Kobiety bardziej uwypuklały intonację i modulowały ton głosu adekwatnie do wieku dziecka. Ton głosu był podniesiony dużo bardziej w grupie kobiet mówiących w języku amerykańskim. Szybkość mówienia była istotnie niższa w języku flamandzkim, holenderskim. Hipoteza zakłada, że ton głosu jest używany jako parajęzykowa cecha adresowana do młodszych niemowląt, a niższe tempo mówienia – do starszych dzieci, które zaczynają rozumieć komunikaty werbalne.

Year

Pages

19-30

Physical description

Effects of speaker gender and child age on the prosody of parentese: cross-linguistic evidence

Dates

published
2014-01-01

Contributors

author
  • Ghent University / University College, Belgium

References

Notes

PL
brak

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2300-5246

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a89bd286-21c8-48fc-9fcd-52a452026dd8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.