PL EN


2013 | 97 | 469-479
Article title

Czynniki wpływające na skuteczne wdrożenie nowego produktu w przemyśle meblarskim

Title variants
EN
Factors Influencing the Success of the New Product Development in the Furniture Industry
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Scentralizowanie działań firmy wokół: nowych produktów, nowych procesów i zastosowania nowych materiałów to wciąż dla większości producentów kwestie priorytetowe. Dlatego w niniejszym artykule skupiono się na czynnikach, które wpływają na wdrożenie nowego produktu z większą skutecznością, jak np. analiza wymagań rynkowych, planowanie produktu i rola kierownictwa wyższego szczebla. Jednak w literaturze poświęconej zarządzaniu produktem niewiele uwagi skupiono na rozpoznaniu, tzw. czynników sukcesu nowego produktu w konkretnych branżach. Polski przemysł meblarski na przestrzeni ostatnich 60 lat wypracował sobie pozycję jednego z liderów światowego handlu meblami oraz stał się ważną gałęzią gospodarki narodowej. Z tego powodu podjęto problem określenia czynników mających wpływ na powodzenie nowego produktu w przemyśle meblarskim. Z badań przeprowadzonych u trzech dużych producentów mebli (tj. zatrudniających powyżej 250 osób) wynika, że istnieje znaczny obszar do wprowadzania usprawnień w procesie rozwoju nowej kolekcji mebli. Stwierdzono bowiem występowanie jedynie ok. 60% z rozpatrywanych czynników sukcesu.
EN
Centralization company activities around: new products, new processes and new materials application it is still the priority issue for most manufacturers. Therefore, this article focuses on the factors that affect the implementation of a new product with greater efficiency, such as: the analysis of market requirements, product planning and the role of senior management. However, the literature of the product management, little attention is paid to the recognition of the so-called new product success factors in specific industries. Polish furniture industry over the last 60 years established itself as one of the leaders of the global trade in furniture and has become an important branch of the national economy. For this reason, the problem of determining the factors that influence the success of a new product in the furniture industry was taken up. Research were carried out in three large furniture manufacturers (employing more than 250 people). The conducted studies revealed that there is a big area to make improvements in the development of a new furniture collection. It was indicated that only about 60% of the considered success factors are used in the chosen companies.
Contributors
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
References
  • 1. Adamowicz M., Wiktorski T., Kondycja i perspektywy rozwoju polskiego przemysłu meblarskiego, Ann. WULS-SGGW, For and Wood Technol., Warszawa 2006, 56: 237-242.
  • 2. Adis A. Az. Hj., Sing Deek W., Chan Kim Lian J., The impacts of strategic orientation, marketing strategy and market research activities on new product development, Journal Kemanusiaan bil. 12, Disember 2008.
  • 3. Bull L., Ferguson I., Factors influencing the success of wood product innovations in Australia and New Zealand, Forest Policy and Economics, 2006, 8: 742-750.
  • 4. Cooper R., Edgett S., Developing a product innovation and technology strategy for your business, Research Technology Management, Industrial Research Institute, Inc., May-June 2010.
  • 5. Di Benedetto C.A., Identifying the key success factors in new product launch, Journal of Product Innovation Management, Elsevier Science Inc., 1999, 16.
  • 6. Golat R., "Know-how, Status prawny i podatkowy", Warszawa 2007.
  • 7. Hagström L., Ritzén S., Johansson J., The use and implementation of CAD in the Swedish furniture industry, Forest Products Journal, 2006, 56 (1): 73-81.
  • 8. Harmancioglu N., Droge C., Calantone R.J., Strategic fit to resources versus NPD execution proficiencies: what are their roles in determining success?, J. of the Acad. Mark. Sci., 2009, 37: 266-282.
  • 9. Kapuściński M., Koszarek M., Listwoń M., Szutka S., Strategia Rozwoju Zachodniopomorskiego Klastra Drzewno-Meblarskiego, Wydawca: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2007.
  • 10. Kotler P., Armstrong G., Principles of Marketing, Pearson Education, New Jersey 2010.
  • 11. March-Chordà I., Gunasekaran A., Lloria-Aramburo B., Product development process in Spanish SMSs: an empirical research, Technovation, Elsevier Science Ltd. 2002, 22: 301-312.
  • 12. Olkowicz M., Szymanowski W., The new product development models in the furniture industry - a literature review, Intercathedra, Poznań University of Life Sciences, Poznań 2012, 28/1: 55-61.
  • 13. Pasternak K., Zarys zarządzania produkcją, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.
  • 14. Raniewicz A., Raport branży meblarskiej w 2011 r., Wydawca ABACORP, Łódź 2012.
  • 15. Ratajczak E., Postęp naukowy w drzewnictwie, Wydawnictwo Instytutu Technologii Drewna, Poznań 2010.
  • 16. Rutkowski I., Rozwój nowego produktu: metody i uwarunkowania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
  • 17. Stendahl M., Management of product development projects in the wood industry; Scandinavian Journal of Forest Research, 2009, 24: 434-447.
  • 18. Wiktorski T., Polskie Meble - Outlook 2011, raport na zlecenie OIGPM i MTP, Warszawa 2011
Notes
PL
Pełny tekst artykułu umieszczono za zgodą wydawcy. Tekst ten jest również dostępny w Internecie na stronie Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-a8b8f376-8483-49d9-bea8-c369575caedc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.