Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 2(60) | 126-134

Article title

WSPÓŁCZESNE TENDENCJE KSZTAŁTOWANIA ARCHITEKTURY PRZEDSZKOLNEJ W POLSCE

Content

Title variants

EN
Contemporary Tendencies in Shaping Preschool Architecture in Poland

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Celem badawczym było wykazanie nowych tendencji kształtowania architektury przedszkolnej w Polsce. Zastosowano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa, case study oraz metodę intuicyjną opartą na osobistych doświadczeniach projektowych autorki. Studium przypadku pozwoliło na wyciągnięcie wniosków – tendencje formalne, funkcjonalno-przestrzenne i prośrodowiskowe kształtowania architektury przedszkolnej są zbliżone, z uwzględnieniem lokalnych kontekstów.
EN
The research goal was to show new trends in shaping contemporary preschool architecture in Poland. The literature analysis and criticism method, the case study method, as well as intuitive method based on the author’s personal design experience were applied. A case study allowed to draw the conclusion – formal, functional and spatial, as well as pro-environmental tendencies observable in shaping pre-school architecture are corresponding, with reference to local contexts.

Year

Issue

Pages

126-134

Physical description

Contributors

  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie

References

  • Brukalska B. (1948), Zasady społeczne projektowania osiedli mieszkaniowych, Wydawnictwo Ministerstwa Odbudowy, Warszawa.
  • Jankowska J. (1954), Przedszkola (Materiały do projektowania, Zeszyt nr 3), PWN, Warszawa.
  • Jankowska J., Uniejewski A., Uniejewski T. (1962), Budownictwo szkół i przedszkoli, Instytut Urbanistyki i Architektury, Arkady, Warszawa.
  • Starzyk A. (2019a), Współczesna architektura przedszkolna. Studium obiektów zrealizowanych w Warszawie w latach 2000-2018, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
  • Starzyk A. (2019b), Współczesne tendencje kształtowania architektury przedszkolnej w Europie, „Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula”, nr 1(59).
  • Wiśniewska J. (2015), Sieć przedszkoli w Polsce w pierwszej powojennej dekadzie, „Język – Szkoła – Religia”, Vol. 10, No. 3.
  • (www1) http://www.a ronet.pl/index.php?mod=nagroda&n_id=3803 [dostęp: 13.12.2017].
  • (www2) https://podlaskamarka.pl/kandydaci/przedszkole-samorzadowe-gminysuprasl-w-grabowce-gmina-suprasl/ [dostęp: 13.03.2019].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-a9ed63a6-6e7f-45f9-9187-b163de988c3b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.