PL
W studium poddano analizie teksty piosenek estradowych wybitnego poety Jerzego Ficowskiego będące owocem jego pobocznej i zarobkowej aktywności twórczej, ważne wszakże jako zespół utworów należących do głównego nurtu kultury popularnej PRL. Przedstawiono instytucjonalny aspekt tworzenia i dystrybucji piosenki, zagadnienie korektur tekstu i płynności autorstwa wynikające z oczekiwań rynkowych. Studium skupia uwagę na zawartych w piosenkach mitach i wzorcach życia, ukazuje topikę miłosną, cygańską i miejską, ale także przypadki tłumienia i wypierania z obiegu estradowego wątków piosenkowych z powodów politycznych. W części teoretycznej mieszczą się dociekania o swoistej retoryce piosenkowej, opisano tu główne, występujące w utworach Ficowskiego, koncepty językowo-obrazowe. Odrębność reguł tworzenia piosenek i ich odbioru zostaje ukazana na tle twórczości stricte poetyckiej autora.
EN
The study analyses stage song’s lyrics by an eminent poet Jerzy Ficowski, an effect of his minor and gainful creative activity, yet important as a set of pieces that belongs to Polish People’s Republic popular culture mainstream. It presents the institutional aspect of composing and distributing of song, the problem of the text’s corrections and the authorship liquidity resulting from market expectations. Attention is paid to the myths and life models included into the songs, themes of love, gipsy and city, as well as the cases of restrain and squeezing the songs’ plots from the stage circulation due to political reasons. The theoretical part includes investigations into the song’s peculiar rhetoric, and offers linguistic-pictorial concepts present in Ficowski’s lyrics. The distinctive rules of song production and the song reception is given against the background of the author’s exclusively poetic creativity.